Česká filosofie – maturitní otázka

 

   Otázka: Česká filosofie

   Předmět: Základy společenských věd

   Přidal(a): Barus

 

 

Filosofie = kritická rozumová věda

  • používá racionální postupy a metody, většina dnešních věd je vyvozených od filosofie

 

Obory:

  • Ontologie= nauka o jsoucnu, jakožto jsoucnu
  • Gnozeologie = „poznání“
    • kde jsou meze
    • jestli poznáváme rozumem, nebo smysly
  • Axiologie = nauka o hodnotách, jak vzniká hodnocení

 

Č. F = srovnání se světovou filosofií

  • česká — nevznikly žádné filosof. systémy
  • žádné abstraktní myšlenkové struktury
  • není myšlenková originalita (jen příspěvky)
  • většina fil. Se věnuje i jiným oblastem
  • je prakticky zaměřená
  • spojeno s etikou a sociologií

 

Periodizace:

  • a) počátky české filosofie
  • b) období reformace
  • c) renesance – baroko
  • d) osvícenství
  • e) novověká

 

A) POČÁTKY ČESKÉ FILOSOFIE

  • Založena Karlova Universita r. 1348
  • Janek Václav – vycházel z Aristotela
    — konec 14. Stol.
    Jan Wycliff – anglický teolog, učil na Oxfordské universitě
    — Z jeho popudu vznikl první anglický  překlad bible

 

B) REFORMACE

  • Konrád Waldhauser – soustředil se na kritiku církve
  • Jan Milíč z Kroměříže – kazatel
    • snažil se věci napravit fyzicky
    • velice populární, ačkoliv nedostudoval
    • znal osobně papeže
  • Tomáš Štíný ze Štítného – nebyl bouřlivý
    • řeči besední – pokus o výklad z tehdejší filosofie
  • Mistr Jeroným Pražský

 

Mistr Jan Hus – kazatel

  • narodil se v husinci, studoval v Praze
  • jeho kázání poslouchali chudí i bohatí
  • 1393-bakalář, studoval artistickou fakultu – učitel – děkan
  • chtěl se bít za ideály pravého křesťanství
  • kázal v Betlémské kapli, později byl jejím správcem
  • zprvu ho podporoval Václav 4.
  • 1412-postavil se proti odpustkům, ale to se králi nelíbilo, neboť peníze z odpustků jdou k němu
  • zasloužil se o rozvoj českého jazyka – zjednodušil ho a zavedl znaménka
  • své spisy psal česky
  •  byl realista
  • vycházek z Wicliffa
  • při přijímání  – oplatka=Ježíšovo tělo, víno=Ježíšova krev
  • Odešel na hrad Krakovec, v kostnici měl obhájit své učení, ale byl zajat aby své učení odvolal (v takovém případě by byl vězněn). On však neodvolal a tak ho nechali  upálit jako kacíře
  • po své smrti považován za světce
    • jeho popel zadupán spolu s koňským popelem, pro jeho zneuctění a popel shozen do Vlaty – aby ho lid nemohl uctívat
    • „Křesťan je ten, kdo se chová podle svatého písma (Bible)“
    • písmo je absolutní autorita
  • Etika – nejvyšší hodnotou pro Husa byla pravda = písmo

 

Petr Chelčický – reformátor 15. St.

  • na základě jeho myšlenek vznikla Jednota Bratrská
  • ctnosti: pokora, odvrátit se z pozemských věcí a připravovat se do druhého života, zlo oplácet dobrem
  • nezabiješ
  • chtěl rovnost (Jednota Bratrská)

 

C) RENESANCE + BAROKO

Jan Ámos Komenský

  • Český pedagog, humanistický filozof, spisovatel, teolog, polyhistor a reformátor
  • učitel národů
  • emigroval do Holanska (musel)
  • Pocházel z českobratrské rodiny
  • studoval v Německu

Dílo:

  • r. 1935 – nalezen rukopis v archivu v Halle nad Saalou za K. života vyšly jen dvě části
  • prolog- obrací se ke světům  Evropy

7 částí:

  • 1. Panegersie – všeobecné probuzení
  • 2. Panaugie – osvícení
  • 3. Pansofie – vševěda
  • 4. Panpaedie – vševýchova
  • 5. Panglotie – všeobecný jazyk
  • 6. Panarthosie – všeobecný jazyk
  • 7. Pannuthesie – všeobecná výzva

Dílo určeno pro celosvětový koncil, o jeho svolání K. snil

  • program, jak pomocí všeobecné výchovy, reformy věd, reformy náboženství ve smyslu tolerančním, vytvořením universálního jazyka, reform a státní správy = napravit lidské věci a zaručit věčný mír a spolupráci
  • 1. a 2. Díl – výklad, co jsou lidské věci a jak jsou narušen, vyzývá všechny o nápravu ve všem a všemi prostředky
  • 3. díl. – filozoficky nejvážnější
    • veškeré jsoucno rozdělil na 7 stupňů světa
    • čtyři jsou sestupné
    • po nich nastává vzestup a pokračuje 3 větami, které čl. stvořil
    • svět řemeslných výtvorů
    • svět morální – čl. ovládá, řídí a zlepšuje lid
    • svět duchovní – čl. a Bh, postupně se čl. přibližuje k nekonečné bytosti
  • 4. díl. – hlavní význam
    • navrhuje na výsledky celé pedagogické tvorby a završuje ji ve smyslu universálnosti
    • proces lidské výchovy  začíná už před narozením dítěte – až do smrti
    • pozornost věnuje i volnému času
  • 5. díl. — Věnováno zdokonalení všech národních jazyků
    • vytvoření všeobecného, univerzálního jazyka
  • 6. díl – náprava nutná ve 3 oblastech: náboženské, vzdělávací a politické
    • nutno zřídit 3 tribunály, které by sledovaly nápravu v těchto oblastech
    • „soubor světla“ vzdělání
    • má mít informace ze všech zemí o nových objevech – nezištná pomoc ostatním národům
    • Politika – nápravasprávy v každé zemi i mezinárodních vztahů
    • každý má pracovat, někdo nemá trpět nouzí
  • 7. díl – napomenutí a povzbuzení těm, kteří se budou podílet na budování vševědy a provádění všeobecné nápravy
    • = společenská utopie – nekoncipuje ideální stát jako osamělou obec na odlehlém ostrově, ale jako organizaci celosvětovou, zaručující mír, politickou a vědotechnickou spolupráci a tím stále stoupající blahobyt
  • Shrnutí:
    • Synkretická filosofie – snaha o spojení úsilí pedagogického, pansofického a írénického snaha o pokojné řešení a překonání všech konfliktů politických, sociálních a náboženských v jeden filosofický celek
  • 3 zdroje poznání:
    • 1. Smysly
    • 2. Rozum
    • 3. Víra
  • vzájemně se doplňují, takže veškeré fil. Poznání vyúsťuje v Božím zjevení
  • preference víry (hluboký prožitek, uznával i mistiku)
  • Nepřijal teorii „dvojí pravdy“
  • odmítal heliocentrizmus (slunce je středem vesmíru) i Decarta
  • respektování přírody (makrokosmos) jako vzor pro člověka (mikrokosmos) – můžeme odhalit ideje, podle nichž byl stvořen svět
  • Pansofie (vševědění) – má uvést v soulad všechny poznatky o přírodě, Bohu, člověku
  • předpoklad k reformě společnosti (nápravě věcí lidských)
  • idea universální vědy
  • z Pansofie pak výchovou reformaci vznikne pankarmanie (mír a jednota lidstva)

 

D) OSVÍCENSTVÍ – OBROZENÍ

  • zdroj nejdříve přírodních věd, později humanitních (Dobrovský, Pelch, Dolner, Palacký)

Bernard Bolzano – otec Ital, matka Němka žijící v praze

  • matematik, filosof, kněz a teolog
  • byl ctěn a vážen
  • doceněn až ve 20. St.
  • zařazen do UNESCA jako významná osobnost
  • 1805 byl jmenován na učitele na katedře pražské universitě
  • podobný osud jako Hus
  • myšlenka: miluj každého, jako sebe sama
  • byl ovlivněn osvícenstvím
  • studoval na gymnáziu
  • zajímal se i o logiku
  • velký vliv měla Kantova kritika čistého rozumu
  • hluboce věřící člověk
  • velký vliv na něj měla jeho výchova – byl zbožný po matce
  • získal popularitu svými přednáškami
  • přátelé: Josef Dobrovský a František Palacký
  • měl příznivce i v místní šlechtě
  • 1818 – těžké chvíle – ztratil místo na universitě
  • nařčen ve spojení s Itali
  • bylo mu zakázáno učit po celý život
  • pobývat v Praze i na statcích u přátel
  • Anna Hofmanová – manželka, věnoval ji jednu ze svých knih
  • „Koho chce Bůh zničit, toho ranní rozumem
  • tvrdil, že víra jde spojit s rozumem
  • díla: Paradoxi nekonečna, Vědosloví, O nejlepším státě, kniha o logice, Athanaisia – (podtitul) aneb dílo pro nesmrtelnost duše
  • „O nejlepším státě“ : – lidé si budou rovni ve svobodách i majetku
    • připoštěl, i dělníci mají právo na zlepšení podmínek
    • Flosofie: „český Leibniz“ – oba se domnívali, že základem jsoucna jsou Monády
    • Substance: – věční, nezničitelní, oduševnělí
    • mají tendence se zdokonalovat
    • otázka poznání
    • Etika: každý by měl myslet, jaké důsledky budou mít jeho činy na jednotlivce i na společnost

 

Augustin Smetana – profesor na pražské filos. fakultě

  • původně katolický kněz a stal se z něj ateista
  • dílo: „Vznik a Zánik ducha“, „Obrat a vyústění dějin Filosofie“
  • dějiny myšlení = boj mezi konečnem a nekonečnem
  • konečno = právo, náboženstvé
  • nekonečno = umění, láska =- vývoj ke svobodě
  • navazoval na německého fyl. G. Hedera – „budoucnost patří Slovanům“




Další podobné materiály na webu: