Psychické jevy – maturitní otázka ZSV

 

   Otázka: Psychické jevy

   Předmět: Základy společenských věd

   Přidal(a): Daniela

 

 

 

 


Psychické jevy:  motivační a volní procesy, emoce a učení

  • Motivační procesy
  • Hodnotí různé skutečnosti, vyjadřují prožívání subjektivního stavu a vztahu k působícím podnětům.
  • Tyto procesy se nazývají emoce a city.

 

  • Motivy
  • motiv= pohnutka zaměřená na uspokojování určitých potřeb
  • vnitřní motiv– Závisí na tom, co chceme (př.: osobní růst…)
  • vnější motiv– Ovlivňuje nás vnější prostředí např.: čas, názory jiných…
  • Konflikt motivů
  • = rozhodování mezi dvěma způsoby uspokojování potřeb
  • může jít o konflikt ryze pozitivní ( př: rozhodování mezi zmrzlinou a dortem) či mohou přinášet pozitiva i negativa (př: učit se a nevyspat se x vyspat se a neučit se)

 

  • Potřeby
  • = pociťovaný nedostatek nebo nadbytek něčeho
  • Dle amerického psychologa Abrahama Maslowa jich je 5
  • Maslowova hierarchie potřeb
  • Tyto potřeby pak tvoří pomyslnou pyramidu, jejíž spodní část představují potřeby základní, s nejvyšší prioritou. Teprve po jejich naplnění usiluje člověk o uspokojení potřeb výše v hierarchii pyramidy.

 

  • Pudy= vrozené pohnutky,nutkání (př: mateřský pud, hlad…)
  • zájmy= získaný kladný motiv k nějaké činnosti či předmětu, který pak označujeme jako zálibu
  • povinnosti= motivy determinované vnějším prostředím
  • ideály– Jsou pro daného člověka dokonalé stavy, objekty či cíle.
  • cíle– účel našich motivů
  • a) jednoduché- př: umět 10 slovíček z Aj
  • b) komplexní- př: jednou být na VŠ
  • krátkodobé- př: na zítra
  • střednědobé- př: v létě
  • dlouhodobé- př: jednou bych
  • cíle by také měly být konkrétní, měřitelné, námi přijaté, realistické (sebekritičnost), regulovatelné (od kdy do kdy je chci splnit), přitažlivě a průběžně obměňované

 

  • vůle= vědomé úsilí vedoucí k dosáhnutí vytyčeného cíle, záměru , skrze překonávání překážek (vnitřní– úzkost, sebevědomí…vnější– nemoc, zákaz…)
  • impulzivní jednání= impulzivní jednání bez racionální úvahy, ovládané pudy či potřebami, city
  • volní jednání= racionálně uvážené, vědomé
  • volní vlastnosti= vlastnosti podmíněné vůlí člověk
  • – Kladné mají své protipóly
  • Př:
  • zodpovědnost x nezodpovědnost
  • rozhodnost x nerozhodnost
  • rozvážnost x nerozvážnost

 

  • Emoce

= stav vzrušení projevující se až fyziologickými změnami organizmu

– Nadřazené citům (př: radost, hněv…)

– Emoce se skládá ze subjektivního prožitku, tělesného projevu (výraz…) a expresivního chování (pláč)

  • Emoce- dělení
  • afekt- velmi intenzivní, krátkodobá emoce
  • nálada– méně intenzivní, dlouhodobější emoce
  • vášeň– intenzivní, dlouhodobá emoce

 

Emocezákladní (nižší) a vyšší

vyšší

  • intelektuální- př: cit pro pravdu…
  • morální- stud, empatie…

 

  • Učení

= aktivní proces získávání zkušeností

  1. záměrné– př: ve škole, sebevzdělávání…
  2. bezděčné- př: při hře, běžné činnosti…

 

podmiňování

– klasické– dle I. P. Pavlova nevědomé (př: bojíme se zubaře, zubař způsobuje bolest, proto se ho automaticky bojíme)

  • operativní– vědomé, jednáme tak úmyslně (př: uklouznu na ledu → příště si dám pozor…)
  • vědomosti– osvojené poznatky v podobě vzorců, pravidel, pojmů… (znalost Pythagorovy věty…)
  • dovednosti– učením získané dispozice k nějaké činnosti (př: dovednost tance…)

 

Druhy učení

  • sociálníformuje charakter a motivy (žitím mezi lidmi)
  • pokus-omyl- řada náhodných pokusů, ze kterých si zapamatujeme ten, jenž vedl k výsledku (hlavolamy…)
  • vhled– spontánní, náhlé pochopení situace = tzv. „aha efekt“
  • př: Köhlerův šimpanz Sultán- s pomocí tyče dosáhl na banány umístěné mimo jeho klec
  • záměrné
  • bezděčné
  • Plató efekt= fáze učení, kdy dochází k uváznutí učení např: následkem negativních činitelů

 

Podmínky efektivního učení

  • vnější– atmosféra prostředí, vliv školy, rodiny či skupiny…
  • vnitřní– metoda učení, osobní vlastnosti (píle), vědomosti, zkušenosti, dovednosti, motivace, momentální stav (únava…)

 

  • Specifické poruchy učení
  • dyslexie– porucha čtení
  • dysgrafie– porucha psaní
  • dysortografie– porucha při osvojení pravopisu
  • dyskalkulie– potíže s počítáním
  • dysmúzie– porucha hudebních schopností
  • dyspraxie– špatná obratnost
  • dyspinxie– potíže s kreslením






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: