Psychologie jako věda – maturitní otázka ZSV (5)

 

   Otázka: Psychologie jako věda

   Předmět: Základy společenských věd

   Přidal(a): sissi

 

 

 

 

Psychologie – Psyché= duše

  • Logos= věda

= věda o duši

  • Předmětem je zkoumání duševního života člověka, zákonitosti psychicky, prožívání a chování

 

Historie:

STAROVĚK:

  • pokládali duši za hmotnou
  • Prapočátky psych. Názorů- v raných počátcích lidských kultur (šamani, kněží,…)
  • Aristoteles (3. st. př. n. l.):
  • napsal první spis „O Duši“
  • tvrdil, že duše je nehmotná
  • ale zastával názor, že tělo a duše patří k sobě
  • nejpodstatnější znak je vnímání

 

STŘEDOVĚK:

  • Převažuje křesťanská ideologie
  • Pro křesťany má duše jiné poznání, je na těle nezávislá, nesmrtelná, ale tělem proniká a oživuje ji

 

19. STOLETÍ:

  • 1879- W. Wundt- 1. Psychologická laboratoř v Lipsku= počátek psychologie jako vědy
  • Psychologie se oddělila od filozofie
  • Pojem duše se bral jako nevědecký→nahradil ho pojem osobnost
  • Pojem „duše“ se zachoval hlavně v teologii

 

20. STOLETÍ:

  • Psychoanalýza
  • Behaiverismus
  • Tvarová psychologie
  • Humanistická psychologie
  • Kognitivní psychologie
  • Transpersonální psychologie
  • Postavení v systému věd:
  • Psychologie se rozděluje na základní, speciální a aplikované obory
  • Lidská psychika i chování je podmíněno jak biologicky, tak společensky, proto stojí psy na rozhraní těchto věd

 

Psychologické disciplíny:

  • Základní psy disciplíny popisují a třídí základní psychické jevy, zkoumají jejich vztahy a zákonitosti
  • Speciální obory psy se úžeji zabývají vždy některou oblastí problematiky oboru (např. psychologie nemocných, dějiny psychologie,…)
  • Aplikované obory psy uplatňují psychologické poznatky v nejrůznějších oborech lidských činností v praxi (v dopravě- psy dopravy, ve výchově a vzdělávání- pedagogická psychologie)

 

  • Základní obory:
  • Obecná psy: obecné poznatky o psychice člověka; má význam při zpracování základní teoretických otázek
  • Psychologie osobnosti: zabývá se strukturou, vývojem a dynamikou osobnosti
  • Sociální psy: zabývá se vlivem společenských faktorů a vzájemné společenské interakce na lidskou psychiku
  • Vývojová psy: studuje fylogenetický (vývoj druhu) i ontogenetický (vývoj lidské psychiky)= od početí po smrt

 

  • Aplikované obory:
  • Soudní psy (forenzní): zájem o chování a prožívání lidí v situacích regulovaných právem
  • Klinická psy: stará se o diagnózu, terapii i prevenci duševních poruch a chorob; zkoumá vztah pacient- lékař, pacient- nemocnice
  • Lékařská psy: působením lékařské péče na psychiku člověka
  • Pedagogická psy: zkoumá psych. základy, činitele a zákonitosti výchovy, vyučování a vzdělávání
  • Psychoterapie: praktická činnost, využívá psych. poznatků k léčení a studuje možnosti odstranění duševních poruch
  • práce: řeší otázky bezpečnosti práce, prac. kolektiv, studuje vliv prac. prostředí na prac. výkon

 

  • Speciální obory:
  • Dějiny psy: zkoumá vývoj psych. myšlení během času od nejstarších dob
  • ZOO psy: zabývá se psychikou zvířat různého stupně vývoje
  • Patopsychologie: zájem o změny (chorobné) psychických jevů

 

  • Metody psychologického výzkumu:
  • Metodologie psy: věda o metodách; musí dbát na to, aby dovedla jevy, kt. Chce zkoumat:
    • Odpozorovat
    • Popsat
    • Zobecnit
    • Vyvodit z těchto zobecnění zákonitosti
    • Potvrdit je experimentem
    • Prakticky je ověřit a využít v činnosti lidí

 

  • Metody: jsou prostředky, jimiž výzkum dochází ke svému výsledku
  • Metodika: soubor metod, jež psy využívá- obsahuje metody výzkumné a diagnostické
  • Výzkumné metody: zahrnují všechny zákl. metody používané ostatními vědními disciplínami (pozorování, experiment, rozhovor, dotazník, rozbor a popis produkce člověka)
  • Diagnostické metody: zjišťují aktuální duševní stav

 

  • Pozorování
  • Základem je vždy systematičnost, musíme vědět, co chceme pozorovat
  • Zachycuje spontánní, přirozené chování, skutečnost, do které výzkumný pracovník nijak nezasáhl
  • Extrospekce- pozorování chování druhých lidí
  • Introspekce- pozorování vlastního nitra

 

  • Experiment
  • Jde v něm vždy o zásah do pozorovaného jevu
  • Experimentátor kontroluje a mění prostředí (nezávisle proměnná) a sleduje, jak se takovými zásahy mění psychická reakce(závisle proměnná)
  • Situace je vždy stejná mění se například prostředí osob nebo chování experimentátora
  • Laboratorní- odehrává se v laboratoři, využívá se různých měřících aparatur
  • Přirozený- na pracovišti, ve školní třídě, zásahy do přirozeného prostředí nebývají výrazné

 

  • Rozhovor
  • Účelem je dozvědět se něco o tom, s kým mluvíme, o jeho povaze nebo potížích
  • Je metodou tváří v tvář
  • Musí být stejně dobře naplánován jako pozorování (musí směřovat k danému cíly, někdy využívá zvláštních aparatur nebo technik)
  • Součástí je i nonverbální chování respondenta (náš cíl) a pozorování všech jeho reakcí
  • Podmínky: navázáni kontaktu, přátelský tón, vyvarovat se hodnotících soudů a gest, nesugestivní otázky (nepodněcující), provést záznam

 

  • Dotazník
  • Prostředek k získání velkého množství dat v krátké době
  • Tvoří jej soubor otázek, jejichž úkolem je odpovědět na dané otázky zaškrtnutím nabízené alternativy, odpovědí nebo volným vepsáním textu
  • Rozlišujeme 3 typy dotazníků:
    • Anamnestický– týká se různých životních událostí, například klíčových bodů v dětství nebo v dospívání, jeho funkce je především orientační
    • Zájmový- slouží ke zjišťování zájmů, které profilují (určují) celkové zaměření osobnosti, bývají konstruovány formou hry
    • Osobní dotazník- je určený ke zjišťování povahových vlastností

 

  • Psychologické testy
  • Jsou dodržována určitá pravidla, užívány jednotné pomůcky a předepsaným způsobem vyhodnoceny získané informace
  • Zjišťuje úroveň nebo stav určitých psych. funkcí, vlastností nebo jejich obsah
  • Příklad: -testy inteligence– používá se jich pro diagnostiku a výzkum schopností, zkoumaná osoba má za úkol řešit zadání různého druhu

               -projekční testy- respondent promítá do testové situace vlastní zážitky a těžkosti, vztahy a přání, city, představy; například test inkoustových skvrn- podstatou je výpověď o tom jaké konkrétnosti mu připomínají; hodnocení produkce- volná kresba, slovní produkce, písemný projev, výtvory z hmot…..






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: