Dětské divadlo a dramatická výchova

dramaticka-vychova

 

   Otázka: Dětské divadlo a dramatická výchova

   Předmět: Pedagogika, Dramatická výchova

   Přidal(a): vami

 

 

Dětské divadlo

  • prostředek výchovy, jehož produkt (div. Představení), by měl mít divadelní hodnoty
  • uspokojuje touhu dětí zveřejňovat výsledek
  • odvede děti od sebepředvádění k sebevyjádření
  • vede k odpovědnosti za spolupráci a za práci skupiny
  • vede k řádu – učí se vnímat řád
  • vede děti k použití těla jako nástroje
  • dává zkušenost
  • využívá loutkové divadlo – ne vždy
  • ,, chudé divadlo“ – s div. Náznakem kostýmů, rekvizit
  • dovolit procovat dětem v komorním prostoru (kontakt mezi dětmi (malé div.) a kontakt s diváky
  • sleduje osobnostní a sociální rozvoj dítěte

 

Specifika dětského divadla:

  • důraz na proces a potom na produkt (produkt pro veřejnost by měl mít div. Hodnoty)
  • počítá s pedagogicko psychologickými zvláštnostmi ve vývoji dítěte
  • výběr látky dle zájmu, problému dětí (pohlaví, věk, koníček…)

 

Proces vzniku dětského divadla:

Fáze:

  • výběr předlohy (s kým, proč, jak)
  • seznámení s předlohou – vyprávět – hraní situací až když text umí, dám jim text = mají to zažité
  • rozkrývání témat
  • první tvarování
  • další tvarování – fixování divad. Obrazů – musím neustále děti motivovat
  • produkce – premiéra – reprízy

 

Dramatická výchova je: sociálně umělecké učení.

Je jedním z oborů estetické výchovy.

Vychází ze tří oborů: pedagogiky, psychologie a dramatického umění.

 

V DV je důležitý:

a) kontakt

b) komunikace

c) kooperace ( spolupráce)

 

Aby mohla nastat komunikace musíme navázat kontakt a když si rozumíme spolupracujeme.

 

-V DV je pozornost soustředěna především na lidské jednání a mezilidské vztahy.

-Vstupujeme do různých rolí, tím získáváme zkušenosti.

– V dramatické výchově se vychází z přirozené dětské napodobivé hry (hry „jako“), která je založena na přeměně, v níž se účastníci hry a vše, co je do hry zahrnuto (prostor, předměty, zvuky), stávají něčím nebo někým jiným, než v realitě (aktuálním světě) jsou (vstupují do fiktivního světa, který svým jednáním aktivně spoluvytvářejí).

-Dramatickou výchovu je možné charakterizovat také jako učení přímým prožitkem a vlastní zkušeností v jednání, nabývání životní zkušenosti společným řešením problému (situace) nejen intelektem( soubor rozumových schopností), ale i intuicí ( vhled, tušení), a to se zapojením těla a emocí.

 

Cíl pedagoga DV-  sleduje všestranné rozvíjení dítěte a mladého člověka =

Zaměřuje se na: – osobnost a její vztah ke světu, ke společnosti a na vztahy ve společnosti

–  komunikaci osobnosti

–  zohlednění etických a estetických hodnot osobnosti

–  rozvoj schopnosti adekvátně prožívat fikci

– to aby jedinec uměl používat improvizaci

– to aby jedinec uměl formulovat vlastní názory a naslouchat druhým

–  rozvoj kreativity osobnosti

–  získání divadelních dovedností, event. i znalostí

– rozvíjení schopnosti vnímat, prožívat a hodnotit umělecké dílo

– výchovu kultivovaného a poučeného diváka

 

Název se ujal  ve školní terminologii – odpovídá školnímu názvosloví, ale je zavádějící

Používáme tři názvy: dramatická výchova, tvořivá dramatika, výchovná dramatika

DRV je zaměřena na osobnostní a sociální rozvoj jedince, prostřednictvím prvků a postupů dramatického umění.

 

Co je dramatická výchova?

Drv je jeden z pěti oborů estetické výchovy (vedle výchovy literární, výtvarné, hudební a pohybové / taneční), v němž se pracuje s prostředky a postupy divadelního umění.

Dramatická výchova je nejkomplexnější obor estetické výchovy. Jde o systém sociálně uměleckého učení, který vychází z přirozené  lidské schopnosti hrát JAKO (proměňovat se v někoho  nebo něco). Vede k celkové kultivaci člověka, k rozvíjení jeho tvořivosti a empatie, prohlubování jeho schopnosti kombinace, spolupráce ve skupině a získávání dovednosti, vyjadřovat se slovem a pohybem = DEFINICE

 

Dramatická výchova úzce souvisí s pedagogikou a psychologií, patří mezi sociálně umělecké učení (dramatická hra = herní jednotka komunikace), základem práce v drv je kontakt, komunikace a kooperace (spolupráce) = DOMEČEK

 

Dramatická výchova je učení zkušeností, tj. jednáním, osobním, nezprostředkovaným poznáváním sociálních vztahů a dějů, přesahujících aktuální reálnou praxi zúčastněného jedince. Je založena na prozkoumávání, poznávání a chápání mezilidských vztahů, situací a vnitřního života lidí současnosti i minulosti, reálných i fantazií vytvořených. Toto prozkoumávání a poznávání se děje ve fiktivní situaci prostřednictvím hry v roli, dramatického jednání v situaci. Je to proces, který může, ale nemusí vyústit v produkt (představení). Cíle dramatické výchovy jsou pedagogické, prostředky dramatické.

 

Cíle DRV:

  • výchova tvořivé a vnímavé osobnosti, která je schopna vnímat skutečnost kolem sebe, orientovat se v sobě
  • jasně a zřetelně formulovat své myšlenky
  • beze strachu prezentovat své názory
  • tvořivě řešit praktické problémy
  • respektovat druhé lidi a jejich názory
  • podrobovat své názory i názory druhých kritice
  • spolupráce s druhými na společném díle
  • výchova budoucích diváků
  • příprava pro budoucí divadelní činnost profesionální či amatérskou
  • osvojování vědomostí divadelních a literárně dramatických
  • osvojování různých důležitých dovedností, zejména kultury mluveného slova
  • veřejně prospěšná činnost na kulturním úseku
  • výchova ke kolektivnosti, osvojování mravních norem
  • výchova citová a estetická

 

Dělení podle délky:

  • dlouhodobé : celé období školní docházky
  • střednědobé: cíle jednotlivých ročníků
  • krátkodobé: jednotlivé měsíce

 

Úkoly DRV

  • působí kladně na všechny smysly
  • probouzí u dětí radost ze společné hry
  • uspokojuje motorické potřeby
  • rozvíjí vyjadřovací schopnosti
  • kultivuje, obohacuje a rozvíjí výrazové prostředky
  • vychovává citlivého a poučeného diváka a čtenáře
  • pomáhá objevit a případně rozvinout umělecký talent

 

Obsah dramatické výchovy:

  • osobní rozvoj
  • sociální rozvoj

 

Osobní rozvoj: slouží především jako systém průpravných her a cvičení:

= hry a cvičení rozvíjející – uvolnění a schopnost koncentrace

  • rytmické cvičení a dynamika

= hry a cvičení, které uvolňují představivost, obrazotvornost a dynamiku

  • prohlubující pohybové dovednosti
  • rozvíjející řečové dovednosti
  • na rozvoj paměti a logického myšlení

 

Sociální rozvoj: skupiny dramatických her a improvizací

= dramatické hry a improvizace se situacemi, v nichž  jde zejména o řešení konfliktů

= dramatické hry a improvizace, v nichž účastníci (žáci, učitel…) vstupují do rolí a jednají v nich

= dramatické hry a improvizace s ději, k nimž lze čerpat náměty z reality i uměleckých děl

= hry a cvičení na kontakt a sociální komunikaci






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: