Dospělost, asertivní chování – maturitní otázka

 

   Otázka: Dospělost, asertivní chování

   Předmět: Psychologie, Společenské vědy

   Přidal(a): Miloslava Skopalová

 

 

Dospělost

  • Nejdelší období ve vývoji člověka
  • Období dynamické – rozvoj osobnosti nekončí (vzdělávání, získávání zkušeností )
  • Období zakládání rodiny, výchovy dětí, vykonávání řady společenských rolí (matka, zaměstnanec, otec, strýc, teta, manžel/ka)
  • Trvá od 18 (22) do 60 (65) let
  • Primární činností je práce

 

PERIODIZACE OBDOBÍ

  1. Raná dospělost 18 (22) – 30 let
  2. Střední dospělost 30 – 45 let
  3. Pozdní dospělost 45 – 60 (65) let

 

RANÁ DOSPĚLOST

  • Od 18 (22) – 30 let

 

Somatický vývoj

  • Nedochází k výrazným fyzickým změnám (růst organizmu se ustaluje)
  • Vrchol fyzické kondice, malá unavitelnost, snadné získávání energie
  • Stabilizační fáze – kolem 30 roku dosahují všechny orgány úplné zralosti

 

Kognitivní vývoj

  • Maximálně rozvinuté, včetně intelektu, paměti a myšlení
  • Období získávání zkušeností
  • Schopnost dobré adaptability
  • Pozornost – úmyslná, zaměřená na rodinu a práci

 

Emocionální vývoj

  • Poměrně vyrovnané, bez velkých výkyvů
  • Začínají se projevovat vážné citové vztahy
  • Převládá pozitivní citové ladění
  • Jsou realizovány životní cíle, naplňovány hodnoty

 

Sociální vývoj

  • Upevnění identity dospělého
  • Sociální vztahy jsou široké a různorodé
  • Hledání a nalézání trvalého partnera
  • Založení nové rodiny jako celku
  • Období realizace pracovní činnosti
  • Definitivní opuštění primární sociální skupiny

 

Ženy

  • Období uspokojení mateřského instinktu¨
  • Objevuje se potřeba o někoho pečovat
  • Často dochází ke konfliktu (povolání x dítě, počet dětí x návrat do práce)
  • Pokud nedojde k uspokojení této potřeby dochází ke kompenzaci ( hledání práce s dětmi/ pomocí ostatním)

 

Muži

  • Typická snaha o sebeprosazení v práci (úspěch)
  • Období předběžné volby – hledají se, střídají povolání

 

STŘEDNÍ DOSPĚLOST

  • Od 30 do 45 let
  • stabilizace ve vývoji, fyzickém, psychickém a sociálním
  • objevují se znaky involuce

 

Somatický vývoj

  • vrchol produktivity, snížení motorické výkonnosti
  • zhoršení manipulačních schopností
  • zhoršení zrakové a sluchové ostrosti
  • nástup nemocí (i chronických)

 

Kognitivní vývoj

  • upevnění identity, plná stabilizace osobnostních rysů
  • rigidita – stereotypnost při vykonávání některých činností, určitá neochota měnit
  • koncem období se zhoršuje paměť (vštěpování, vybavování)

 

Sociální vývoj

  • stabilizují se partnerské vztahy
  • dochází k předávání zkušeností dětem
  • profesní zaměření se ustaluje – profesní růst až dosažení vrcholu svého postavení
  • člověk se stává spolehlivým, má stálé názory, je schopný kompromisu, řeší problémy konstruktivně

 

Syndrom prázdného hnízda

  • děti odrůstají a nepotřebují tolik péče

 

Krize středního věku

  • nejistota z hodnocení dosavadního života
  • hledám nové aktivity
  • chci stihnout to, co se dá (nové věci, projekty, rodina)

 

POZDNÍ DOSPĚLOST

  • Od 45 do 60 (65) let
  • Období bilancování – hledání odpovědi na otázku, zda to, čeho jsme dosáhli , odpovídá očekávání či nikoli
  • Pokusy napravit omyly a dohnít, co se zmeškalo

 

Somatický vývoj

  • Výraznější úbytek fyzických sil , snižuje se výkonnost
  • Atrofie svalstva, osteoporóza (řídnutí kostí), snížení elasticity kůže (vrásky)
  • Zhoršení zrakové a sluchové ostrosti
  • Ukončuje se reprodukční schopnost
  • Zdravotní potíže spojené s chronickým onemocněním

 

Kognitivní vývoj 

  • Snížená adaptability
  • Stereotypnost
  • Změna se nepřijímá samozřejmě

 

Sociální vývoj

  • Ukončení aktivní profesní činnosti -> odchod do důchodu
  • Sociální vztahy se zužují – nové kontakty se navazují obtížně

 

Asertivita

  • Zdravé sebeprosazení
  • Očekáváme, že dospělý člověk je zralá osobnost a jedná asertivně
  • Komunikace k druhému s respektem
  • Nepatří sem – agrese, manipulace, pasivita

 

Manipulativní chování

Styl manipulace souvisí s typem osobnosti

  • Diktátor – co řekne to platí; odvolává se na pravidla, tradice, autority
  • Chudáček – rád by vše udělal, ale nedostává se mu sil, nepříjemné věci zapomíná
  • Počtář – ví, co je v dané situaci nejvýhodnější a za tím jde
  • Břečťan – manipuluje svojí předstíranou závislostí, zdůrazňuje své handicapy
  • Drsňák – své okolí překřičí a dosáhne svého, protože ho ostatní nechtějí poslouchat
  • Příklady
    • Nehádejte se semnou, já vím nejlíp, jak to udělat
    • Měla jsem o tobě lepší mínění

 

Agresivní chování

  • Prosazení sebe sama na úkor druhých, chtějí dát najevo sílu
  • Nedbá na práva druhých, používá ponižování a srážení sebedůvěry ostatních
  • Přímá agrese ( nadávky, posměšky, sarkasmus, neadekvátní přirovnání, tón a výška hlasu, postoje, gesta,..)
  • Nepřímá agrese ( manipulace)
  • Příklad
    • Já jsem říkala, že mám vždycky pravdu

 

Pasivní chování

  • Nejistota v jednání a neschopnost se uplatnit
  • Na kritiku reaguje omlouváním a vysvětlováním
  • Staví se do role oběti
  • Příklad
    • Ach bože, co jsem to zase řekla
    • To mi snad děláte naschvál

NĚKTERÉ Z ASERTIVNÍCH TECHNIK

  • Sebeotevření – usnadňuje sociální komunikaci; popisujeme vlastní emoční rozpoložení ( těžko se užívá v profesním životě)
  • Asertivní ne – nácvik odpovědi „ne“ na neoprávněné požadavky, bez pocitu viny
  • Pokažená gramofonová deska – stále dokola opakuji požadavek, abychom dosáhli svého
  • Otevřené dveře – uznám manipulativní kritiku, pokud je v tom něco pravdy, ale zůstávám konečným soudcem toho, co dělám
  • Negativní aserce – přijímám oprávněnou kritiku

 

NĚKTERÉ Z ASERTIVNÍCH PRAVIDEL

  • KAŽDÝ Z NÁS MÁ PRÁVO…………………………………….
    • Dělat chyby, ale musíme za ně být odpovědní
    • Dělat nelogická rozhodnutí (musíme za ně nést odpovědnost)
    • Říct já nevím (musíme počítat s důsledky)
    • Říct je mi to jedno (počítám s důsledky)
    • Měnit svůj názor (stále si doplňujeme znalosti -> proto měníme názory)
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Content is protected !!