Aktivační vlastnosti osobnosti – maturitní otázka ZSV

 

   Otázka: Aktivační vlastnosti osobnosti

   Předmět: Základy společenských věd

   Přidal(a): Luccy333

 

 

 

 

  • AKTIVITA (ČINNOSTI)
  • Vnější projev aktivace

    • JEDNÁNÍ

    Vnější, vědomý, volní projev aktivace

    • AKTIVAČNÍ ČINITELÉ = Vše, co vede člověka k aktivaci

    Vnější – heterogenní (společenské)

    Vnitřní – autogenní (biologické)

        Pohnutka, motiv =Uvědomělý impuls (činitel aktivace)

        Motivační činnost= Uvědomělé a záměrné vyvolávání pohnutek k aktivitě

     

    MOTIVACE

    • MOTIVY = psychologické příčiny reakcí, činností a jednání člověka zaměřené na uspokojování určitých potřeb
    • MOTIVACE

    z  latinského novel (= hýbám)

    hybné síly našeho chování nebo jeho příčiny

    jsou to vnitřní pohnutky k jednání

    rozdělení motivace:

    – vnitřní motivační dispozice – potřeby (impulsy)

    – vnější motivační popudy – incentivy (pobídky a cíle)

    – emoce, přání, postoje, hodnoty, které vyznáváme

    – vzájemnou interakci vzniká motiv jako pohnutka lidského chování

     

    MOTIV = mobilizace sil

    – na rozdíl od motivace není procesem

    – motivy jsou dispozice

    – má cíl, směr, intenzitu a trvalost

    – mezi základní motivy patří: potřeby, zájmy, návyky, cíle, přání, hodnoty, postoje, emoce

    RŮZNÉ ROZDĚLENÍ MOTIVŮ:

    • široké motivy

    perspektivní cíle

    • dílčí motivy

    konkrétnější cíle

    vedou k perspektivním

    • vyšší motivy

    sekundární, sociokulturní

    např. potřeba uznání

    • nižší motivy

    např. odstranění hladu

    • návyky = určité zafixované způsoby chování

    vznikají na základě motivů

    stávají se stereotypní

    • zvyky = kulturně podmíněné způsoby chování

       

    Dále rozlišujeme např. tyto motivy:

    • ZÁJMY = trvalejší kladný vztah člověka k  určité oblasti předmětů nebo činností.

    Jsou velmi silným motivem a výrazně člověka aktivizují a tím rozvíjejí jeho schopnosti

    – můžeme je rozlišovat podle oblasti zaměření (např. technické, sportovní, …) i podle stálosti, pestrosti, proměnlivosti

    – projevují se soustředěnou pozorností v  daném směru, poznáváním dané skutečnosti, uspokojením z  ní a nelibostí při jejím omezování

    • ZÁLIBY = silnější motivace než zájem

    vlastnost zaměřená více než kterákoliv jiná na prožívání vztahu k  určité činnosti

    vyhraněný, dlouhodobý a činorodý zájem, který přináší radost a uspokojení

    • IDEÁL = vzorový cíl

    např. ideál partnera, ideál způsobu života, …

    • ASPIRACE (= ambice) = úroveň vlastního výkonu, kterou jedinec očekává na základě výkonu předchozího

    snaha jedince se výrazně uplatnit, snaha o sebeuplatnění a vyniknutí

    někdy se označuje jako ctižádost

    • ŽIVOTNÍ PLÁNY = mnohé pohnutky našeho jednání a chování jsou závislé na životních cílech a plánech, které si vytvoříme
    • PUDY = vrozené biologické potřeby, označení pro energii nebo cílenou činnost až nutkání (např. pud pohlavní, pud mateřský)
    • POSTOJE = sklony člověka reagovat ustáleným způsobem na předměty, osoby a situace; odrážejí hodnotící vztah člověka k  dané skutečnosti
    • CÍL = uvědomělý směr aktivity, kterého chceme dosáhnout

     

    POTŘEBA

    • je projevem nedostatku nebo nadbytku něčeho, zcela konkrétního a pro člověka důležitého
    • neuspokojená potřeba se projevuje nespokojeností, napětím, nutí jedince k účelovému chování, jehož cílem je uspokojit svou potřebu

    DĚLENÍ POTŘEB:

    • a/ Primární

    – vývojově nižší

    – slouží k přežití, jsou vyvinuty u lidí i u zvířat

    – biologické potřeby

    – potřeby bezpečí

    • b/ Sekundární

    -vývojově vyšší

    – jsou charakteristické pouze pro člověka,

    -souvisí s vývojem CNS, slouží člověku, aby se mohl začlenit do společnosti

    – psychosociální potřeby

    Hierarchické uspořádání dle Maslowa

    • Abraham Maslow – americký psycholog, uspořádal potřeby podle jejich vývoje a důležitosti pro člověka
    • Potřeba vyšší se objevuje až po uspokojení potřeb nižších
    • V nemoci mohou potřeby – měnit své pořadí, či mohou vznikat potřeby nové

    Hierarchie potřeb je individuální

    • Fyziologické potřeby

    – vývojově nejstarší potřeby

    – společné pro lidi i zvířata

    – v souvislosti s neuspokojenou potřebou můžeme cítit: hlad, žízeň, bolest, horko, zimu, únavu, napětí, či nudu

    → do chování se tyto pocity promítají: podrážděním, neochotou, nepozorností, či agresí

    • Potřeby bezpečí a jistoty

    – soběstačnosti, nezávislosti, stability, klidu, ochrany, zdraví, informovanosti, řádu

    – v souvislosti s neuspokojenou potřebou můžeme cítit: ohrožení, nejistotu, chaos, strach z neznámého, závislost na druhých

    → do chování se tyto pocity promítají: strachem, nejistotou, zmateností, lítostí, nedůvěrou, zlostí, bojácností, stažením do sebe

    • Potřeby sounáležitosti a lásky

    – někam patřit, být pozitivně přijímán společnosti, komunikace, přátelství, kontaktu s druhými, důvěry, touha dávat a přijímat lásku

    – v souvislosti s neuspokojenou potřebou můžeme cítit: osamělost, nejistotu, pocit zbytečnosti

    • Potřeby sebeúcty

    – uznání, ocenění, respektu, intimity, svobody, soběstačnosti, neztrapnit se, neudělat ostudu, dát souhlas, sám se rozhodnout

    – Tyto potřeby vyplývají z touhy člověka být svým okolím kladně přijímán

    – v souvislosti s neuspokojenou potřebou můžeme cítit: pocity méněcennosti, nespravedlnosti, křivdy, ponížení, trapnosti, nezájmu, lítosti, beznaděje

    → do chování se tyto pocity promítají: odmítáním vyhovět, nadřazeností, agresivitou, apatii

    • Potřeby seberealizace

    – vnímat a poznávat, obklopovat se krásou, estetiky, kultury, tvořit, v něčem být dobrý, uznávaný






    —————————————————————————

     Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

     Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

     Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

    —————————————————————————

    Další podobné materiály na webu: