Helénismus – maturitní otázka (2)

 

   Otázka: Helénismus

   Předmět: Základy společenských věd

   Přidal(a): veronikapnov

 

HELÉNISMUS

  • období po Aristotelovi do roku 50 př.n.l.
  • řecká kultura se rozrůstá do světa
  • dochází k synkretismu = prolínání náboženství
  • lidé začínají přemýšlet o smrti – řeší smrt, co je po smrti, jak mám žít, abych po smrti žil

 

1) KYNIKOVÉ

(cynik = necitelný člověk)

– řeší moc rozumem, necitelní

 

ANTISTHÉNES – základy

DIOGENÉS ZE SINOPÉ (4 př.n.l.)

  • žil v sudu
  • žák Antisthéna
  • asketický život = bez slastí – jakmile člověk začne po něčem toužit (bude chtít pořád něco lepšího) bude nespokojený pořád
  • nepracoval, žil ze zbytků, co mu kdo dal

-> kynikové odmítají veškerý blahobyt

– k tomu, aby člověk žil dobrým životem, musí se osvobodit od veškerých vnějších omezení (touha po něčem)

– štěstí nespočívá ve vnějších věcech, ale uvnitř sebe sama – najdeme, když budeme naprosto svobodní

– člověk má být imunní vůči problémům toho světa, nesmí si připouštět

 

2) STOIKOVÉ

– navazují na kyniky

-* v Athénách

 

ZÉNON Z KITIA  (3 PŘ.N.L.)

  • pocházel z Kypru – jeho loď ztroskotala – přidal se ke stoie
  • vychází z kynismu
  • souhlasí se svobodným životem = život bez vnějších omezení
  • člověk má svobodnou vůli, aby se mohl rozhodnout jak bude žít- může se rozhodnout v každém okamžiku svého života
  • – má řešit pouze ty věci, které vyřešit může – nemá řešit to, co nemá řešení, nemůže ovlivnit

existuje KOSMOS = pravidla jsoucna – jsou dána a my je neovlivníme

  • člověk by měl žít v souladu s přírodou

apatheia = stav, kdy člověk je smířený se světem a osvobozen od vášní

 

ŘÍM

SENECA (65 n.l.)

  • spisovatel a politik
  • psal básně – četl přednášky
  • vychovatel císaře Nera

-> vypálil Řím, obvinil křesťany

  • stoicismus využíval v řečnictví

 

 MARCUS AURELIUS (180 n.l.)

  • dílo – Hovory k sobě
  • „filosof na trůně“
  • císař – aplikoval ve vládě

 

EPIKLÉTOS (135 n.l.)

  • římský otrok – získal svobodu – založil filosofickou školu
  • něco jako psychologové

 

3 EPIKUREJCI

EPIKÚROS (270 př.n.l.)

  • zakladatel
  • procestoval Řecké ostrovy – skončil v Athénách – založil školu ZAHRADA

„zahrada neřestí“ – neodmítal radost, ale nebylo to to jediné co řešil

 

  • hlavní téma – SLAST = život v rovnováze a umírněnosti

dobro = slast

zlo = strast

navazuje na Sokrata – když člověk žije ctnostně, žije dobře

 

slasti lze dosáhnout:

  • umírněností
  • přátelstvím
  • věděním
  • ctnostným životem

 

  • atomista (vše je z atomů) – po smrti se atomy rozprchnou a budou pak tvořit něco jiného
  • -> smrt je koncem cítění, vědění (necítím bolest, emocionální bolest) – smrti se nemusíme bát

– potom z nás bude něco jiného

– pokud překonáme strach ze smrti, můžeme být šťástní

 

4) SKEPTICI

= filosofický směr, který pochybuje o poznání jako takovém

– lze dosáhnout pravdy?

 

AINESIDÉMOS (11. př.n.l.)

  • dal pravidla, teze, důkazy – proč bychom měli být skeptičtí
  • pravého poznání nelze dosáhnout, protože:
  • každý vnímáme jinak
  • každý pochází z jiného prostředí
  • máme rozdílné psychické stavy

– člověk je individualita

 

5) EKLEKTICI

= filosofický směr, který vybírá z ostatních fil. směrů a dává dohromady nový

 

MARCUS TULLIUS CICERO (43 př.n.l.)

  • řečník, básník, politik
  • využíval stoicismus a skepticismus

 

FILÓN (50 n.l.)

  • alexandrijský žid
  • spojuje filosofii a židovským náboženstvím

– existuje pravda náboženská a pravda filosofická + pravda zjevená

 

  • představa boha – panteismus (bůh ve všem)

– agnosticismus

 

  • existuje něco jako logos (=“syn boží“)

= duch – prostředník mezi bohem a člověkem

= rozum, který vládne světu

 – spojoval starověkou a středověkou filosofii

 

6) NOVOPLATONIKOVÉ

= šíří Platónovu filosofii

 

PLOTÍNOS (270 n.l.)

  • založil filosofickou školu – šířila Platónovo učení
  • měl v úmyslu založit PLATÓNOPOLIS = město kde by byl naplněn Platónův ideální stát
  • vykládá Platóna + přidává něco od sebe – eklektik

 

  • odpovídá na otázku – Kdo je autorem světa ideí

Bůh – Jedno/ Dobro/ Nejvyšší jsoucno

– stvořil všechno, ale ne cíleně – na základě EMANACE = vyzařování energie, která tvoří věci kolem nás

 

3 stupně EMANACE:

  • duch – nejvyšší

– svět ideí

  • duše – naše duše
  • svět hmoty – svět smyslů

– spojil filosofii křesťanskou a středověkou






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: