Psychické procesy – maturitní otázka

 

Otázka: Psychické procesy

Předmět: Společenské vědy, Psychologie

Přidal(a): xxx

 

 

Poznávací procesy

  • Smyslovépočitek, vjem, představa
  • Počitek: = výsledek čití = činnost smyslových orgánů
  • musí být podnět – to co je v rozmezí dolního a horního prahu vnímání
  • smyslová citlivost – schopnost rozlišovat rozdíly (rozlišení barev, ochutnávač vín)
  • smyslová adaptace – schopnost přizpůsobit se
  • když podněty dlouho působí, člověk si zvykne
    • (dlouho nevětraná místnost, tmavší prostředí, ..)
  • smyslové orgány  – zrakové čití – podnětem jsou elektromag. vlny, počitek = barvy
  • sluchové čití – podnětem – zvukové vlny, receptorem je ucho (hlemýžď) 
  • čichové čití – podnět–částečky látky ve vzduchu, receptor-nosní sliznice
  • bolesti – vnímáme jako bolest, nervová zakončení
  • chuťové čití – chuť (slaná, sladká, kyselá, hořká, chuťové pohárky )
  • tlakové čití – receptor – Meissnerova tělíska, mechanické působení
  • polohy a rovnováhy – labyrint ve středním uchu
  • hmatové čití – tlakové, tepelné, bolesti – kožní počitky kožní + pohybu 
  • čití bolesti – podnět – nadprahové podněty

 

Vjem:

  • celkový odraz předmětů a jevů
  • psychický proces, který zachycuje to, co zrovna v daném okamžiku působí na naše smyslové orgány
  • součinnost analyzátorů
  • pregnantnost vnímání – dotváření vjemů (např.: vidět psa ve skvrnách – special. obrázky)
  • výběrovost vnímání – člověk vnímá pouze to co potřebuje
  • pozorování – cílevědomé
  • vnímání hloubky – zrak, pohyb, sluch
  • vnímání pohybu – věci mění své místo, nemůžeme vnímat rychlý ani pomalý pohyb
  • zrak, sluch
  • nejrannější ontogenicky – u dětí nejdříve
  • vnímání času – ontogenicky nejpozději
  • vnímání času ovlivňuje činnost, citový vztah, stupeň aktivity, rychlost změn
  • meziosobní vnímání – faktory – vztah mezí vnímajícím a vnímaným
  • obecná zaměřenost zkoumajícího –pesimista, optimista
  • soukromá teorie osobnost – vysoké čelo – inteligence
  • stereotypnost meziosobního vnímání – posuzování podle skupin (Rom..)
  • projekce – promítání – svých vlastností do vnímaného člověka
  • první dojem – nejvíce nás ovlivní
  • haló efekt – posuzování člověka podle obecného vnímání – drby
  • posuzování podle jedné výrazné vlastnosti – falešní obchodníci

 

Představa:

  • není hmotná
  • proces, který umožňuje vybavit si předměty (jevy), které v dané době
  • nevnímáme, nebo jsme ani nevnímali
  • mechanismus – Jak to, že si můžeme vybavit to, co už nevidíme? Vjemy zanechávají v mozkové kůže stopy, které oživením vedou k psych. zážitkům

typy představ – zrakové

  • to co jsme viděli
  • sluchové – to co jsme slyšeli
  • pohybové – pohyb při tanci, pohyb ruky

druhy představ

  • vzpomínkový – názorný obraz předmětu, který jsme někdy vnímali
  • fantazijní – obraz, který jsme nikdy nevnímali
  • rekonstrukční – představa dle popisu, melodie podle not
  • konstrukční – vytváření. zcela nových obrazů, vynález, spisovatel
  • bdělé snění – snění o budoucnu, optimistické, relaxace
  • sny ve spánku – neřízené, neovlivníme je – neovlivněné vůlí

spánek – 3 – 6 cyklů

  • NREM spánek – velký odpočinek
    • delta – největší odpočinek
  • REM spánek – rychlý spánek, tvorba snů
    • halucinace – mimořádné stavy vědomí, vysoká teplota, vliv drog
    • představy, které člověk subjektivně považuje za vjemy

 

Rozumovémyšlení a řeč

  • Myšlení: způsob poznávání, vede k poznání podstaty věci, souvislosti a vztahu
  • zprostředkované poznání – na základě projevů hodnotíme a dojdeme k závěru
  • zobecňující poznání – z jednotlivých zkušeností dojdeme k závěru
  • abstrahující poznání – abstrakce – odlehčení od méně podstatných vlastností, předmětů a jevů
  • souvislé myšlení – poznání souvislosti mezi předměty a jevy
  • podstata myšlení- poznání podstatných, základních jevů a vlastností
  • myšlenkové operace:
  • analýza – rozbor, rozebírání na části, které se lépe poznávají
  • syntéza – spojení, myšlenkové spojování, části se dávají dohromady
  • srovnávání – zjišťování společných vlastností
  • abstrakce – odhlížení od méně podstatných vlastností předmětů a jevů
  • zobecňování – uspořádání do tříd podle společných vlastností
  • pojem – vznikají abstrakcí, odhlédnutí od méně důležitých věcí
  • úsudky – indukce –  z jednotlivých poznatků vytvořím obecný závěr
    • dedukce – z obecných pravidel vyjdu na konkrétní případ
    • analogie – na základě spol. vlastností usuzujeme na další společné vlastnosti
  • soud – spojení pojmů – věta
  • Subjekt (podmět) + predikát (přísudek)
  • premisa – soud ze kterého vytvoříme závěr
    • (Kočky loví myši, Micka je kočka Micka může lovit myši)
    • druhy – konkrétní – myslím a hned to dělám
    • abstraktní – vyvozujeme pouze závěry, nic neděláme
    • konvergentní = sbíhavé – naše myšlení se ubírá jedním směrem
    • divergentní – rozbíhavé – různé způsoby řešení (matematika)

 

Řeč: – myšlení se uskutečňuje řečí, řeč je nástroj myšlení

  • vnitřní – myšlení (učíme se, přemýšlíme), neuspořádaná, neúplná
  • vnější – mluvená – lepší emoce, zdůraznění
    • psaná – větší příprava

 

Kultury myšlení a řeči

  •  kultura myšlení – schopnost ovládání myšlenkových operací, určitá inteligence
  • kritičnost (schopnost posuzovat názory, rozumem určíme závěr)

vs.                                                                                

  • dogmatičnost – když někdo něco řekne, je to pravda a nemusí se nad tím přemýšlet,  setrvávání na určitých pravdách

 

Inteligence

  • obecná schopnost (rozumová), nejsou to jen vědomosti, ale i lidské vlastnosti
  • testy inteligence – ve 20. století 

Alfred Binet – 1.test (1905)

  • francouzský psycholog
  • rozdělil – chronologický – skutečný věk
    • mentální – podle dětí

William Stern – vzorec pro výpočet inteligence (mentální věk / chronologický věk * 100)

  • dnešní IQ testy
  • průměr. Inteligence – 90 -110
  • Vysoká inteligence: 130 – nadprůměrná (sdružení Mensa)
  • 140 – genialita

Nízká inteligence:

  • idiot- méně než 20
  • imbecil – 20-49
  • debil – 50-69

EQ – emoční kvocient, schopnost vcítit se, sebeovládání, citová obratnost

 

Paměťové procesy

Paměť

  • psychický proces odrazu minulého prožívání a chování ve vědomí člověka
  • do vědomí se nám dostane něco, co už jsme zažili

fáze: 

  • zapamatování – vštípení do paměti
  • pamatování – vše v oblasti nevědomí, myšlenky uchovány v paměti
  • proces zapomínání – 1/5 toho co jsme si zapamatovali
  • protože nervové spoje se zmenšují
  • útlum – retroaktivní: následující činnost
  • proaktivní – předchozí činnost utlumí jinou činnost
  • vybavování – znovupoznání – vybavení činnosti pouze při zopakování
    • vzpomínání – snaha vybavit si něco co víme
    • reprodukce – přesné vybavení toho co jsme vnímali
  • signální soustava – smyslové vnímání
  • signální soustava – myšlení, např.: naučení se básně 

typy paměti

  • názorná – dobré vybavení zrakových, sluchových a pohybových představivostí (uplatnění 1. signální soustavy)
  • slovně logická – pojmy, slova, poučky ( uplatnění 2. signální soustavy)
  • emocionální – spojeno s citovým prožitkem

druhy paměti

  • úmyslná – chci se něco naučit
  • neúmyslná (bezděčná) – nic proto neudělám a pamatuji si to
  • krátkodobá – hned to zapomenu
  • dlouhodobá – výsledek opakování
  • mechanická – slovo od slova
  • logická – učení se v souvislostech

 

Motivační procesy

  • City, vůle
  • City – vyjádření subjektivního stavu (jak se cítíme) nebo vztahu (jak vidíme vnější svět, co je nám blízké) k působícím podnětům

zvláštnosti citů

  • polarita – protikladnost, ke každému citu najdeme cit opačný (láska x nenávist)
  • ambivalence – smíšenost citů, neexistuje sám od sebe (láska+radost+žárlivost)
  • aktuálnost – neopakovatelnost (radost pokaždé trochu jiná)
  • stereotypnost cit. reakcí – např.:předmět nemám ráda kvůli učiteli
  • nakažlivost – v suché společnosti mě přejde radost
  • pestrost časového trvání – každý cit trvá jinak dlouho
  • citová adaptace – opakováním podnětu si zvykneme, nebo bude cit zesilovat
  • city jednotlivců:   – citovost – bohatství citů
  • citlivost – jak rychle vznikají city
  • bezcitnost – závisí na výchově, ale i porucha
  • citová labilita – náladovost, rychlost střídání citů, jak jsme ovlivněni city
  • citová zralost – ovládání citu rozumem (schopnost)
  • citová ovlivnitelnost – jak se necháme ovlivnit, když nám někdo vymlouvá lásku, ovlivnění city druhého člověka
  • citová zranitelnost – míra odolnosti vůči podnětu, které vyvolá záporné c.
  • intenzita citů – malá intenzita = flegmatik
  • výrazovost citů – schopnost vyjádřit city, jak city dáváme najevo

 

citové reakce

  • při náhlém porušení rovnováhy organismu s prostředím (strach, leknutí, afekt, zlost, ..)
  • vznikají a zanikají rychle

 

citové vztahy

  • vztah k něčemu, co je pro nás blízké a má pro nás velkou hodnotu
  • dlouhodobější ráz (nevznikají a nezanikají tak rychle)
  • prožívání subjektivní (láska, nenávist, přátelství, sympatie, ..)
  • velmi silný vztah – vášeň
  • velmi slabý vztah – odcizení

 

vyšší cityetické

  • uvědomování si odpovědnosti, výčitky svědomí
  • estetické – hodnocení krásna, ošklivosti
  • sociální (společenské) – cit sounáležitosti, cítím se dobře s druhými
  • velmi silný – altruismus – obětování se pro druhé
  • vs. egoismus
  • intelektuální – radost poznání, zvědavosti – vlastní pouze člověku

 

Vůle

  • psychický proces, který člověk řídí svou činnost zaměřenou na dosahování vytyčených cílů překonávání překážek
  • pomůže nám něčeho dosáhnout (silná x slabá vůle)
  • psychický proces sebe regulační
  • typické pouze pro člověka

 

fáze volního jednání

  • motivace – uvědomění si podnětu k činnosti, proč něco děláme
  • rozhodování – „boj motivů“ – zvažování různých cílů
  • když jsou cíle protikladné – konflikt rozhodování
  • impulzivní jednání – na základě momentální nálady, bez rozmýšlení díle

            

zkratové jednání

  • cíl je jasný, ale rozhodování je na moment. náladě 
  • realizace – uskutečnění svého cíle
  • příčiny nedosažení cíle – finance, osobní problémy, vlastnosti, nedostatek sil, vytrvalosti.                
💾 Stáhnout materiál   🎓 Online kurzy
error: Content is protected !!