Vývojová psychologie (ontogenetická) – maturitní otázka ZSV

 

   Otázka: Vývojová psychologie

   Předmět: Základy společenských věd

   Přidal(a): Marťas

 

 

 

 

-etapy vývoje jedince
-měníme se po stránce psychologické, biologické a sociologické

 

-dělíme život z hlediska věku

  1. Období=Prenatální
    – nitroděložní vývoj, největší roli hraje kondice těhotné ženy(psychická pohoda)
  2. Období=Rané dětství
    Etapa – 1 měsíc života novorozenec, adaptace na změnu, dominantné je spánek
    2.Etapa – kojenecké – nejdelší rok života(1rok), základem smyslové poznání, uchopován věcí, strkání do úst, otáčení se(plazení se), reaguje na rodič, pokus o řeč(roste pasivní sl. Zásoba), sed, chůze po čtyřech, na konci pokus o chůzi
    3.etapa – batolící věk(1-3), odpoutání od matky, začíná si hrát se svými vrstevníky
    Koperníkovská revoluce – dítě poznává, že není středem po zornosti -> raná puberta, já sám, prosazování své osobnosti
    „proč?“
    základní hygienické návyky( mytí rukou, sám se nakrmí
  3. Mladší školní věk(6-11)
    – nástup do školy (1. Stupeň), začíná rozvíjet rozumové poznání
  4. Puberta(starší školní věk)
    -nejdříve u dívek
    -vzpoura proti autoritám
    -očekávaná , pozitivní deviace
    ->testování hranic v procesu socializace
    -rozumové, logické myšlení, usuzování
    -velmi rychlé učení
    -vynikající sl. Zásoba
    -15. Ukončen růst dívek
    -fyzické dozrávání
    -končí ukončením základního vzdělání
  5. Adolescence (15-22)
    -psychické a sociální dozrávání
    -začít svůj život mimo rodiče
    -ukončení vzdělávacího procesu
    -na vrcholu vzdělání, psychická a fyzická kondice
    -plnoletost
  6. Dospělost
    Fáze=Mladá dospělost (20-30) – rodina manželství výchova dětí
    2.Fáze=střední dospělost – plni plánů a ideí
    -30-45
    -dobudování domova, kariéra
  7. Krize středního věku
    45-50
    -rekapitulujete(co jsi za život udělal, co jsi chtěl, nechtěl)
    -více to dopadne na muže v 50ti, chtějí se rozvádět, nové rodiny
    „syndrom opuštěného hnízda“
    -zdravotní problémy
  8. Pozdní dospělost
    -60-70
    -ne moc dobrá fyzička
    „syndrom zbytečného člověka“
  9. Stáří
    -zmenšená pohyblivost
    -samota, opuštěnost
  10. Smrt

 

Psychopatologie

-duševní choroby
-příčiny vzniku
-třídí je
-psychohygiena
-psychické deviace

 

Příčiny:

  1. Biogenní
    -zvýšený předpoklad vzniku duševních chorob
    -dědičnost, zvýšená náchylnost (slabá, nevyrovnaná, labilní), poškození zárodku během těhotenství nebo při porodu
  2. Somatogení
    -poškození mozku a analyzátoru během života
    -úraz, infekční choroba, fyziologické změny(toxikomanie, stařecká demence)
  3. Psychogení
    a)dlouhotrvající vnitřní konflikty
    b)civilizační stavy(deprese, frustrace)
    c)akutní psychotraumata (ztráta blízkého člověka, účastník dopravní nehody)
    -> posttraumatický stres
  4. Sociogenní
    -nepříznivé sociální prostředí(nešťastné manželství)
    -poruchy adaptačních mechanismů(mechanismy, které nám pomáhají zvládat změny)
    ->přestěhování; aktivní pracovní život->odchod do důchodu; syndrom prázdného hnízda)
    -psychická infekce(starání se o psychicky nemocného), sledujete na sobě, že máte stejné příznaky(přenášení nálad)

 

Druhy duševních chorob:

  1. Postihující psychickou funkci – poruchy učení
    -dyslexie(čtení
    -dysgrafie(psaní)
    -dyskalkulie
  2. Postihující proces
    -proces vnímání, porucha řeči, citů
  3. Postihující celou osobnost
    – neurózy, psychopatie, oligofrenie, psych. Úchylky

 

Neurózy
-narušuje běžné mezilidské vztahy
-opakovaně vyvolává konflikty -> neadekvátní rce.
-záchvat, opakované bolesti hlavy, únava, nutkavé myšlenky
– jen při pomyšlení, že se má s někým setkat, už má špatnou náladu
-afektové reakce
typy:

  1. Neurostemie
    -nejlehčí průběh
    -zvýšená únava, poruchy činnosti vnitřních orgánů
    -uvědomuje si a dá se to zvládnout
  2. Hysterie
    -stav, kdy dochází k výkyvům v emociální činnosti spojené s fantazií
    -90% dominantní u žen
    -centrem pozornosti, nekritický ke své osobnosti
    -zvýšená citlivost
    -hraje roli člověka s kladnými vlastnostmi, obětování->dojde k afektu, po afektu neví co říkala-> ví to, ale nechce to zlepšit
  3. Psychopatie
    -psychopat
    -viditelná na první pohled „podivín“
    -touha po moci vládnout
    -silné sexuální zážitky
    -znásilnění, únos, ublížení na zdraví, fetišismus
    -porucha citů
    !nebezpeční – nadprůměrně inteligentní člověk -> rafinovanost (mají vše připravené, nechtějí se léčit, uvědomují si to

 

Úchylky
– vrozené
-v období puberty
-některé jsou nebezpečné víc, některé míň
-léčení dlouhodobé-> v ústavech

 

Člověk v náročných situacích

Stres
Deprese
Deprimace
Frustrace

Ego-obranné mechanismy

  1. Agrese
    a)verbální- u dívek
    b)neverbální- fyzické útoky
  2. Projekce
    -hledání viny někde jinde
    -obviňujeme lidi, u kterých víme, že nám to odpustí
  3. Sublimace
    -náhrada činnosti, která mi nejde, za tu co mi jde
  4. Únik
    hledám něco, čím to můžu nahradit, abych tomu unikl
  5. Identifikace
    -naplňování snů, přání, přes jiného clověka
    -rodiče->děti
  6. Regrese
    -návrat do předcházející etapy života
    -tam kde mi bylo nejlépe
    =infantilismus – u dospělých
  7. Stereotypizace
    -něco osvědčeného používám pořád a na všechno

 

Psychohygiena – najít si čas na sebe






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: