Charakteristika období 1­-6 let – psychologie a komunikace

 

   Otázka: Charakteristika období 1­-6 let

   Předmět: Psychologie a komunikace

   Přidal(a): Marek Braun

 

Batolecí období ­

  • od 1 roku ­3 let ­
  • období malé puberty,osvojení lokomoce a lidské řeči ­
  • dítě umí vyjádřit, co chce

 

Potřeby batolete

1) biologické potřeby

a) spánek

  • ­12­-16 hodin,celou noc

b) potrava ­

  • od 2 let­ lžičkou
  • od 3 let příborem
  • ne nezdravé věci

c) vyprazdňování­

  • učí se chodit na nočník ­
  • od 2 let suché přes den

 

2) psychické potřeby

a) lásky,bezpečí a jistoty ­

  • dotykový kontakt

b) individuální přístup ­

  • každé dítě jiné ­
  • hračky,příprava na společenskou roli

c) potřeba podnětů ­

  • dostatek hraček (holky panenky­matka)

d) potřeba závislosti a nezávislosti­

  • musí vidět oporu a jistotu ­
  • kontakt se stejnou věkovou skupinou
  • !­nesmíme říkat nemám tě rád,ve všem je vzorem rodič!

 

Rozvoj citů a socializace

  • City ­krátkodobé,bouřlivé,střídají se ­
  • rozvíjí se cit lásky a náklonnosti,vyšší city ­
  • uvědomuje si co se mu líbí a co ne ­
  • 2­-3 roky ­SOUCIT, neumí tlumit city!­
  • nesmíme ho nechat samotné!

 

Rozvoj motoriky ­

  • největší za celé období,tělesný růst
  • rozvoj chůze­ – umí se zastavit a obrátit se ­
  • umí chodit do schodů – přísun – ­krok ­
  • umí běhat fáze letu,jakýkoliv pohyb
  • jemná motorika­ – dokonalejší umí házet a chytat míč ­
  • kreslí a maluje,vystřihuje ­
  • nejvhodnější období pro začátek sportu ­
  • hlavní činností je hra

 

Rozvoj poznávacích procesů

  • Vnímání ­
    • rozpozná 4 základní barvy,učí se formou porovnání (zelená jako tráva)
    • ­rozpozná tvar,velikost,rytmus hudbu
  • Orientace v čase
    • ­ne číslicemi ale chápe pojmy,dnes,odpoledne a večer
  • Paměť
    • ­krátkodobá,mechanická,emocionální
  • Pozornost ­
    • 10­-20 minut
  • Fantazie
    • ­obrovská představivost,důležitá v tomto období
    • nutno hry,obrázky,pohádky
  • Řeč­
    • monologem – ­ve hře ­
    • dialogem – ­v rozhovoru

 

  • 1 rok – ­2­-5 slov
  • 18 měsíců- ­20­-30 slov
  • 2 roky­ – 200-­300 slov (mluví o 3 osobě)
  • 3 roky – ­1000 slov (označuje se JÁ) ­
  • vyslovuje citoslovce+podstatná jména
  • Myšlení­ egocentrické – ­vnímá samo sebe jako střed vesmíru

 

Předškolní batolecí období ­

  • 3­-6 let ­
  • školkové období,navštěvuje školku(1.kolektiv)
  • ­tělo se zeštíhluje,krátké končetiny
  • ­rozvoj poznávacích procesů pokračuje

 

Potřeby předškoláka

  • stejné mění se jejich uspokojování

 

Rozvoj citů a socializace

City – ­opět velmi intenzivní,střídají se i kvůli malichernosti

  • ­rozvoj vyšších citů,sociálních citů
  • ­intelektuální city(proč)
  • ­začíná se vytvářet vztah
  • ­začíná se projevovat strach(tma,strašidla,smrt,nemoc) ­
  • nesmíme na otázku proč lhát

 

Socializace

  • ­bojí se cizích lidí ­
  • s dětmi ve školce se baví podle hraček
  • ­kamarádské vztahy nejsou pevné
  • ­do 3 let­ – hraje si sám
  • od 3 let – ­trojkontakt (s někým)

 

Rozvoj motoriky

Hrubá motorika ­

  • pohyb celého těla ­
  • dál se rozvíjí sportovní aktivity,soutěživost

Jemná motorika ­

  • malování,modelování,navlékání korálků

Laterita ­

  • od 4 let se vyhraňuje preferování ruky
  • ­nesmí se přesměrovat,záležitost CNS­ – pomočování,koktání
  • Ambideskrie ­- nevyhraněná laterita dítěte­ – modeluje levou,kreslí pravou

 

Rozvoj poznávacích procesů

  • Vnímání ­
    • hodně detailní,maluje to co ví a vidí ­
    • umí barvy,problémy s časem
  • Pozornost
    • neúmyslná 20 minut ­
    • důležitá motivace
    • musí samo chtít – ­ne říkat musíš
  • Paměť ­
    • neúmyslná,krátkodobá,mechanická,umí(adresu,jméno)
  • Fantazie
    • ­obrovská,všemocná
  • Antropomorfismus
    • ­polidšťování (mluví a oživuje předměty)
  • Konfibulace­
    • vymýšlení ne lež!neví že lže
  • Myšlení
    • ­konkrétní,neřeší něco dopředu,,pokus omyl“
  • Řeč ­
    • zvětšuje se zásoba,umí 3000 slov,dialog,monolog
    • do 5 let­ – zvládnout šišlání 5­-6­mluva čistě
  • Přesmykování ­
    • dítě rychleji mluví než myslí ­
    • přeskakování slabik,4­-5 rokem zcela normální






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: