Psychologie jako věda – maturitní otázka ZSV

 

   Otázka: Psychologie jako věda

   Předmět: Základy společenských věd

   Přidal(a): zuzik

 

 

 

 

  • jako samostatná věda od 19. st. (původně součást filozofie)
  • st. – rozvoj metod a vznik odvětví psychologie
  • Uplatnění v praxi – zdravotnictví, školství, ekonomika
  • psychologie (psyché = duše, logos = slova, věda)
  • = věda o člověku a jeho duševním životu
  • zahrnuje prožívání a chování jedince

 

PROŽÍVÁNÍ

= vnitřní subjektivní procesy a stavy

  • vjemy, představy, emoce, pamatování
  • předmět prožívání = vnější svět, ale i stav organismu

prožívání vědomé

  • vidíme, slyšíme, myslíme nebo něco konáme
  • utváří se kolem 3 roku života

nevědomé prožívání (podvědomí)

  • představy a zážitky, které si v daném okamžiku neuvědomujeme, ale můžeme si je vybavit
  • zautomatizované činnosti, které vykonáváme bez vědomé kontroly
  • touhy, přání, pudy, traumata

 

CHOVÁNÍ

= pohyby, řeč, mimika, jednání, držení těla

  1. expresivní – vyjadřuje skutečné smýšlení a pocity
  2. adaptivní – předstírání

 

  • PSYCHOLOGICKÁ ODVĚTVÍ
  • Teoretické (základní)
  • obecná psychologie – obecné zákonitosti vývoje psychiky
  • psychologie osobnosti – zkoumá rozdíly a odlišnosti mezi lidmi, jejich chování
  • sociální p. – působení společnosti na jedince, jedince na jiného jedince, jedince na skupinu
  • psychopatologie – odlišnosti od normy
  • ontogenetická p. (ontogeneze = vývoj) – vývoj psychiky,od prenatární období, narození až po smrt
  • Praktické (užité)
  • pedagogická p. – výchova, vzdělání
  • klinická p. – léčení duševních poruch
  • poradenská p. pedagogicko-psychologická poradna
  • psychologie práce – schopnosti pracovníka, vztahy na pracovišti
  • Speciální
  • forenzní p. – psychologie soudního řízení, zabývá se psychikou člověka v situaci regulovanou právem
  • penitenciární p. – psychologie výkonu trestu
  • psycholingvistika – vztah mezi myšlením a řečí
  • zoopsychologie – psychologie zvířat
  • farmakopsychologie – vliv léků a dalších látek na psychiku (drogy, alkohol)
  • psychometrie – měření IQ, EQ, Eysenkův test osobnosti
  • zabývá se sestavováním psychických testů

 

VÝZNAM PSYCHOLOGIE

  • odhad, poznání druhých lidí, pomoc
  • působení na druhé, osvojit si techniky asertivního chování
  • sebepoznání – změnit své negativní vlastnosti
    • vlohy, nadání – výběr školy
  • uspořádání podmínek, ve kterých žiji – poznatky z psychohygieny (působení hluku, barev, světlo, hudba)

 

  • PSYCHOLOGICKÉ METODY
  • Klinické
  • pozorování
  • extrospekce (pozorování z venku) x introspekce (pozorování sama sebe)
  • dlouhodobé x krátkodobé
  • skryté x osoba ví, že je pozorována
  • náhodné x systematické
  • přirozené x navozené
  • při pozorování lidí může dojít k nepřesnostem
  • zkreslení do kontrastu – jedinec může přehlížet určitou vlastnost (dochvilnost)
  • zkreslení do podobnosti – nositel vlastnosti jí očekává u druhých
  • podlehnutí prvnímu dojmu
  • haló-dojem – tendence posuzovat člověka podle jedné vlastnosti, která upoutá pozornost (parta, oblečení)
  • sugestivní přejímání názoru (pomluvy)
  • aktuální psychický a somatický stav
  • rozhovor
  • metoda explorační = zjišťující
  • individuální x skupinový
  • přímá sociální interakce
  • nutný citlivý přístup psychologa
  • anamnéza

= zjišťování historie člověka

  • objektivní (od jiných lidí) x subjektivní (od samotného jedince)
  • současné chování může mít kořeny v minulosti
  • rozbor spontánních výtvorů
  • kresby, dětské kresby, analýza slovních projevů
  • Testové
  • zjišťují se vlastnosti
  • zjišťuje se labilita, stabilita (Eysenckův test), IQ
  • dotazníky – postoje, hodnoty, vlastnosti
  • sémantický diferenciál – popis podle určité škály

 

  • Speciální metody sociální psychologie
  • sociometrie
  • zjišťuje vztahy v malých skupinách (3-30)
  • výsledek – sociogram
  • základní jevy – přitažlivost, odpudivost, indiánce (nezájem)
  • psychodrama
  • jedinec = protagonista – hraje sám sebe v interakci s tím s kým je v konfliktu
  • monolog protagonisty
  • výměna rolí – protagonista hraje toho s kým je v konfliktu
  • zrcadlo – herci portrétují protagonistu
  • základní prostředky psychodramatu – jeviště, protagonista, pomocní herci, publikum

 

  • PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY
  • Experimentální psychologie
  • 1878 – Wilhelm Wund
  • prožitky – zkušenost člověka ve formě prožitků
  • zkoumání emocí, vnímání, pozornosti
  • Behaviorismus
  • behavior = chování
  • 1913 – Watson (předchůdce – Darvin)
  • škola popírání vrozené dispozice – výchova dítěte k čemukoliv bez ohledu na talent nebo sklon
  • P. Pavlov – pokusy se zvířaty – studium podmíněných reflexů
  • S-R = stimul → reakce
  • Skinner
  • Psychoanalýza
  • Zikmund Freud
  • psychiatr, důraz na prožívání, zabýval se lidmi s neurotickými příznaky (tik, koktání, …)
  • pud = zdroj neurotických příznaků
  • psychologie osobnosti – 3 subsystémy
  1. id = ono
  • pudová energie, která hledá okamžité uspokojení nejnižších potřeb (sexuální pud, hlad, pohodlí, …)
  1. ego = já
  • vyrovnává napětí mezi pudy a osobní morálkou
  1. superego = nadjá
  • morálka, omezení, zákazy
  1. vědomá – normy a zákazy, které jsou zvnitřněny
  2. nevědomá – zákazy z dětství

4) Neopsychoanalýza

  • Adler
  • chování neovlivňují pudy ale potřeba začlenění do společnosti, pocit uplatnění ve společnosti – když se nedaří, dochází ke komplexu méněcennosti
  • ukazatelem postojů jedince – sourozenecké pořadí
  • Jung introverze

extroverze

  • Fromm
  • přizpůsobení společnosti podle charakteru
  1. a) produktivní charakter – ochotnost udělat něco pro někoho
  2. b) neproduktivní charakter – sobečtí, zjišťní lidé

5) Humanistická psychologie

  • Rogers – Allport
  • Maslow
  • seberealizace člověka (sebenaplnění v rodině, v práci, ve volném čase)
  • nalezení pravé identity – vědět co chci
  • seberealizace – důležitá pro hierarchii potřeb

p.seberealizace

  • estetická – krása, řád

kognitivní p. – poznání, pochopení

  • sebeúcty – chování v souladu s vědomím

Vyšší potřeby                                   p. sociální – potřeba lásky, přátel

Nižší potřeby                                    p. bezpečí a jistoty

biofyzické p. – jíst, pít, vzduch, spánek, teplo

 

  • uspokojování potřeb – nejdříve nižší aby mohly nastoupit vyšší
  • není-li splněna nižší –> potřeba se zvyšuje
  • není-li splněna vyšší –>potřeba se snižuje

 

6) Gestaltismus (celostní, tvarová)

  • zkoumá psychiku člověka jako celek – reakce na experimentální
  • Kohler

 

7) Kognitivní

  • poznávací, pochopení, reakce na behaviorismus
  • Piaget, Brunner , Pribram
  • kladli důraz na myšlení při činnosti, smyslové uznání, představivost, myšlení, fantazie, učení, paměť

 

8) Transpersonální

  • Stanislav Grof (američan českého původu)
  • rozšíření vědomí, navození halucinogenními látkami, aby si vybavil jisté zážitky z dřívějšího období související s problémem






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: