Vývojová psychologie – maturitní otázka ZSV (2)

 

Otázka:  Vývojová psychologie

Předmět: Základy společenských věd

Přidal(a): kate.fool

 

 

 

 

 

  • základní psychologická disciplína, zabývá se vývojem lidského jedince od jeho početí až po smrt
    • ontogenetický vývoj – vývoj jedince od početí po smrt
    • fylogenetický vývoj – národ, plemeno, rod od vzniku po zánik

 

Lidský vývoj

  • je to proces postupný (od nejjednoduššího k nejsložitějšímu) a plynulý, celiství
  • vývoj od všeobecného k jedinečnému (=specifickému)
  • každé věkové stádium má svá specifika
  • vývojová stádia
    • Piaget
      • senzomotorické – 0 – 2 let, uvědomuje si já
      • předoperační – 2 – 7 let, vlastní řeč, dokáže se vyjádřit, používá pojmy
      • konkrétní – 7 – 12 let, vytváření myšlení od konkrétní k abstraktnímu
      • abstraktní – 12 – … (formální)
    • Kohlberk
      • rozšířil Piageta
      • o adolescenci a dospělost
    • Freud
      • orální – do 1 roka, poznává převážně pusou
      • anální – 2 – 3 roky, největší uspokojení při vylučování
      • falické – 4 – 5 let, uvědomuje si svoje pohlaví
      • latentní – 6 – 12 let, potlačeny sexuální pudy
      • genitální – 12- …
    • člověk se vyvíjí celý život
    • naše vývojová stádia
      • Matějíček, Příhoda, Říčan
      • prenatální – od početí do 9 měsíců (10 lunárních měsíců)
      • novorozenecké – od narození do 3 měsíců
      • kojenecké – od 3 do 15 měsíců
      • batolecí – do 3 let
      • předškolní – do 6-7
      • školní
        • mladší školní věk – do 11
        • starší školní věk – do 16
        • adolescence – od 21
      • dospělost
        • raná dospělost do – 35
        • střední dospělost (= období stabilnosti) – do 55
        • vrcholná dospělost – do 65
      • stáří
        • presenium – do 70-75
        • senium – do 80-85
        • kmetství – do 90-95
        • patriarchální věk – od 90 – 95
      • vývojové mezníky
        • období, ve kterém dochází k zásadním změnám v oblasti sociální, biologické, fyziologické, psychické
          • období prvního vzdoru (negativismu) – 2-3,ono uvědomuje si své já
          • období školní zralosti – nástup do školy 6/7
          • období fyzického dozrávání – puberta – 11-16
          • maturita – ukončení střední školy
          • nástup do práce
          • vysoká škola
          • období nezaměstnanosti – úřad práce
          • rodina
          • období přechodu 45/55
          • odchod do důchodu
          • odchod dětí z domova
          • smrt partnera nebo blízkých
          • moje vývojové mezníky: narození neteře, smrt dědy, vstup na střední, přistěhování sestry s rodinou k nám do domu, rakovina babičky, svatba sestry
        • příčiny (= etiologie) vzniku hendikepu
          • prenatální – závislosti (alkohol, drogy, …), fyzická nadměrná námaha, úrazy, psychická traumata, strava, špatné prostředí, rentgeny, antibiotika, nemoci, HIV/AIDS, imunologický konflikt mezi RH faktorem matky a RH faktorem plodu (matka vypuzuje plod jako nežádoucí předmět), toxoplazmóza, nedonošený plod, přenošený plod, asfyxie (přidušení plodu), omotání pupeční šňůrou, obrácený plod
          • perinatální (v době porodu) – dlouhotrvající porod = protrahovaný, asfyxie (přidušení), překotný = rychlý porod, přetočení, pupeční šňůra okolo krku, infekce, úraz při porodu – promáčknutí hlavičky, spadne, příliš velký plod, příliš malý plod, porodní zvon – zakázané
          • postnatální (po porodu do 1 roku)- nemoc, infekce, (zánět středního ucha, … à většinou dětská mozková obrna), úrazy

prenatální období

  • od početí po porod 9 měsíců (39-42 týdnů, 270-280 dnů(10 lunárních měsíců)
  • rozšíření dělohy, vymizení menstruačního cyklu, překrvení porodních orgánů, aktivace mléčných žláz
  • první trimestr – začíná oplozením a končí 13 týdnem, uhnízdění vajíčka ve sliznici děložní = nidace = 14 à období blastémové, zakládání nervové soustavy, nejrizikovější è po 14 dnech fáze embryonální do konce prvního trimestr, 9 týden ozvy srdeční (jsou slyšet), na konci se registruje činnost mozku, rozeznají se pohl. orgány a končetiny
  • druhý trimestr – od 14 do 27 týdne- fetální – cítíme první pohyby, pohlaví, končetiny s prsty, dozrávají orgány, pohyby očí a pusy
  • třetí trimestr – od 27 do 40 – fetální – úplné dozrávání orgánů včetně dýchacích orgánů, ve 36 týdnu zaujme dítě polohu
  • vyšetření
    • v každém, genetické vyšetření krve, ultrazvukové vyšetření
    • cca 20 týden vyšetření z plodové vody (starším, Downův syndrom )
  • porod
    • otevírací – dochází v ní za pomocí děložních stahů k otevírání a zkracování děložního hrdla 12 – 16 hod (prvorodičky), 8 – 10 hod (druhorodičky), dochází k protržení plodového obalu (plodová voda), stahy cca po 10 min à znásobují se
    • vypuzovací – přímý porod, cca 1 hod
    • vypuzení placenty cca 1-2 hod
    • délky
      • normální 12-15 hod
      • protrahovaný 16-20 hod
      • překotný do 4 hod
    • druhy
      • porod do vody (zmírnění šoku)
      • normální v nemocnici (lékař)
      • domácí (s porodní asistentkou)
      • ruming (normální porod dítě hned přikládáno na prsa)
      • porod za šera (zmírnění šoku)
    • polohy plodu
      • příčná (císařský řez)
      • dnem pánevním
      • obličej směrem k zádům hlava dolů
      • záda k zádům hlava dolů
    • početí může dojít
      • přirozená cesta
      • umělé oplodnění – venkovní  X vnitřní
    • věk pro početí matky do 35 muže do 40
  • potraty
    • samovolný – časný v prvním trimestru, pozdní
    • zamlklý – dítě zemře v děloze a matka o tom neví a cítí se dobře
    • umělý

novorozenecké období

  • začíná narozením dítěte a končí třetím měsícem à 6ti nedělí
  • cca 3,5 kg a 50 cm
  • dítě prospí 20 a více hodin
  • probouzí se pouze, když potřebuje uspokojit své potřeby
  • na všechny podměty většinou reaguje pláčem
  • na konci překonává první negativismy -negativní
  • slyší určité zvuky nedokonale, vidí stíny a rozeznává obličeje
  • lanugo – první sekret dítěte
  • dítě v tomto období reaguje na svět na základě nepodmíněných reflexu à díky těmto reflexům se přizpůsobuje okolí, tyto reflexy ve většinou vymizí v průběhu prvního roka života
    • Morův – na základě podtržení podložky (nejdřív roztáhne ruce a nohy a pak se stáhne do fetální polohy
    • Babinského – pošimrání dítěte na chodidlu (zvedne palec u nohy a roztáhne ruce)
    • sací
    • uchopovací
    • reflex chůze
    • reflex obranný – zůstává, prohlubuje se
    • zornicový – vizuální, jestli reaguje na zvuk, stažení a roztažení
  • rozvoj vnímání
    • analýza zvukových a zrakových podnětů je nedokonalá (hlas matky, obličej matky)
    • dokáže rozeznat intenzivní chutě – není dobré sladit ani solit
    • chlad – reaguje na něj pláčem
    • bolest – tvrdí se že, není tak citlivé na bolestivé zákroky

kojenecké období

  • od 3 měsíce do 15 měsíců
  • hlava tvoří až 1/3 těla, tělo dlouhé, končetiny krátké
  • končí prvním krokem a slovem
  • váži na začátku cca 4 kg
  • váha mozku cca 1/3 mozku dospělého
  • prořezávání prvních zoubků
  • kojení alespoň půl roku
  • na konci váží cca 9-10 kg, měří cca 75 cm
  • tělesný a pohybový vývoj kojence
    • udělá největší pokrok
    • vývoj hrubé motoriky
      • v 6 týdnech se začne přetáčet
      • ve 3 měsících se začne přitahovat
      • od 3 měsíců plazení
      • 5/6 začne se stavět na čtyři à lézt
      • od 6-9 se začne posazovat
      • začne se stavět na dvě
      • první samostatný krok od 12 do 15 měsíců
    • lokomoce
      • přesouvání dítěte z místa na místo
    • jemná motorika
      • osahává vlastní tělo nebo předměty
      • braní předmětů do ruky àuchopuje předměty od 9 měsíců palec proti prstům
    • vývoj hry
      • první hry jsou funkční à hry s vlastním tělem
      • manipulační hry à braní předmětu do ruky a bouchání s nimi
      • napodobovací à napodobuje zvuky zvířat (např.)
      • konstrukční hry à něco jako lego
      • è individuální
    • psychický vývoj
      • smysly
        • zrakové vnímání
          • od 2/3 měsíců začíná reagovat na předměty do 3 metrů
          • od 4 měsíců pestrobarevné předměty
          • à poté se začíná zpřesňovat
        • sluch
          • 2/3 začíná registrovat podnět (cca 2m)
          • od 3 měsíce rozeznává hlasy blízkých, a směr odkud zvuk přichází
        • chuť
          • preferují sladké
        • myšlení
          • myšlení není na úrovni dospělého à mají účelové reakce (zkouší vše co může než dosáhne svého)
        • paměť
          • nemá vzpomínky
          • paměť se rozvíjí na základě znovu-poznání
        • pozornost
          • jenom na základě zaujatí, neúmyslná, krátkodobá
        • řeč
          • před-řečové období – začínají se utvářet předpoklady pro řeč à vrnění à žvatlání 5/6 à 12 cílené slovo – 1 – 10 slov è myšlení se předchází řeči
        • city
          • cca 12 měsíců – láska k matce, radost, smutek, strach, žárlivost

batole

  • 15 měsíců do 3 let
  • vývoj pomalejší
  • 90-100 cm, váha cca 15 kg
  • dorostou všechny první zuby
  • mozek naroste do 1000 g ve 3 letech
  • dochází k dalšímu rozvoji kosterní a svalové soustavy
  • tělesný a pohybový vývoj
    • tempo je pomalejší
    • hrubá motorika
      • zdokonaluje se chůze (schody), běh, začíná skákat, odstrkovadlo, tříkolka, koloběžka
      • plavání, bobování, sáňkování
    • jemná motorika
      • malování/kreslení, začíná jíst, začíná pít, začíná prostrkovat knoflíky dírkami, oblíkání
    • vývoj hry
      • nejsou hry s vlastním tělem
      • manipulační hry
      • konstrukční – stavebnice
      • napodobovací
      • pohybové – na schovávanou, na babu, chodí pešek, zlatá brána + hudebně pohybové hry
    • psychický vývoj
      • vnímání/smysly
        • smysly se zdokonalují
        • zrakové
          • analýza přesnější, vnímá plošně, globálně, nedokáže zachycovat detaily
        • sluchové
          • intonuje v rozsahu 3 tónu, rozeznává zvuky
        • hmat se rozvíjí s rozvojem jemné motoriky
        • chuť
          • dokonalejší díky pestré stravě, začíná preferovat sladké chutě
        • práh bolesti začíná stoupat
      • paměť
        • krátkodobá, nezáměrná (to co chce), zapatování, pamatování, upamatování
      • pozornost
        • nezáměrná, záměrná – hodně krátká
      • řeč
        • ve 3 cca 1000, předchází se myšlení, objevují se dysgramatismy (špatně skloňuje a časuje, fyziologická patlavost – dyslálie), nemluvnost, období prvních otázek (a co? à a proč?), řeč je citově zabarvená a obrazná
      • myšlení
        • konkrétní s názorností, symboličnost, před-pojmové období
      • podmínky pro vývoj řeči a myšlení à podnětné prostředí
      • představivost
        • rozvíjí se na základě podnětů, koncem 2 let obrázkové představy, zveličování, bojí se pohádkových postav
      • city
        • radost, strach, smutek, láska, žárlivost, projevy vyšších citů (spolupráce, pomoc druhému, pohádky, písničky, říkanky)
      • vývoj sebe-uvědomění
        • mezi 2-3 rokem, JÁ, první období vzdoru

předškolní období

  • 3-6 let
  • mladší předškolní do 5, starší 6
  • vyzrává především osobnostně
  • končí vstupem do školy
  • tělesný a pohybový vývoj
    • rozvoj svalové a kosterní soustavy díky novým pohybovým dovednostem
    • dítě by nemělo být přetěžované, není vhodné dělat gymnastická ani posilovací cvičení
    • lokomoce
      • plavání, tancování, jezdění na kole, brusle, lyže, hry s míčem, hra, švihadlo
    • jemná motorika
      • puzzle, kreslení, tkaničky, zip, knoflíky, česání, používá příbor, pití, umívání nádobí, čistění zubů, mytí, pomáhá na zahradě, lepí, stříhá, modeluje, navléká korálky, stavění, bužírky
    • osifikace kostí pokračuje
  • v 6 letech má dítě 90% váhy mozku dospělého
  • vypadávají mléčné zuby
  • psychický vývoj
    • odpovídá vyspělosti nervové soustavy
    • vnímání
      • zabezpečuje kontakt s okolním světem
      • zrak – zkvalitňuje, zpřesňuje, začíná registrovat detaily, vidí stále plošně, rozeznává odstíny barev
      • sluch – nemá ještě formatický sluch (neregistruje hlásky, slabiky)
      • rozšiřuje tóny cca 6 tónů (zpívá àzkvalitňuje se řeč)
    • paměť
      • všechny fáze
      • krátkodobá, nezáměrná
      • dokáže se soustředit 15-20 min
    • myšlení
      • dosahuje pokroku ve všech formách (pojem, soud, úsudek) à vyjadřované řečí è zdokonalují se (díky rozvoji řeči)
      • zdokonalují se myšlenkové procesy (rozbor-analýza, složí, syntéza, srovnávání)
      • druhé období otázek proč, odkud
      • znaky
        • analogismy – hledá podobnosti
        • synkretismus – nedostatek logiky (to co si neumí vysvětlit, si vysvětluje po svém)
        • zobecňování – z nedostatečného počtu znaků udělá nesprávný závěr
      • řeč
        • 3 až 3,5 tis slov na konci
        • 4-6 řeč předchází myšlení, často neví, co ta slova znamenají
        • snaží se, aby správně mluvil (gramatika a výslovnost), špatná výslovnost à logoped
      • hra
        • skupinové hry (od 3)
        • pohybové hry
        • hudebně pohybové hry
        • konstrukční
        • manipulační
        • napodobovací à rolové
        • didaktické hry – nové, učí se dodržovat pravidla ()
      • učení
        • nabývá formy hry
        • rozvíjí u dítě è tělesný vývoj, psy vývoj, soc. vývoj, emoční a mravní vývoj, učí se vztahům se spolužáky (kamarádské, autorita, tolerance, spolupráce)
      • práce
        • příprava na práci formou hry
      • kontakt + city
        • rozvoj vyšších citů – etické a mravní (společenské chování – zdraví, děkuje), intelektuální (nové znalosti), sociální (společnost), estetika (líbí X nelíbí)
      • vývoj individuality dítěte
        • rozvoj vůle, sebeuvědomování (co chce, co smí, co nesmí, …)

vývoj dětské kresby

  • fáze
    • období skvrn
    • cca v 9 měsíci
  • fáze
    • období čmáranic
      • bezobsažné čmáranice cca do 20 měsíce
      • cca 24 měsíc – obsažné(nakreslí a potom si domyslí to, co nakreslí), nebo řekne to co nakreslí a pak kreslí
    • fáze
      • 3-4 roky – první (postavy) hlavonožci
      • 4-5 let – rozvoj postavy
      • kolem 5 – 10 roka někdy výš – rentgenová kresba, kreslí vnitřek
      • sklápění – nedokáže prostorově cca 5
      • vizuální realismus – dítě se snaží zachytit to, co vidí reálně 7-12 let

 

kritéria školní zralosti

  • školní zralost = připravenost dítěte pro vstup do školy
  • testuje kritéria školní zralosti = zápis
  • oblasti posuzování školní zralosti
    • tělesná – výška, váha, tělesná stavba, jemná motorika, sport
    • rozumová – paměť, pozornost, komunikace, řeč, slovní zásoba, výslovnost, fantazie
    • sociální
    • emoční
  • kritéria školní zralosti (psycholog)
    • fyzická zdatnost – filipínská míra (dosáhnout si na ucho), školní věk (po dosažení 6 let do srpna)
    • psychické ukazatele – Kern-jirásův test, 2 části verbální (směry, bydlení, rodiče,…)a písemná (obkreslování určitých obrazců, postava – kresba, obkreslování teček, obkreslit napsanou větu), Terman Merilová (co sem nepatří)

mladší školní věk

  • začíná 6 rokem končí 10/11 rokem (puberta)
  • období klidnějšího vývoje (růst, psychika)
  • splňuje kritéria školní zralosti
  • poprvé se setkává s něčím pravidelným, co se opakuje, je to pro něj úplně jiné
  • tělesný a pohybový vývoj
    • kosterní a svalová soustava se rozvíjí
    • začíná se zabývat aktivitami, které neznalo
    • hrubá motorika
      • míčové aktivity
      • gymnastika
      • balet
      • tenis, bangbinton, lukostřelba, hokej, …
      • podporovat podchytit aktivitu, která mu jde a motivovat ho
    • není ukončena osifikace (pokračuje růst)
    • jemná motorika
      • rozvoj na základě něčeho nového à psaní
        • dochází k souhře ruky, koordinace zraku, vhodné vzdálenosti od předmětu, vzpřímená šíje, spojeno s psy procesy (vnímání, pozornost, paměť, myšlení)
        • è tato činnost je pro něj velmi obtížná à automatizace kolem 10/11 roka à není vhodné klasifikovat z krasopisu
      • jíst příborem, tkaničky, oblékání, kresba, modelace, šití, plete, zájmové kroužky (hra na hudební nástroje)
    • dívky jsou 2/3 roky napřed
    • příčiny opožďování dítěte
      • nevěnuje se mu rodina
      • fyzická kondice
      • rozumové schopnosti
      • dis-poruchy
    • psychický vývoj
      • vnímání
        • začíná rozeznávat hloubku a prostor à binokulární vidění
        • předpoklady pro fonematický sluch (rozkládání slov na hlásky)
        • rozvíjí se díky podnětů z prostředí (čtení)
        • je kvalitnější, detailnější
        • rozlišuje např.: barva hlasu
        • podchycování dis-poruch
      • pozornost
        • škola klade zvýšené nároky – musí se soustředit, sedět v lavici a zapisovat è záměrná pozornost
        • vyučování nesmí být nudné à aby se soustředilo è nesmí se přetěžovat
        • na konci kolem 30 minut
        • nezáměrná pozornost se také rozvíjí
      • paměť
        • všechny 3 fáze (zapamatování, pamatování, vybavování), prodlužují se
        • nezáměrná, rozrůstá záměrná (vyučování)
        • stálé spojená s konkrétními podněty
        • na konci začíná logická paměť
        • v souvislosti s tím se rozvíjí řeč
      • řeč
        • řeč se srovnává s myšlením
        • roste slovní zásoba
        • vyjadřuje se složitějšími větami
        • souvisí s myšlením (rozvoj pojem, soud, úsudek)
        • od nejjednoduššího po složité à hieraticky
      • myšlení
        • spojeno s řečí
        • na počátku hodně konkrétní à postupně abstraktní, kolem 11 roku převažuje abstraktní
        • rozvíjejí se všechny myšlenkové operace (analýza, syntéza, indukce, dedukce, …), formy
        • přesto je nepřesné, a hodně subjektivní, konkrétností
        • díky škole se rozvíjí
      • představivost a fantazie
        • spojena často se školou, kamarádi, knihy, PC hry, filmy
      • socializace
        • dává řád (může, nemůže), vztahy (přátelské, autorita, nepřátelské), důležité, aby se naučilo poslouchat, tolerance, spolupráce, vzájemná pomoc, vrůstá díky škole do společnosti
      • emoce
        • závist, smysl pro nespravedlivost, žárlivost, strach ze školy, přátelské, první láska
      • vůle a růst osobnosti člověka
        • škola klade před dítě cíle, kterých musí dosahovat, vůle je zasažena ve všech psy procesech, rozvíjí se motivací (známky, rodiče, odměna, učitel, spolužáci)
        • rozvoj osobnosti – začíná odhadovat (zvládne, nezvládne), začínají vznikat problémy, bojí se předmětů, které ho nebaví a nezvládá je, začíná dělat to, co se nemá, je neposlušné (upozorňuje na sebe, nechce chodit do školy, šikana – dětí, který jsou trochu jiné, neúspěch)
      • hra, učení, práce
        • převažuje učení, důležitá je hra a práce

starší školní věk

  • od 11 do 16 let
  • období spojeno se změnou osobnosti, a změnou fyzického vývoje (tělesný a kosterní) à také se odvíjí na psychice
  • nejrychlejší rozvoj
  • tělesně pohybový vývoj
    • 140/150 cm à na konci až 170 cm (individuální)
    • u dívek osifikace končí cca 17 let, u chlapců osifikace končí (většinou do 18) cca 21
    • sílí a roste kosterní a svalová soustava à u každého individuální – je možné za rok až 10 cm
    • vývoj je závislí na genetice, klimatu, výživa, sport
    • dochází k sekundární akceleraci è období zrychleného a často nerovnoměrného růstu
    • rozvoj primárních pohlavních znaků è rozvoj a dozrávání pohlavních orgánů à rodidel
    • rozvoj sekundárních znaků à jsou spojeny se změnou postavy (prsa, boky, ochlupení, …), hormony à menstruace 11 -16, koluce 13 – 16, největší riziko vzniku hendikepu před 15 a po 35 roce
  • psychický vývoj
    • výkonnost všech psy procesů stoupá
    • myšlení
      • převažuje abstraktní myšlení, využívá všech myšlenkových procesů, je schopen rychlých a přesných úsudků, stoupá komunikace, dokáže se vyjadřovat, škola je velmi důležitý zdroj informací, chybí zkušenosti à úsudky bývají zkreslené, nepřesné, nepravdivé, nerozvážné
    • pozornost
      • nezáměrná, záměrná (měla by převažovat)à nepozornost ve škole
    • paměť
      • všechny tři fáze, dlouhodobá, navazuje se, procvičuje, záměrná, začíná převažovat logická paměť
    • vůle
      • měla by být na vysoké úrovní, schopnost plnit cíle à rozvíjí se díky škole
    • druhé období vzdoru
      • sebeuvědomění, cítí se dospělí, odpor autoritě, stoupá vliv vrstevníků, mění se ideály, vzory
    • socializace
      • v rámci školy (instituce), začínají se utvářet první vztahy
    • někteří hodně introvertní (uzavírali se)

adolescence

  • 16 až 21
  • hledání vlastní identity, pracovní i společenské začlenění
  • končí dozrávání osobnosti
  • na konci bychom měli být schopni zakládat rodiny, schopnost se sami začít živit
  • překážky: nedostatek pracovních míst, osobní problémy, …
  • tělesný a pohybový vývoj
    • celkový tělesný vývoj se ustaluje, dozrává kosterní a svalová soustava, ukončena osifikace
    • mladý člověk nabývá typicky ženského a mužského tvaru
    • v tomto období dosahují vrcholové sportovní výkony (atletika, gymnastiky, krasobruslení, …)
    • dětská tvář se mění v ženskou a mužskou tvář
    • koordinace pohybů je ladnější
  • vývoj poznávání psy procesů
    • rozvoj intelektuálních schopností se ukončuje, tito lidé trpí nedostatkem vědomostí a zkušeností, i přes to je intelektuální aktivita velká
    • myšlení
      • roste význam logicko-deduktivního myšlení, řeší abstraktní úkoly a problémy, analyzuje, hodnotí, kritizuje, vyvozuje závěry, stále podloženo nedostatečnou zkušeností
    • rozvoj osobnosti
      • období uvědomělého vztahu k vlastní osobě, ztotožňuje se s normami, zásadami, přijímá je za své, hledá své místo ve společnosti, začíná respektovat ostatní dospělé osoby, autority, je schopen vytvářet vlastní názory, přijímá názory druhých a uznat vlastní chyby, cení si dobré výsledky druhých i svoje, cení si pochvaly a ocenění druhých, reguluje svoje sexuální potřeby, hledání trvalejších vztahů, uvědomění nedostatků své rodiny
      • rozvoj volních vlastností – sebeovládání, mění se vzory
    • základní lidské činnosti
      • učení převažuje, na konci by jsme měli být schopni se o sebe postarat

dospělost

  • dělíme
    • raná od 21 do 35
    • střední do 55
    • vrcholná do 65
  • dosažení plné síly pro vykonávání různých činností
  • období dosažení konečné velikosti
  • nabývá zkušeností a vědomostí a je schopen plnit úkoly
  • období reprodukční vyspělosti (zakládání rodin)
  • anaplastické pochody – stále se vyvíjí tělesné tkáně, komunikace, sociální vazby, úbytek čichových buněk (cca od 15 let) à cca do 30 let
  • kataplastické pochody – od 30 let – tělesné úbytky (sport), klesá v určitých oblastech – involuční pochody, téměř do 50 let pozvolné

raná dospělost

  • růst je ukončen a pokračuje pouze výjimečně
  • váha se zvyšuje, většinou v podobě tukových polštářů cca do 50 let
  • jde o období největší svěžesti, energičnosti, vitality
  • psy fce
    • postupně se mění akomorční (přizpůsobení) schopnost oka – postupně slábne, podobné i se sluchem
    • čichové buňky stav involuce à slábne od 15 let
    • pozornost – s věkem přibývá schopnost soustředit se, stále více je využívána logická paměť a myšlení
    • abstraktní myšlení má nový ráz – nové pojmy si dokážeme vysvětlit, nová kvalita
    • roste neustále slovní zásoba cca 27 000 tisíc slov pasivní i aktivní slovní zásoby
    • zuby moudrosti rostou od 25 (nemusí vyrůst)
  • rozvoj osobnosti
    • roste smysl pro zodpovědnost
    • mladí lidé se o sebe dokáží sami postarat, pracují, zakládají rodiny, vznikají nová přátelství a kamarádské vztahy
    • zakládání trvalejší a dlouhodobější vztah s partnerem à uzavírání manželství à narození dítěte
    • s dítětem dochází k nové kvalitě citů (např.: mateřská láska, …)
    • ženy začínají v tomto období toužit po dítěti
    • roste sebeuvědomění osobnosti, uvědomění si vlastních kvalit
    • v tomto období převažuje práce (priorita)
    • problémy: rozvody, první krize v rodině, po 1,5 chlapa přestane bavit chlapa manželství

střední dospělost

  • tělesný a pohybový vývoj
    • období stabilizace tělesných a psychických fcí
    • nedochází k výraznému poklesu sil
    • období velké produktivity a vytrvalosti člověka
    • stále rostou 3tí stoličky
    • i přes to dochází k pomalému úbytku svalové síly
  • psychický vývoj
    • upevňování identity
    • profilováni osobnosti
    • psy procesy na vysoké úrovni
    • úbytek psy procesů (trochu paměť, sluch a zrak, čich)
    • paměťové procesy se zpomalují, hlavně stereotypních profesí
  • rozvoj osobnosti
    • stabilizace partnerských vztahů
    • ženy se starají o děti a domácnost, muži se zaměřují na kariéru à v tomto období, ale i ženy
    • krize v rodině: stereotyp, nechtějí přijímat nové, odchod dětí z domova, chlapi nechtějí být dědou, období přechodu

vrcholná dospělost

  • období bilancování – hodnotí to, co prožil, jestli dosáhl toho, co chtěl, jestli partner splňoval to, co měl, jestli správně vychoval děti, a dal jim to co, chtěl, jestli sem udělal to, co sem měl
  • období, kdy se snaží napravovat chyby (může to být v různých oblastech – svědomí)
  • období pokračování krize středního věku
  • období kladení si nových cílů
  • tělesný a pohybový vývoj
    • dochází k výraznému úbytku fyzických sil
    • člověk už není tak vytrvalí a není schopen zvládat některé fyzické pohyby
    • dochází k odvápňování kostí (osteoporóza)
    • dochází k atrofii svalstva
    • zhoršuje se sluch a zrak
    • větší náchylnost k nemocem
  • tělesný a psychický stav ženy
    • období klimakteria
    • od 45 do 55 let
    • žena přestává menstruovat
    • je to daný od, kdy začíná menstruace
    • žena má bolesti, menstruace je silná a dlouhá, dochází k vyhasínání menstruačního cyklu a hormonálním změnám
    • návaly, podrážděnost, buší jim srdce, nespavost
    • hodně se hádá, citová rozladěnost
    • žena se cítí stará a nepotřebná
    • syndrom zavírajících se dveří
    • jak stárnou, tak si myslí, že nejsou atraktivní
  • tělesný a psychický stav muže
    • období andropauzy
    • reprodukční schopnost klesá, ale je zachována do pozdního věku
    • stoupá potence
    • neuvědomují si problémy postižených dětí
    • objevují se subjektivní i objektivní problémy
    • syndrom zavírajících se dveří
    • vzhled, není atraktivní, návaly pocení a podrážděnosti
  • řešení žen
    • žena se věnuje vnoučatům a dětem
    • příliš nepečují o vzhled
    • těší se na vnoučata
    • mohou si najít nové partnery
  • řešení muže
    • hledají mladší partnerky
    • kariérní vzestup
  • psychické funkce
    • stereotypizace (zaběhlí způsob života)
    • úbytek zraku, sluchu
    • paměť klesá (v profesích, kde člověk dělá stejnou funkci)
    • pozornost je neustále aktivní
    • IQ postupně klesá u stereotypních profesí

 

 

stáří

  • gerontologie = věda, která se zabývá staří a stárnutím v nejširším slova smyslu
  • tvoří jí tři disciplíny
    • teoretická gerontologie – vytváří teoretický základ pro praktickou aplikaci poznatků z oblasti stáří (=vytváří terminologii)
    • klinická = geriatrie – zabývá se zvláštnostmi chorob ve stáří, léčbou a jejím ovlivňování
    • sociální – sociální vztahy starého člověka ve společnosti
  • stárnutí ovlivňuje
    • sociální vztahy
      • problematika odchodu do důchodu, opustí pracovní kolektiv, opouští přátelé, mizí pracovní stereotyp, začne se cítit sám, snížení příjmu, člověk si nachází koníčky, možnost přivýdělku, věnuje se rodině, cestování, připadá i starý a nepotřebný
      • vznik syndromu prázdného hnízda – odchod dětí, musí se naučit znovu komunikovat s partnerem
      • úmrtí partnera nebo přátel – člověk se cítí osamoceně
      • odchod do domova pro seniory – zájmy, přátelé, …
    • fyzická stránka
      • vzhled – vrásky, šedivění a vypadávání vlasů, pigmentové skvrny, zmenšování
      • smysli – úbytek zraku, sluchu a chuť, čich
      • poruchy hybnosti – úbytek fyzické zdatnosti, artróza a osteoporóza, úbytek svalové hmoty, pohyblivost klesá
      • cévní systém – stěny cév jsou křehčí a často praská, ucpávání cév è infarkty, vznikají srdeční onemocnění
      • je náchylnější na nemoci
    • psychická stránka
      • paměť – z přechozích let velmi dobrá, nové věci horší
      • pozornost – je velmi dobrá
      • dokáží se dlouho soustředit
    • kognitivní
      • fluentní inteligence – postupem klesá (rychle se učí)
      • krystalická inteligence – využívá info z dřívějška, dokáže na nich stavět, stoupá a roste, vrchol kolem 65-75 roku, je z pracovních zkušeností, zkušeností
      • kreativita – při dobré motivace je velmi dobrá i v 70 letech
      • učení – dokáží to, ale potřebují delší čas (obzvlášť u slovíček, nebo když ta věc nemá logickou souvislost)
      • city – věkem neklesají, někdy stoupá potřeba
      • změny osobnosti – vlivem stárnutí a jeho přizpůsobování dochází k určitým změnám v chování osobnosti
        • strategie smiřování se stárnutím
          • strategie závislosti – podložena argumenty, ať to za mě udělají druzí, à může se vyvinout ve strategii rezignace (člověk už nechce žít, nespolupracuje, nekomunikuje, …) podvědomě se stává závislí na společnosti
          • strategie obraná – člověk se brání tomu, že je starý, dělají, to co mladí lidé
          • strategie pozitivní – berou to, tak jak to má být
          • strategie hostiliti – reaguje agresivně, je zlý na okolí, nadává
          • strategie sebe-nenávisti – člověk má pocit, že v životě nic nedokázal, že vše bylo zbytečné, že už nemá cenu se snažit à může skončit sebevraždou

 

 

NEMOC A ZDRAVÍ

  • zdraví = člověk, který je psychicky a fyzicky v pořádku è je to stav úplné fyzické, psychické a sociální pohody
  • nemoc = stav, kdy dochází k narušení fyzické, psychické a sociální pohody
  • duševní hygiena – soubor pravidel, která slouží k psy fyz a soc udržování rovnováhy
    • užším slova smyslu – omezuje se pouze na duševní zdraví
    • širším slova smyslu – celkový pocit štěstí člověka
    • ovlivňují (pro to, abychom byli šťastní): škola, rodina, láska, kamarádi, zvířata, jídlo, prázdniny
    • narušení pocity štěstí: škola, stres, úmrtí, zklamání, nemoc, hlad
    • výživa
      • výživová pyramida – udává optimalizaci stravy
        • luštěniny, brambory, rýže, pečivo
        • ovoce a zelenina
        • mléčné výrobky, maso
        • sladkosti a tučná jídla
      • tvrdí se, že optimální strava by měla být vyvážena, nemá tam nic chybět
    • pohyb
      • zlepšuje celkovou fyzickou kondici, zdravotní stav, naučí nás hospodařit s kyslíkem, odbourává cholesterol a stres
      • 2x až 3x týdně 20 min (plavání)
      • podmínky za jakých se sportuje
        • vyvětrané prostory, čerství vzduch
        • přijatelné počasí
        • vhodné oblečení a obuv
        • vhodné pomůcky
        • dobré ovzduší
      • kdy nesportovat
        • nemoc, smog, vedro, po jídle
      • spánek
        • umožňuje téměř 100% odpočinek organismu
        • podmínky kvalitního spánku
          • 7-8 hodin průměr
          • klid
          • tma – noc
          • větrná místnost 15-18 stupňů
          • postel – polštář, peřina, povlečení
        • fáze spánku
          • norem
          • rem
          • tyto fáze se střídají
        • odpočinek
          • aktivní
          • pasivní
          • po spánku nejlepší způsob nabrat síly
          • terapie
            • hippoterapie – s koňmi (DMO), uvolnění a protažení svalů
            • canisterapie – se psy
            • arteterapie – umění
            • aromaterapie
            • muzikoterapie
            • psychoterapie – jóga, meditace
            • masáže – bazální masáž (hlavně u dětí)
          • nemoc
            • prostředí: hluk, spolu-pacienti, osvětlení, ochota personálu, větranost
            • personál: ochota, komunikace s nimi
            • partner: návštěvy, nevěnování se spol. zájmům, jestli něco přinese, vydělávání, starost o děti
            • poměr nemocného k nemoci
              • jakým způsobem prožívá nemoc
              • normální poměr
                • dívá se na to s nadhledem
                • léčí se, nezveličuje
                • hledá alternativní způsob léčby
                • řešení už od začátku
              • hypochondrický poměr
                • přehání symptomy, zveličuje to
                • po vyšetření, které nic nenajde, hledá nové nemoci (symptomy)
                • tu nemoc si vsugeruje
              • bagatelizující poměr
                • podceňují závažnost svého onemocnění
                • neberou symptomy v potaz
              • repudiační poměr (zapuzující)
                • vystupňovaný bagatelizujícího
                • neuvědomuje si, že příznaky jsou závažné
                • neléčí se, nejde k lékaři, ani si nepřipouští, že by mu mohlo něco být
                • vlastní sebepoškozování
              • nezofilní poměr
                • je spokojen s tím, že je nemocný
                • má z toho nějaké výhody
              • účelový poměr
                • vystupňovaný nezofilní
                • získání, soucitu, ohledu, lázně, únik z nějaké situace
                • agragace – zveličování
                • simulace – vědomě předstírá příznaky
                • disimulace – popírání nemoci (strach z léčby)
              • nozofóbní
                • něčím ohrožený, nepřiměřeně se obává nějaké nemoci
                • má nějaký reálný podklad (např.: nemoc v rodině)
                • někteří si odhalí tuto nemoc sami
              • autoplastický obraz nemoc
                • subjektivní prožívání nemoc
                • má určité stránky
                • emoční
                  • zahrnuje, jestli člověk má strach, nebo jestli cítí úzkost, naděje, vztek
                • volní
                  • trpělivost, chtění se léčit, vytrvalost v léčbě, snaha řešit problém,
                • racionální
                  • do jaké míry je schopen zvládnout nemoc, bude se informovat, snaha zlepšovat svůj zdravotní stav
                • senzitivní
                  • citlivost na různé postupy v různých zákrocích, citlivost na bolest
                • podmínky
                  • druh onemocnění (jaká, a závažnost)
                  • okolnosti, týkající se onemocnění (práce, rodina, prostředí, kdo zavinil nemoc)
                  • jaká byla osobnost před tím, než onemocněla (vztah k životu, profese, věk, hierarchie hodnot, informovanost, soc. postavení)
                • fáze nemoci
                  • fáze šoku
                    • reakce je pláčem, tato fáze trvá většinou krátkou dobu, popírání toho co se děje
                    • může trvat delší dobu, pokud člověk nemá nikoho blízkého
                    • blízká osoba hledá pomoc
                  • fáze agresivity (negace)
                    • přenáší vinu na okolí, obviňování blízkých lidí (je to pro ně nepříjemné)
                  • fáze smlouvání a slibování
                    • snaží se řešit svůj problém, spolupracuje s okolím, hledá alternativy, nové možnosti
                  • fáze deprese
                    • člověk zjišťuje, že léčba nezabírá, začíná propadat beznaději
                  • fáze smíření
                    • smíření se s nemocí, přijetí nemoci, člověk se v případě smrti snaží plnit si přání, vyrovnávat si vztahy v rodině à jen v případě, že následuje smrt
                  • è člověk nemusí vždy projít všemi fázemi
                • dospívající
                  • od 10 do 21
                  • snažit se splnit přání
                  • nelitovat
                  • komunikace s rodinou a přáteli, aby chodili za ním
                  • v domácím prostředí, nebo zpříjemnit pokoj
                  • smrt si uvědomuje, velmi se bojí, má strach sám o sebe
                • přístupy k seniorům
                  • v rodině, doma, pokud nelze, tak v prostředí, které je mu alespoň trochu příjemné a dochází za ním rodina
                  • přijetí smrti je přirozenější, ale pořád přijímá smrt se zaskočením, pořád se bojí smrti, pokud trpí, je sám, má bolesti, bere to jako úlevu
                  • snaží se zajistit důstojný odchod
                  • nejlepší doma nebo v hospici
                • dospělí
                  • základní životní potřeby
                  • nejlepší v domácím prostředí, podpora rodiny a přátel
                  • komunikovat jako normálně, dávat najevo, že toho dotyčného pořád potřebuje
                  • snažit se je zapojit do svého života
                  • pomoci zajistit jeho rodinu
                • děti
                  • od 2 do 5 let – moc neřešit
                  • od 5 do 10
                    • zpříjemnit
                    • mít u sebe rodinu
                    • bez bolesti
                    • aby se nebálo
                  • hospic
                    • hospicové hnutí vzniklo v Anglii
                    • za předchůdce se považují domy pro umírající v Irsku v 19. stol.
                    • moderní hospicové zařízení vzniklo až roku 1967, založeno dr. Cecilií Saundersovou v Londýně pod jménem Hospic sv. Kryštofa è po této době začali vznikat hospici po celém světě
                    • hospic = zdravotnicko-sociální zařízení, které slouží k péči o nevyléčitelné a těžce nemocné osoby à tedy k tzv. paliativní péči
                    • paliativní péče = komplexní, aktivní a na kvalitu života orientovaná péče poskytovaná pacientovi, který trpí nevyléčitelnou chorobou v pokročilém nebo terciálním (konečné) stádiu onemocnění
                    • formy hospicové péče
                      • domácí hospic – poskytování péče v jejich bydlišti, tj. v domácím prostředí
                      • lůžkový hospic – poskytování ubytování i vlastní péče
                      • denní stacionář – hospicová péče je poskytována během dne, přes noc zůstávají pacienti doma (denní stacionář bývá zřizován v lůžkovém hospici)
                    • skupiny klientů
                    • specifický režim
                    • hospice v ČR
                      • Ústecký kraj
                        • Hospic sv. Štěpána, z. s. – Litoměřice
                        • Hospic v Mostě, o. p. s. – Most
                      • celkový počet hospiců v ČR – 19
                    • syndrom vyhoření
                      • typický pro určité skupiny lidí, jsou to: lidé, kteří pracují s lidmi, pomáhající profese, workoholici, obětavý, moc nadšení, přehnaně empatičtí, neoddělují práci a soukromí, neumí říci ne (nemusí být pouze v pomáhajících profesích)
                      • projevy/příznaky vyhoření
                        • psychické
                          • dělá schválnosti, nechuť něco dělat, ztráta nadšení, slovná napadání, ztráta soustředěnosti, nevnímá, ignoruje, pak dělá chyby, úniky do fantazie, negativní postoj (ke všemu co se týká práce)
                        • fyzické
                          • agrese (vůči okolí), únava, bolesti hlavy, žaludku, nevolnost, vysoký tlak, kolapsy
                        • vztahy k lidem
                          • nepříjemnost, nevstřícnost, nekomunikovat, ironie, cynismus, vulgárnost, konfliktovost
                        • řešení






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: