Základy speciální pedagogiky – maturitní otázka ZSV

 

Otázka: Základy speciální pedagogiky

Předmět: Základy společenských věd

Přidal(a): Dáša T.

 

 

 

 

Speciání pedagogika je významnou disciplinou pedagogiky. Disciplína, která se zabývá teorií a praxí rozvoje, výchovy a vzdělávání jedinců postižených různými nedostatky tělesnými, smyslovými, duševními nebo poruchami chování.“ Zabývá se výchovou a vzděláváním zdravotně a sociálně znevýhodněných osob.

Odvětví speciální pedagogiky

  • SURDOPEDIE- nauka o výchově a vzdělávání dětí i dospělých se sluchovou poruchou

  • TYFLOPEDIE- nauka o výchově a vzdělávání dětí a dospělých se zrakovou poruchou

  • SOMATOPEDIE- nauka o výchově a vzdělávání dětí a dospělých s tělesnými poruchami

  • ETOPEDIE- nauka o výchově a vzdělávání dětí a dospělých s poruchami chování

  • PSYCHOPEDIE- nauka o výchově a vzdělávání dětí a dospělých s mentálními poruchami

  • LOGOPEDIE- nauka o výchově a vzdělávání dětí a dospělých s řečovými poruchami

 

SURDOPEDIE

  • Vrozená: dědičnost, zarděnky matky v době těhotenství, rozdílný RH faktor krve matka x dítě

  • Získaná: u dětí, které těžko přichází na svět- dlouho trvající porod s následným krvácením do mozku, infekční poruchy, úrazy hlavy, zánět mozkových blan

 

Typy vad

  • Periferní- ( jedno ucho nebo obě- jednostranné i oboustranné)-

  1. Převodní- problém bubínku až ke kůstkám

  2. Percepční- postižen blanitý labyrint vnitřního ucha nebo sluchový nerv

  3. Smíšené- kombinace obou předchozích

  • Centrální- způsobené poškozením centrálního nervového ústrojí sluchového analyzátoru

  • Problém mozku- část co zpracovává sluchové vjemy není v pořádku

Stupně postižení-

Nedoslýchavost-

Hluchota- totální, naprostá ztráta sluchu

Praktická, zbytky sluchu- Prelinguálně neslyšící: hluchota od narození

-Ohluchlí: ztratili sluch až během života ( do 7 let se sluch vyvíjí)

Komunikace neslyšících

  • Orální metody- pomocné artikulační znaky, odezírání

  • Neverbální metody- vlastní znakový jazyk( neslyšící mezi sebou), znakový jazyk

  • Totální komunikace- zahrnuje řeč, přirozená gesta, znakovou řeč, prstovou abecedu, odezírání, psaní a čtení, využívání zbytků sluchu ( nutná sluchadla)

  • Bilingvální výchova ( u neslyšících)- dvojjazyčná, základem je znakový systém, mluvený jazyk se učí už od nástupu do ZŠ. Na rozdíl od totální komunikace se znakový a zvukový systém neprolíná

Reedukační pomůcky- sluchadla ( nedoslýchaví)

-kochleární implantát ( pro těžší poruchy a pro ty, kteří jsou prelinguálně neslyšící- elektrické zařízení, které transformuje zvuk na el. signál, vnitřní část implantování do spánkové kosti. Nejde o obnovu slyšení, ale umožňuje vnímat zvuky prostředí.

TYFLOPEDIE

Refrakční poruchy- dalekozrakost ( špatně vidí na blízko), krátkozrakost( špatně vidí na dálku), astigmatismus( porucha lomivosti očního prostředí, člověk vidí špatně na blízko i na dálku- neostrý obraz)

Funkční poruchy( narušená funkčnost orgánu)- tupozrakost ( oko a fce se přestanou vyvíjet- šedý, zelený zákal, lidé nevidí prostorově), šilhavost ( příčinou okohybný sval, nerv, porušená rovnoběžnost očí), barvoslepost, šeroslepost

Diagnostika u zrakových poruch

  • Je velice náročná, u malých dětí se zřídka pozná. Časté mžourání, tření rukama, svědění v očích, červené

Reedukace a kompenzace

Reedukace- snažíme se zrak zlepšit, pomůcky- lupy, brýle, čočky

Kompenzace- hlasový výstup, brailovo písmo, Pichtův stroj, bílá hůl, vodící pes

 

PSYCHOPEDIE

Příčiny

  • Nesprávný vývoj v prenatálním vývoji, asfyxie- přiškrcení při porodu, úrazy hlavy( zánět mozkových blan), genetika( chromozomální aberace)

Mentální retardace

= snížení intelektových schopností, které se vyznačuje zpomaleným a zaostávajícím vývojem, omezenými možnostmi vzdělávání, nedostatečná sociální přizpůsobilost

  • Vrozená nebo získaná do 2 let

  • Stupně těžká mentální retardace, střední, lehká, mírná mentální retardace

DAS- poruchy autistického spektra

  • Problém v komunikaci- mluví ale specifickým způsobem

  • Nemají rádi změny, tikavé pohyby, nevnímají okolí, problém v očním kontaktu Diagnostika na speciálním odborném pracovišti- speciálně pedagogická centra, psychologie (trvá několik let)

DĚTSKÝ AUTISMUS– nejzávažnější porucha mentálního vývoje

  • Vrozený

  • Zpomalený vývoj

  • Dítě dobře nerozumí tomu, co vidí,slyší a prožívá-> špatná komunikace

  • Sociální interakce- nesprávně reaguje na okolí

  • Hrají si sami dál od ostatních dětí, nemají rádi oční kontakt, mazlení, chování, nezajímají se o ostatní děti

  • Záchvaty vzteku, hyperaktivita

ASPERGERŮV SYNDROM- intelektově dobře vybavené dítě, i výrazně nadané

  • Problémy v chápání sociálních situací

  • Jednostranně zaměřená komunikace, nechápou humor, do kolektivu vrstevníků se zapojují s obtížemi

RETTŮV SYNDROM

DEZINTEGRAČNÍ PORUCHA

 

Syndrom ADHD

  • Syndrom poruchy pozornosti s hyperaktivitou ( dříve LMD- lehká mozková dysfunkce)

  • Projevy- nesoustředěnost, strhávání pozornosti na sebe, nevydrží dlouho u jedné činnosti, výbuchy vzteku, špatně se zapojuje do kolektivu, nevyrovnanost, labilita, nekontrolovatelné pohyby

  • Příčiny- dědičnost, porucha CNS

  • Spojuje se i s dalšími poruchami- aspergerův syndrom, dysgrafie, dyslexie

Syndrom ADD

  • Syndrom poruchy pozornosti

  • Diagnostika a vzdělávání jsou stejné jako u ADHD

  • Problémy se soustředěním, dosáhnout vzdálenějšího cíle

Syndrom FAS

  • fetální alkoholový syndrom

  • poškození plodu při požívání alkoholu v těhotenství

  • nízká porodní hmotnost, anomálie v obličeji, závislost na alkoholu, slabý sací reflex, poruchy spánku, nespokojenost a podrážděnost

Specifické poruchy učení

  • DYSLEXIE– porucha učení- neschopnost rozkládat slova na hlásky a hlásky převádět na písmena a zapisovat je. Zahrnuje také poruchu rozlišování slov ve větě. V nejrozvinutější formě pak jde o úplnou neschopnost naslouchat mluvené řeči, řeč vnímat a rozumět jí.

  • DYSGRAFIE– porucha psaní- neschopnost napodobovat tvary písmen, dítě si je nepamatuje, zaměňuje nebo zrcadlově obrací. Písemný projev bývá těžkopádný, neúhledný a nejistý. Často se objevují chyby z nepozornosti.

  • DYSORTOGRAFIE– porucha pravopisu- často jsou spolu ruku v ruce s poruchou čtení- dyslexií. Problém spočívá v obtížné sluchové analýze( rozklad) slova v hlásky, stejně tak rozlišování hlásek, které jsou si artikulačně blízké.

  • DYSPINXIE– porucha kreslení- souvisí s poruchou psaní, tahy jsou křečovité, tvrdé, nejisté. Dítě kreslí primitivně a dává jasně najevo, že jeho prostorová orientace je narušna.

  • DYSMUZIE– porucha rytmického a hudebního cítění

  • DYSPRAXIE– porucha manuální zručnosti

  • DYSKALKULIE– porucha matematických dovedností- spočívá v neschopnosti pochopení symbolické povahy čísel. Dítě se obtížně orientuje na číselné ose, zaměňuje číslice i čísla. Problémem jsou i matematické operace. Pravolevá a prostorová orientace je narušena.

 

Reedukace SPU

  • Je dlouhodobý diagnosticko- terapeutický proces, jehož cílem je odstranění nebo zmírnění obtíží dítěte a zlepšení celkového stavu psychiky dítěte.

  • Efektivnost reedukace specifických poruch učení je závislá na týmové spolupráci vyučujících, kteří se podílejí na výchově a vzděláváním žáka.

  • Reedukace má i své zásady- trpělivost, klid a optimistický výhled do budoucnosti, ocenit snahu, vytvořit dobré ovzduší spolupráce rodiny a školy

Faktory ovlivňující postavení se specifickými poruchami učení

  • Situace v rodině

  • Postoj učitelů

  • Postoj spolužáků

  • Postoj k sobě samému

 

Pojmy speciální pedagogiky

  • Abnormalita- odchylka od normy, zvláštnosti( např. genialita)

  • Norma- očekávaný, respektovaný stav

  • Defekt- poškození, nedostatek, ztráta či chybění orgánu nebo jeho fce

  • Defektivita- porucha celistvosti osobnosti

  • Postižení- omezení nebo ztráta schopnosti vykonávat určitou činnost způsobem nebo v rozsahu, který je pro člověka považován za normální

  • Handicap- omezení vyplývající z vady nebo postižení, ztráta příležitosti účastnit se života ve společnosti jako ostatní / zdravotně a sociálně znevýhodněné osoby)

  • Inkluze-začleňování do společnosti v plné míře( všechny aktivity jako lidé bez postižení)

  • Exkluze- vyčleňování

  • Integrace- naprosté zapojení člověka do společnosti

  • Adaptace- přizpůsobení společenskému životu, ale jen za určitých podmínek- nějaká efektivita zde je, ale člověk s ní dokáže pracovat.

  • Utilita- problematické zapojení do společnosti, částečně nesamostatný, omezený rozvoj, důležitá pomoc společnosti

  • Inferiorita- úplné včlenění ze společnosti, těžká retardace

  • Sociální segregace- nevytvoření nebo ztráta sociálních vztahů

  • FAS- fetální alkoholový syndrom

  • Canisterapie- terapie za pomoci psa

  • Anamnéza- rozklad problému na části

  • Felinoterapie- terapie za pomocí koček( spíše pro dospělé)

 

 






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: