Otázka: Myšlení a řeč
Předmět: Základy společenských věd
Přidal(a): Adelajd
-
zprostředkovaný způsob poznávání předmětů a jevů na základě pochopení jejich vzájemných vztahů a souvislostí
-
nejvyšší a z vývojového hlediska nejmladší poznávací proces
Formy myšlení:
-
Pojem – odraz obecných a podstatných vlastností předmětů a jevů ve vědomí člověka
většinou ve formě slova
třeba: kočka
-
Soud – vyjádření vztahu mezi dvěma pojmy
ve formě věty
Kočka je savec. Savci jsou živé bytosti
-
Úsudek – nejvyšší formou myšlení – vztah mězi dvěma nebo více soudy
vznikají nové soudy
z toho vyplývá – Kočky sají mléko, protože jsou savci.
z nich vychází úsudek = předpoklad – premisa
Myšlenkové operace:
-
Analýza
myšlenkové rozdělení celku na části, myšlenkové odlišení jednotlivých stránek předmětů a jevů
rozdělení celku na části
-
Syntéza
myšlenkové spojování jednotlivých částí, vlastností nebo vztahů předmětů a jevů skutečnosti v celek – s analýzou dohromady analyticko-syntetická činnost
složení části na celek
-
Srovnání
zjišťování podrobností a rozdílností různých předmětů a jevů
podobnosti x rozdíly
vede ke klasifikaci, třídění
-
Abstrakce
vyčleňování podstatných a obecných vlastností předmětů a jevů
vyčlěňování podstatných znaků
-
Zobecňování
myšlenkové zjišťování a spojování společných a podstatných vlastností předmětů a jevů určité skupiny
generalizace – spojování podstatných vlastností
-
Indukce
myšlenkové vyvozování obecného tvrzení na základě znalosti jednotlivých případů
delfín, kočka a kráva jsou savci
-
Dedukce
aplikace obecného poznatku, pravidla na konkrétní příklad, problém
mezi savce patří delfín, kočka a kráva
-
Analogie
myšlenkové vyvozování nového poznatku o nějakém předmětu nebo jevu na základě jeho podobnosti s jinými předměty
na základě zkušenosti dělám jiné věci stejně jako tu samou věc dřív
Typy myšlení:
-
Praktické – řeší praktickou činnost – oprava věcí
-
Názorné, konkrétní – využívání názorných představ – šachy – promýšlím dopředu tahy
-
Abstraktní, teoretické – uplatňujeme denně
Další dělení:
-
Konvergentní – sbíhavé myšlení
řešení problémů, kde je jedno správné řešení
-
Divergentní – rozbíhavé myšlení
tvořivé problémy, několik řešení, kreativita, originalita, umění
Vlastnosti myšlení:
-
přesnost
-
rychlost
-
pružnost
-
samostatnost
-
hloubka
-
kritičnost
-
tvořivost
Problém:
-
je to situace, úloha nebo činnost, kterou má člověk vyřešit či vykonat, při čemž mu nejsou známy cesty řešení
-
uplatnění myšlení – řešení problémů
Fáze řešení problému:
-
Seznámení se s problémem – píšu test z psychologie
-
Rozbor problému – budu se učit ve středu
-
Vlastní řešení problému – zvolím řešení – vhledem (aha efekt), pokus-omyl, postupná plánovitá myšlenková činnost – využívání analýz a syntéz
-
Nalezení řešení problému/konstatování neúspěchu – písemka
-
Kontrola vyřešení problému – při neúspěchu evaluace, zdokonalené řešení – známka – buď dobré nebo špatné
Řeč:
-
prostřednictvím řeči se uskutečňuje myšlení
-
řeč = nástroj myšlení x jazyk = nástroj řeči
-
slouží k dorozumívání, komunikaci, kooperaci
-
nástrojem řeči – jazyk – systém slov a znaků
-
učení řeči – nápodobou (děti opravovat, nežvatlat na ně)
-
patlavost – dyslálie
-
neumí říkat R – rotacismus
-
neumí říkat Ř – rotacismus bohemicus (může být naparaveno v dospělosti)
-
koktavost – balbuties
-
naučení řeči – 5-6 věku dítěte (při neosvojení do 6 let se už nikdy nenaučí mluvit)
-
3 stránky řeči:
-
fonetická – zvuková
-
lexikálně/sémantická – význam slov
-
gramatická/mluvnická – co je obsahem a formou řeči
Typy řeči:
1) Vnitřní – myšlenkové pochody v naší hlavě, většinou navenek nevyjadřujeme
2) Vnější – komunikace
-
Verbální
-
mluvená – zdůrazňování hlasem, možnost reagovat na druhého x málo času na výběr slov
-
psaná – možnost přípravy, objektivnější
-
Nonverbální
-
gesta
Vývoj řeči:
-
člověk – 40 000 – 200 000 slov
-
fonémy = hlásky – první rok života
-
morfémy = slova
-
skladba/syntax = věty
—————————————————————————
◆ Stáhnout práci v PDF ◆ ◆ Upozornit na chybu ◆
◆ Učebnice k maturitě ◆ ◆ Maturitní kurzy◆
◆ Učebnice k VŠ přijímačkám◆ ◆ Kurzy na přijímačky◆
—————————————————————————