Předsókratovská filosofie – maturitní otázka ZSV (2)

 

   Otázka: Předsókratovská filosofie

   Předmět: Základy společenských věd

   Přidal(a): Michael

 

 

 

 

úvod do řecké filosofie, vztah mýtu a logu, hledání principu věcí, Tháles, Anaximandros, Anaximenés, Pythagorás a jeho škola

 

  • Mýtus
    • Byl na místě filosofie ještě před ní samotnou
    • Zdroje vysvětlení – odpovědi na otázky
    • Byla to předem daná věc – např. to jak byl stvořen svět a tomu se věřilo – nebylo třeba debat a otázek
    • Později lidé odmítli mýtům věřit → zrod filosofie (6.stol př.n.l.)
    • Tento proces se nazývá „cesta od mýtu k logu“
    • Logos – řád (týkající se člověka, okolí, světa jako celku)
    • Věda, která se stvořením světa zabývá = kosmologie
    • Antická předsokratovská filosofie
      • Vznik 7.- 6.stol př.n.l.
      • Filosofie vznikla v Řecku díky hospodářské vyspělosti, výhodné strategické poloze
      • Platónský trojúhleník (IDEJE – objektivní pravzory, JEVY – napodobení idejí, JÁ – duše v těle)

 

  • Periodizace

I.            Předsokratovská filosofie

  • Kosmologie – hlavní disciplína
  • 6. – 5.stol př.n.l.
  • Vyčleňuje se z mýtů
  • První filosofické otázky, příčiny
  • Hledání pralátky → příčiny vzniku
  • Milétská škola
    • Město Milét -důležitá obchodní křižovatka v Malé Asii
    • Hledání pralátky = arché
    • Předpokládali, že je živá
    • Představitelé – Hylozoisté (hylé – látka –zoé – život) :

Thales z Milétu – voda

Anaximandros – apeiron

Anaximenés – vzduch

 

  • Thales z Milétu
    • Matematik, astronom, obchodník
    • Jako první změřil výšku pyramid podle stínu
    • Jako první vypočítal zatmění slunce
    • Bůh je všudypřítomný – panteismus
    • Základní princip = voda → základem života – má život v sobě → vznik světa vysvětluje přírodovědecky
    • Neustálý koloběh vzniku a zániku za pomocí vody
    • Anaximandros
      • Astronom
      • Sestavil první mapu světa
      • Za základ všeho prohlašuje Apeiron → nekonečná a nesmrtelná hmotná pralátka
      • Peras = hranice, mez → Apeiron → něco neomezeného, neurčitého → nepřistupný našim smyslům
      • Vnímáme pouze tvary a jevy, které vznikly z Apeironu → provinily se tím, že se pokusily vymzeitApeiron → TREST → rozplynutí v Apeironu
      • Vývoj se děje vylučováním protikladu → 4 živly → voda, vzduch, oheň, země
      • Anaximenés
        • Za pralátku považuje vzduch → oživující dech, duše
        • Proces vzniku → zhušťování a zřeďování vzduchu
        • Pythagorás
          • Matematik (Pythagorova věta), astronom
          • Nejvýznamnější představitel
          • Podstatu jsoucna hledá v omezujícím principu → ČÍSLO → nejvyšší princip
          • Peras = omezující princip
          • jevy → tvary → mez → míra → číselné vyjadřování
          • za magické číslo považoval 10. → min.počet k vymezení jsoucna → 1, 2, 3, 4(jeden bod, přímka, plošné spojení a prostorové vymezení)
          • harmonie – soulad vesmíru
          • centrum vesmíru → oheň
          • přátelství – nejvyšší hodnota 10
          • hetairie – řády jeho žáků a následovníků
          • jeho škola byla v Jižní Itálii
          • 5-ti leté studium – informace nesměli vynášet ven, měl nejvyšší autoritu→ nesměli ho zpochybňovat
          • Filoláos – stoupenec Pythagora – země se pohybuje v kruhu






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: