Osobnost – maturitní otázka ZSV

 

   Otázka: Osobnost – společenskovědný základ

   Předmět: Základy společenských věd

   Přidal(a): Tereza Malzová

 

 

 

 

Teorie schopnosti

Osobnost

  • uspořádaný systém psychických a fyziologických funkcí v neustálé interakci s okolím
  • směřuje k seberealizaci jedince
  • široká škála vlastností a rysů např. temperament – to, co dědíme po rodičích

charakter -způsob chování; hodnoty, které člověk vyznává

sebepojetí

adaptace na neznámé prostředí

Tělo a osobnost

tělo – biologická součást osobnosti

Existuje souvislost mezi biologickou a psychickou stránkou osobnosti? → neuropsychologie – závislost reakcí lidí na chemii v mozku

teorie Ernsta Kretschmera

typ piknik (endomorf)

  • krátký trup, velká okrouhlá hlava, větší objem břicha a hrudníku
  • sklony k tloustnutí, spíše veselý, ale sklony k maniodepresivním poruchám

typ atlet (mezomorf)

  • široká ramena, hodně svalové hmoty
  • lhostejný, někdy výbušný, tendence k epilepsiím

typ astenik (ektomorf)

  • plochý hrudník a dlouhé tenké končetiny
  • uzavřený sám do sebe, přecitlivělý, nebo chladný až cynický, málo aktivní, sklony k schizofrenii (rozdvojení osobnosti)

Psychoanalýza

  • založeno Sigmundem Freudem (1856 – 1939)
  • pokračoval Carl Gustav Jung (1875 – 1961)
  • hledání nevědomých konfliktů složek osobnosti (Co jsem zažil, že se bojím pavouků?)

id – pudová složka, hnaná potřebou organismu

superego – mravní principy a zvnitřnělé zákony společnosti

ego – spojnice předešlého, realistický pohled na svět

Behaviorismus

  • založeno Johnem B. Watsonem (1878 – 1958)
  • důkaz na pozorovatelném chování – funguje na princip podnět-akce-reakce
  • každý člověk se dá vyučit a vycvičit
  • při terapii se učí nový způsob chování (učím se postupně nebát pavouků)

Humanistická psychologie

  • založeno Abrahamem Maslowem (1908 – 1970) – odmítá psychoanalýzu i behaviorismus
  • hledání pozitivních sil člověka – osobnost jako princip sebeaktualizace a růstu
  • při terapii odhaluje důležité pro člověka – nač se mám soustředit a co rozvíjet, abych na pavouky nemusel myslet

Temperament a charakter

Temperament

  • soubor převážně vrozených vlastností osobnosti ovlivňující dynamiku chování – vzrušivost
  • rychlost reakcí
  • sílu reakcí
  • trvání reakcí

4 temperamentové typy

  • postuloval Hippokrates (5. /4. století př. n. l.)
  • upravil Hans J. Eysenk – dle lability-stability a extroverze-introverze

Melancholik

labilní introvert – střízlivý, náladový, úzkostlivý, nespolečenský, rezervovaný, pesimista, tichý

Cholerik

labilní extrovert – nedůtklivý, neklidný, impulzivní, vznětlivý, vrtkavý, útočný

Sangvinik

stabilní extrovert – hovorný, přístupný, společenský, bezstarostný, dobrý vůdce, optimista, čilý

Flegmatik

stabilní introvert – obezřetný, rozvážný, smířlivý, ovládá se, spolehlivý, vyrovnaný, klidný

Charakter

  • systém vlastností
  • dává obsah našim reakcím s ohledem na morální pravidla a požadavky
  • je podmíněn prostředím

dvě stádia:

  1. heterogenní stádium – dětství, normy převzaté od rodičů
  2. autonomní stádium – od puberty dále, samostatné přijímání a hodnocení norem, zodpovídám sám za sebe

Typologie charakteru

dle Jane Loeingerové (1918 – 2008)

  1. člověk orientovaný na věci
  2. člověk orientovaný na lidi
  3. člověk orientovaný na ideje

dle Pierra Teilharda de Chardina (1881 – 1955)

  1. unavený člověk
  2. člověk požitkář
  3. člověk nadšenec

Emoce (city)

  • latinsky emoveo = silně zatřást
  • všestranně citové stavy člověka
  • charakteristické pohyby a další fyziologické projevy
  • subjektivní reakce organismu na podnět

city:

nižší city

  • souvisejí s funkcí organismu
  • mají i zvířata
  • (úlek, strach, hněv, bolest…)

vyšší city

  • vlastní jen lidem
  • prožívání kulturních hodnot (dobro, pravda, láska…)

typy emocí dle délky a intenzity:

nálady – souvisejí s temperamentem

  • dlouhodobé
  • stabilní
  • nízká intenzita
  • nevázány na konkrétní podnět

vášně  – dlouhodobé

  • intenzivní a hluboké
  • vázány na konkrétní podněty

afekty – dispozice (=možnost, předpoklad) dle temperamentu

  • rychle vznikající
  • prudké
  • intenzivní prožívání
  • rychlé odeznění

emoční ambivalence – kombinace protikladných emocí

Postoje, schopnosti, inteligence

Postoje

  • naučená dispozice člověka chovat se ustáleným způsobem vůči okolí
  • reakce na objekty takové, jaké si myslíme, že jsou

3 složky postoje:

kognitivní – rozumový

emoční – citový

konativní – volní (jakou vůli máme něco dělat)

 

Předsudek

  • negativní, zjednodušený postoj
  • iracionální původ

Schopnosti

  • vlastnosti osobnosti
  • nutný předpoklad úspěšného konání nějaké činnosti

vlohy   – vrozené dispozice

  • umožňují rozvinutí určitých schopností, znalostí či dovedností

stupně vloh:

  1. nadání – vlohy umožňující rozvoj
  2. talent – velké nadání
  3. genialita – výjimečně rozvinutý talent

úsilí – snaha pracovat s vlohami

Kreativita

= tvořivost

  • schopnost umožňující tvůrčí činnost
  • výsledkem je něco nového, originálního
  • znakem intuice a fantazie

Inteligence

  • to, co měří testy IQ
  • schopnost řešit obtížné či nově vzniklé situace
  • schopnost přizpůsobit se a orientovat se

složky inteligence:   početní schopnosti

prostorová představivost

konstrukční – technické schopnosti

verbální myšlení

usuzování

paměť

druhy inteligence:

  1. fluidní – vrozená, roste se schopností se učit, ve stáří upadá

krystalická – získaná, odvozená od předchozích zkušeností, neustále roste (životní moudrost)

  1. sociální – schopnost pohybovat se mezi lidmi, jednání s lidmi

emoční – schopnost vnímat své city a city druhých

IQ

  • inteligenční kvocient
  • matematické vyjádření, kde se člověk nachází vzhledem, k většině populace
  • normální, průměrné IQ – nejčastější množina v populaci






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: