Sofisté, Sokrates a sokratovské školy

 

   Otázka: Sofisté, Sokrates a sokratovské školy

   Předmět: Základy společenských věd

   Přidal(a): Michael

 

 

 

 

obecná charakteristika sofistů,Protágorás,Gorgiás, Sokrates – život, myšlení a působení, školy

 

  • II. Attická filosofie
    • Attika je oblast kolem Athén
    • 5. – 4. Stol. př.n.l.
    • charakteristický antropologický obrat (doposud příroda, nyní se zabývají člověkem a společností)
    • Kosmo přemístěno do domů, měst
    • důraz na etiku
    • Patří do Antropologické filosofie a Klasické řecké filosofie
    • centrem vzdělanosti jsou Athény
    • definovány základní filosofické pojmy a disciplíny

 

  • Sofisté
    • Sofistika – filozofický směr a byla důležitým činitelem v kulturním a sociálním životě klasického Řecka
    • Sofisté – cestující, potulní učitelé filozofie řečnického učení a moudrosti –v 2.pol.5.stol př.n.l
    • Učili řečnictví, logiku, gramatiku, rétoriku a umění vést hovory a rozepře
    • Za své učení brali úplaty (peníze)
    • Odvrátili se od tématu přírody (čemuž se věnovali všichni předtím)
    • Hlavním zájmem byl člověk a společnost
    • Řeč – nástroj moci
    • 3 dovednosti – myslit, mluvit, jednat
    • Sofismata-vlastní argumentační pravidla, logické úskoky v komunikaci, která dokázala prokázat nepravdu (např. sofisma Rohatý – „Co jsi neztratil, to máš. Neztratil jsi rohy. Tedy máš rohy.“)
    • V etice zdůraznili relativnost pojmů dobra a zla
    • Zabývali se podstatou poznání pravdy: – neexistuje objektivní pravda (každý má svou pravdu, absolutní objektivní pravda je nepoznatelná)

 

Protagorás z Abdéry

  • Nejslavnější sofista, představitel relativismu a subjektivismu
  • Kolik lidí, tolik pravd. → O jedné věci jsou možné dva různé výklady, každý vidí skutečnost z jiného pohledu  →  neexistuje absolutní pravda.
  • „Mírou všech věcí je člověk, jsoucích, že jsou a nejsoucích, že nejsou,“
  • Ve spise O bozích tvrdil, že o nich nemůže vědět, zda jsou nebo nejsou, a uznával pouze užitečnost náboženství pro společnost. →pro bezbožnost byl vypovězen z Athén

 

Gorgiás z Leontín

  • Autorem pojednání o nejsoucím → o přírodě
  • Zformuloval 3 zásady: 1) nic není – jsoucí je věčné – neomezené – není nikde → nic není

2) jeli něco, nemůže to člověk poznat – poznání=myšlení – není  jsoucí

3) jeli to poznat, nelze to jinému sdělit – sdělujeme pomocí řeči  – ta ale není skutečná – sdělujeme řeč, ne tu podstatu

  • Představitel  -agnosticismu (není možné poznat pravdu)

-nihilismu (popírá jsoucno)

-skepticismu (pochybnosti o poznatelnosti)

  • Co je pro člověka výhodné, to je schopen přijmout za pravdu

 

Kritiás

  • Ø Nauku o náboženství obohatil o princip strachu
  • Ø Zkoumal vznik společnosti, zákonů a náboženství

 

Antifón

  • Ø Zabýval se pedagogickými otázkami a otázkami výchovy mladé generace
  • Ø „Jaké kdo zaseje símě, takovou může očekávat sklizeň.“ (Jak se do lesa volá…)

 

Sokrates

  • Život
  • 469 – 399 př.n.l v Athénách
  • Syn sochaře a porodní báby (jejich zaměstnání vložil jakýmsi způsobem i do své filosofie)
  • Pomáhá myšlenkám na svět
  • Jeho učitelská činnost je něco jako porodnické umění, kterým pomáhá u žáků myšlenkám na svět
  • Sám se stal sochařem
  • Bojoval v peloponéské válce – vyznamenán za statečnost
  • Byl současníkem sofistů avšak na rozdíl od nich si za to nenechával platit, učil zadarmo
  • Bylo mu dáváno za vinu, že jeho učení podrývá stát a demokracii
  • Sám zastával názor, že stát by měl být veden lidmi vzdělanými, schopnými, nejlepšími (aristokracií)
  • 399 př.n.l byl obviněn z bezbožnosti a z kažení mládeže – odsouzen k smrti (musel vypít jed)
  • Okamžiky jeho smrti jsou k přečtení v Platónově díle „Obrana Sokratova“
  • Nedochovaly se od něj žádné spisy
  • „Vím, že nic nevím.“

 

  • Nauka
  • Používá formu dialogů
  • Nepředkládal hotové vědomosti – svým učencům kladl otázky – od nejjednodušších po nejsložitější
  • Naše vědomosti sídlí v našem vědomí, jen o nich nevíme
  • Na rozdíl od sofistů mu nešlo o porážku, ale o nalezení pravdy
  • Jeho myšlenky zachoval především Platón
  • Soustřeďuje se především na oblast lidského mravního jednání a jeho principů – mravních pojmů, který je platný pro všechny
  • Pojem Diamonión – je to jakýsi božský hlas, který nás provází životem. Poučuje a varuje nás, co není dobré. Něco jako naše svědomí. Neříká, co dělat máme, ale to co dělat nemáme. Nevěří v Bohy, ale v Diamonión (démoni)
  • Právě Diamonión mohl být důvodem, kvůli kterému byl Sokrates nařčen ze „zavádění nových božstev“
  • Zakladatel dialektiky – vyučování metody rozhovoru (jak vést dialog)
  • Hlavní cíl života: – dosažení blaženosti (eudiamonia) – znát dobro a zlo
  • Etický racionalismus : – věří, že kdo ho zná, dobře se chová
  • Neformální zakladatel etiky
  • Sokrates zformuloval 2 zásady – Sokratovské evangelium:

1.zásada- člověk je bytost svobodná a má se rozhodovat na své svobodné vůli a svědomí a nedat na veřejné mínění

2.zásada- člověk se má rozhodovat pro dobro a ne pro zlo, a má vykonávat pro dobro samo a ne pro svůj vlastní prospěch

 

  • Malé Sokratovské školy:

 

  • Škola Kynická
  • Rozvíjela a radikalizovala myšlenku, že ctnost má být víc než všechno bohatství
  • Cílem bylo se vzdát hmotných statků a žít přirozeně bez majetku
  • Důležitost klade na to, co člověk je a ne na to, co člověk má.
  • Antisthenés – zakladatelem této školy – Autarkie –soběstačnost a autonomie
  • Diogenes ze Sinópy – dovedl myšlenku Antisthenése až do extrému

 

  • 2. Škola Kyrénská ( Hédonická)
  • Opak kynické školy
  • Smyslem života – dosažení slasti (Hédoné)

 

  • 3. Škola Megarská
    • Vytváření paradoxů (paradox lháře :- „Jestliže někdo říká, že lže, tak současně lže i mluví pravdu.“)

 

  • Vědoucí nevědění
  • Slavný citát : „Vím, že nic nevím.“
  • Vědoucí nevědomí je vlastně uvědomění si vlastní nevědomosti.
  • Sokratova moudrost tkvěla v tom, že si uvědomoval vlastní nevědomost.

 

  • Žáci
  • Sokratovými nejslavnějšími žáky byli: Platón a Xenofón
    • Platón
    • Jeden z nejvýznamnějších filozofů vůbec
    • Zapsal Sokratovy myšlenky a dialogy
    • Založil Akademii






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: