Dějiny psychologie a psychologické směry – maturitní otázka

 

   Otázka: Dějiny psychologie a psychologické směry

   Předmět: Základy společenských věd

   Přidal(a): Cocozsv

 

 

 

 

Termín psychologie neexistoval do roku 1520 , psychologie se povazovala za soucast filosofie ( srbochorvatský pisatel MARULIČ)

 

STAROVĚK – Starověké národy věřily,že představy,fantazie ,sny jsou vztahy od Bohů,nemoc je pomsta   od Boha,posedlost ďáblem

Řekové stejný cíl jako současní psychologové , kladli si otázky Máme duši? ,Jak spolu souvisí mysl a tělo?

 

PŘEDCHŮDCI PSYCHOLOGIE – Alkmaion ,lékař z Krotonu v Itálii ,objevil zrakový nerv spojující oko s

Mozkem, sídlem myšlení není srdce,ale MOZEK,myslel ze vemy do

Mozku putují vzdušnými kanálky

Démokritos  – atomista,atomy predmetu se odrazeji do nasich smyslu

( pravda – vidim pouze diky svetlu)

Hippokrates – pokud mysleni v mozku,jak je mozne ze někdo je dusevne nemocny?

HUMORÁLNÍ TEORIE : KREV – SANGVINIK – OHEŇ

HLEN (FLEGMA) – FLEGMATIK – VODA

ČERNÁ ŽLUČ – MELANCHOLIK – ZEMĚ

ŽLUTÁ ŽLUČ – VZDUCH – CHOLERIK

Galenos – 2.st BC rozsiril humoralni teorii na rozdeleni temperamentu, presvedceni ,ze nemoc ma

Biologický základ se v moderní době potvrdilo

Platon – dialog Menon – nevzdelany otrok resi geometrické problémy – Platon presvedcen ze otrok

Si ROZVZPOMÍNÁ (anamnesis) co zazil ve svete idejí. ,telo je vezeni duse

Lidská duše podle Platona  – Duše na třech místech   1) Mozek – rozumová složka –filosofové

2) Hrudník – citová – voják

3) Podbříšek – žádostivá – obchodník,řemeslník

Duše : Spřežení dvou koní  – Temperamentní ale poslušný

–  Divoký a nezkrotný ( vášně a touhy a chtíč)  + vozataj (rozum)

Musí je dostat do spoluprace

Svet idejí – nepredstavitelny svet,ve kterem nase duse existuje uz před narozenim

Aristoteles – psyché je podle něj procesem , duše není hmotná esence,ani krev,ale naše kroky v

Myšlení ,odmita Platonovu dusi uveznenou v tele

 

Předchůdci psychologie – křesťanství

Psy nebyla uplně odmítnuta, ale upravena. Odstraneno vse s biologií a zruseno vše,co odporovalo tomu, že „víra je to nejvyšší“

Každá duše je je při narození nově stvořena

Sv.  Augustin – Používal metodu INTROSPEKCE (díky ní můžeme proniknout k Bohu a odhalit vyšší pravdy)

 

Akvinský –  spojuje Aristotela s křesťanstvím,duše jako ESENCE která určuje jací jsme

Descartes –  MYSLÍM TEDY JSEM , mechanicko-hydraulická teorie – tělo je naplněno zvláštní tekutinou,nervy vyšlou impuls -> zvednutí ruky

– Jako první popsal REFLEXY – smyslový podnět vytvoří tlak na smyslové orgány,toto napětí se nervy dostane do mozku,otvírá zvláštní ventily a tím vyvolá tělesnou činnost

Res cogitans – věc myslící ,Res extensis – věc rozprostřená

 

Hobbes – ASOCIANICTA – jako první popsal že myslíme v asociacích

Locke – pracoval empiricky – experiment – jedna ruka do teplé vody,druhá do studené,pak obě do vlažné – každá ruka to vnímala jinak = VE VĚDOMÍ NENÍ NIC,CO DŘÍVE NEBYLO VE SMYSLECH ,odmítl vrozené ideje , Pojem Tabula Rasa – čistá deska,spíše pojem Akvinského,on spíše nepopsaný papír

 

Berkley – BÝT ZNAMENÁ BÝT VNÍMÁN (Esse est percipi)= solipsismus –jsme schopni vědět že existuje jen to co vnímáme

 

FYZIKALISTÉ –předchůdci neurofyziologů ,zkoumali fyzikální příčiny nervových a psy procesů

Jean Martin Charcot – 1882 1. Klinika pro nervové nemoci – Klinika nervových nemocí

Franz Joseph Gall – Frenologie –výstupky na lebce,extrémní vyvinutost,zvětšení centra

Pierre Flourens – odstranoval psovi casti mozku kde mela sídlit zamilovanost,pes ztrácel schopnost souvislého pohybu,točil se dokola.. – frenologie vyvrácena

 

Brockovo  centrum – syntax,skladba řeči, Wernickeova – porozumeni reci

 

Ernst Heinrich Weber –Pletací jehlice,zkoumal citivost jednotlivých částí těla – nejvíc jazyk,rty,tvář

Herman Helmholtz – PRIZMATICKÁ ČOČKA  – brýle,které posouvaly o 10 cm,lidi po čase viděli před sebou -> vjem vzniká v mozku

 

ZROZENÍ PSYCHOLOGIE – Prosinec 1879 – WILHELM WUNDT – Univerzita v Lipsku, založil první laboratoř experimentální psychologie – měřili APERCEPCI – rychlost vnímání

Pracoval s introspekci ale ne emoce,pouze co vidim a citim,zameril se na VNIMANI ,tzv Wundtova iluze

 

Hermann Ebbinghaus – výzkum se týkal paměťových procesů , krivka opakování a zapomínání

1)BEHAVIORISMUS

2)PSYCHOANALÝZA

3) GESTALT

4)HUMANISTICKÁ PSY

5) TRANSPERSONÁLNÍ PSY

 

BEHAVIORISMUS – zaměřuje se na studium chování

 

Edward Lee Thorndike – studium kuřat – bludiště – postupné zlepšení,působí zde zkušenost

  • Učení je postupné,děje se automaticky,všechna zvířata se učí stejně,pokud asociace spojena s pozitivnim zazetkem,bude silnejsi nez když bude spojena s trestem ,cim casteji je asociace pouzivana,tim je silnejsi,asociace mohou vyhasínat, Haló efekt

I.P. Pavlov – 1904 Nobelova cena –zkoumal trávení , podmíněný(naučený) a nepodmíněný(vrozený) reflex

John B. Watson –BEHAVIORISTICKÝ MANIFEST  , vědomí je pro něj Black box

1)      CHOVÁNÍ – ne vědomí

2)      OBJEKTIVNÍ POZNATKY,nezajima je co přitom cítí

3)      PŘEDPOVÍDÁNÍ A OVLÁDÁNÍ CHOVÁNÍ,ne  porozumeni dusevnim jevum

Vse S->R , 1920 Pokus s dítětem a tyčí, pohled na krysu spojen s neprijemnym zážitkem

Dejte mi tucet dětí…vychovám z nich co budu chtít bez ohledu na talent atd

 

Neobehaviorismus – S -> O ->R

B.F. Skinner  – vše se dá naučit

Operantní podmiňování – naučím se i něco,co není v mé biologické výbavě

Efekt částečného posílení – Když dostávám něco pravidelně,nejsem schopna moc dlouho čekat,když dělám něco nepravidelně,jsem ochotna čekat mnohem dýl

Programované učení – po každé správné odpovědi další,těžší úkol – Teaching machine- zadna socialni vazba, nulova motivace

 

PSYCHOANALÝZA – zaklad – hledání problémů v dětství

Zakladatel : SIGMUND FREUD –  narozen v Příboru na Moravě, ve 4 letech do Vídně

Jako ŽID mohl studovat pouze medicínu nebo práva,šel na medinu

Zaujala ho fyziologie,věnoval se výzkumu

Na stáž k Charcotovi – Jak je mozne,ze se mnou komunikuji lidi i když nejsou v plnem vedomi -> vznik NEVĚDOMÍ (něco jako soukromý archív)

Otevrel si soukromou praxi- venoval se lecbe hysterie,pouzival elektroléčbu

BREUER –  Případ Anny O. – pecovala o umírajícího otce->po jeho smrti zhorseni stavu,nechtěla pit z hrnecku,ochrnula,léčba : hypnóza , PŘENOS – projektování pocitů do terapeuta

-postupne opustil hypnózu,terapie se skládala z : výkladu snů,asociací,rozhovor,speciální pohovka

 

ID,EGO,SUPEREGO

 

  • Orální období – do 18 měsíců – dítě vše vnímá ústy,hlavně kojení
  • Anální – 18 m – 2 roky –první krůček ke svobodě,konec nošení plen,dítě ovládá své tělo
  • Falické období 2-5 let
  • Fáze latence – 6-12 let – sex. Instinkt v pozadí,uvědomuje si svou sexualitu,skupin. Onaie
  • Genitální období  – plné uvědomění sexuality,počátek sex. Činnosti

 

Oidipův komplex

 

OBRANNÉ MECHANISMY

  • Popření – řeknu že jsem se nikam nehlásila
  • Racionalizace – vysvetlim si to jinak ,5 z testu – dala tam něco jiného
  • Reaktivní výtvor –  mám strach že jsem homo – veřejně vystupuji proti gayům
  • Přemístění – nemůžu být pilot F1 ,řídím autobus
  • Intelektualizace – zemře mi dítě,namaluju obraz – problém přetvořím v něco intelektuálního
  • Projekce – vlastní emoce projektuji do ostatních
  • Sublimace – problém vypaří do jiného ,agrese – jdu na box

 

Středeční psy společnost (Alfred Adler) => Víděňská psychoanalytická společnost

Navázal vztahy s tzv. curyšskou psychologickou školou (Carl Gustav Jung)

V hnutí se spory – Adler odmítl Freudovu sex. Teorii – zalozil si INDIVIDUALNI PSYCHOLOGII Alfred Adler se také zabýval vývojem v dětství a došel k tomu, že v útlém věku může dojít k pocitu méněcennosti ( při nedostatecnem chvaleni a motivování) , který nás může pronásledovat po celý život. Pro jedince je pak důležitá potřeba uznání. Důležité je pořadí dětí v rodině:

Prvorozené dítě má velký problém, když musí ustoupit potřebám druhého dítěte. Je zvyklé na pozornost, která mu je najednou upřena a tak se snaží na sebe zorňovat např. tím, že se ve vývoji vrátí dozadu (předstírá, že neumí samo jíst apod.) nebo předstírá nemoc. Druhé dítě, prostřední jsou nejvyváženější, můžou mít ale pocit opožděnosti vůči staršímu sourozenci a tak se ho snaží dohnat. Nejmladší děti jsou nejvíce rozmazlené a ve světě mimo rodinu to nemají lehké, protože o ně nikdo nejeví tak velký zájem. V dospělosti si myslí, že jsou nejlepší a často pro ně může být šokující, že tomu tak není.

 

Spory s Jungem – nesouhlasil s ciste sexualnim původem neuroz -1914 vlastní škola – ANALYTICKÁ PSYCHOLOGIE  Ten nevěřil tomu, že vše ovlivňuje naše dětství a sex. Přišel s myšlenkou kolektivního nevědomí, jehož duše (psyché) je řízena zkušenostmi z minulosti, jedná se o jakýsi zdroj moudrosti a všichni ho máme stejný. V této teorii využil také archetypy (předobrazy)– Animus,Anima,Persona,Stín. Pozoroval různé náboženské mýty a všiml si, že všechny mají stejný základ. V lidské psychice jsou archetypy jakési instinkty, které jsou ovlivněny vývojem lidského vědomí. Podle něj dodnes určujeme lidskou povahu: introvert a extrovert.

Gestalt: je to tzv. tvarová psychologie. Snaží se pozorovat člověka jako celek a nechce ho rozdělit na určité části (nelze oddělit detail od celku). Terapeuti léčí celou naší osobnost a nezaměřují se jen na její určité části (holismus). O této zásadě se zmínil už Aristotelés (“Celek je víc než souhrn jeho částí.“).

Max Werthaimer – Fenomén fí- vjem uchovavam ještě chvili poté

Fenomén beta –iluze pohybu i když statické obrázky

Efekt Zeigarnikove – pamatovani neukoncenych zalezitosto

Zákony – zákon blizkosti,zákon podobnosti ( hledám souvislost),kanizsův trojúhelník,rubinova váza,figura a pozadí

Do tohoto směru patří například Wolfgang Kohler a Koffka.

Humanistická psychologie: nejdůležitějším kritériem v tomto druhu terapií je dobrý vztah mezi terapeutem a klientem, protože klient je největší odborník na své pocity. Tento směr je tedy zaměřen nejvíce na terapii a léčení problémů. Upozorňuje na jedinečnost každého z nás. Mezi hlavní představitele patří Abraham Maslow. Ten přišel s tzv. pyramidou lidských potřeb. Nejzákladnější potřeby jsou ty fyziologické (potřeba jíst, dýchat, spát). Následuje potřeba bezpečí a jistoty (člověk se vyhýbá neznámým věcem), pak potřeba lásky (chceme být někým milováni) následovaná potřebou uznání (chceme, aby si nás ostatní vážili, respektovali nás. A na vrcholu je potřeba seberealizace (potřebujeme se zdokonalovat, motivovat se a dosáhnout nejlepších výsledků). Dalším představitelem je Carl Rodgers. Věřil, že v terapii je důležitá empatie, shoda a porozumění. Také rozvinul skupinové psychoterapie.

Transpersonální psychologie: s experimenty začal Stanislav Grof a na začátku používal LSD. Trans. ps. je spojená s mystikou a různými spiritualistickými obřady. Využívá meditativní techniky a stavy přeměněného vědomí. LSD bylo později zakázáno, ale Grof se svou ženou Christinou přišel na jiný způsob, jak se dostat do jiného stavu vědomí. Metoda holotropního dýchání je využívána dodnes, ale je poměrně nebezpečná. Člověk se údajně může dostat až do okamžiku svého narození a prožít tento okamžik znovu, což může být ale velmi traumatizující. Teoreticky se lze dostat i do minulých životů.






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: