Helénismus a rozpad jednoty filozofického myšlení

 

   Otázka: Helénismus

   Předmět: Společenské vědy

   Přidal(a): Anita Poláchová

 

 

Helénismus = období, které je spojeno s expanzí řecké kultury

  • přelomem 338 př.n.l. bitva u Chaironeie, kde zvítězil Alexandr Makedonský a jeho otec
  • očátek změny myšlení řeckých filozofů

 

Hlavní rysy:

  • Skončil koncept polis jako samostatného městského státu, spousta filozofů se přestávala o politiku zajímat → vzniká nový státní útvar – říše (říše Alexandra Makedonského)
  • Skončilo dělení lidí na Řeky a barbary, vznikla obecná představa lidství → představuje chování v souladu s dobrými mravy
  • Stále fungují 2 školy – Akademia a Lykeion
  • Vzniká nové centrum kultury kromě Athén: Alexandrie v Egyptě – nové centrum vzdělanosti, zřízena knihovna (700 tis. svazků)
  • Dochází k rozvoji exaktních věd (matematika, fyzika) např. Archimedes – vana + zákon, Eukleides – matematik, trojúhelník – věty
  • Ve 3. stol. př. n. l. byl přeložen základ “Starého zákona” (=Tanach) – 5 knih Mojžíšových (Tóra) – z hebrejštiny a aramejštiny (dnešní sýrština) do řečtiny → přispělo to k prolínání židovské a řecké kultury
  • v tomto období hlavní otázka zní: Jak žít, aby byl člověk šťastný a dobrý v těchto nových podmínkách / novém světě?
  • prosazují etiku, gnozeologie a metafyzika jdou v této fázi do ústraní
  • existují 4 způsoby odpovědi: stoicismus, epikureismus, skepticismus, eklekticismus

 

STOICISMUS

  • filozofie je jednotou logiky, fyziky a etiky
  • 3 období
    • Stará Stoa – představitel Zenon z Kítia
    • Střední Stoa – Polybios
    • Mladší / Římská Stoa – Lucius Seneca, Cicero, Markus Aurelius
  • myšlenky: ideálem je stoický mudrc, který je šťastný a chytrý
  • hlavním cílem je dosažení klidu
  • heslo: žij ve shodě s přírodním řádem → žít cnostně, podle předem stanovených pravidel (osudu).
  • neuznávají tzv. determinovanost / předurčenost → zajišťuje ji světový rozum (logos)
  • člověk moudrý se spojí s tímto světovým rozumem a pozná, jaké je jeho místo ve světě
  • člověk podle toho jedná → je šťastný → může dosáhnout klidu
  • člověk který uhne osudu – nepozná své místo nebo schválně nerespektuje světový řád, je blázen → stoikové tuto situaci doporučují řešit sebevraždou
  • “Člověk je osudem buď veden nebo vláčen.” – Seneca
  • známý je i stoický obraz Káry života

 

EPIKUREISMUS

  • představitel: Epikuros ze Sámu (341-270 př.n.l.) – vytvořil filozofický spolek Zahrada Epikurova (ještě menší než polis)
  • filozofii chápali jako jednotu logiky, etiky a fyziky
  • fyzika rozvíjí atomismus → atomy mají možnost se svobodně odchýlit z drah a to je základ svobody člověka, která souvisí s tím, že každý je zodpovědný za svůj život
  • etika je založena na dosažení slasti (ti, co říkají, že cílem života je slast – hedonisté) = neexistence bolesti, strasti jak duševní, tak tělesné
  • jednou ze strastí je strach ze smrti → podle epikureistů je bát se smrti nesmysl, protože smrt se nás netýká (když žijeme, smrt je mimo, po smrti s tím už nic neuděláme)
  • strach z bohů – taky nesmysl, žijí totiž mimo náš svět
  • filozof usiluje o ideál trvalé slasti jako úplného klidu

 

SKEPTICISMUS

  • představitel: Pyrrhon z Elidy
  • reaguje na spory mezi stoicismem a epikureismem
  • cíl: filozof má usilovat o štěstí, ne o pravdu
  • štěstí lze dosáhnout zodpovězením 3 otázek:
    • 1) Jaké jsou věci? – Nevíme a ani nemůžeme vědět.
    • 2) Jaký postoj k nim máme zaujímat? – Zdržovat se úsudku, nic o nich netvrdit. → epoché = zdrženlivost, nezúčastňování
    • 3) Co tím získáme? – Klid. → ataraxia
  • v učení sledujeme tzv. agnostickou skepsi → v poznávání se nelze dobrat pravdy, jen názoru
  • neuznávali smyslové poznání – smysly nás klamou

 

EKLEKTICISMUS

  • “filozofie vybírání”
  • cíl: snaha spojit filozofii s orientálními vlivy a židovstvím
  • z různých filozofických směrů si vybírají, co jim vyhovuje – něco berou od Platóna, Aristotela, stoicismu
  • představitel: Filón Alexandrijský






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: