Myšlení a řeč – maturitní otázka

 

Otázka: Myšlení a řeč

Předmět: Společenské vědy

Přidal(a): Adelajd 

 

 

  • zprostředkovaný způsob poznávání předmětů a jevů na základě pochopení jejich vzájemných vztahů a souvislostí
  • nejvyšší a z vývojového hlediska nejmladší poznávací proces

 

Formy myšlení:

  • Pojem – odraz obecných a podstatných vlastností předmětů a jevů ve vědomí člověka

    většinou ve formě slova

    třeba: kočka

  • Soud – vyjádření vztahu mezi dvěma pojmy

    ve formě věty

    Kočka je savec. Savci jsou živé bytosti

  • Úsudek – nejvyšší formou myšlení – vztah mězi dvěma nebo více soudy

    vznikají nové soudy

    z toho vyplývá – Kočky sají mléko, protože jsou savci.

    z nich vychází úsudek = předpoklad – premisa

 

Myšlenkové operace:

  • Analýza

    myšlenkové rozdělení celku na části, myšlenkové odlišení jednotlivých stránek předmětů a jevů

    rozdělení celku na části

  • Syntéza

    myšlenkové spojování jednotlivých částí, vlastností nebo vztahů předmětů a jevů skutečnosti v celek – s analýzou dohromady analyticko-syntetická činnost

    složení části na celek

  • Srovnání

    zjišťování podrobností a rozdílností různých předmětů a jevů

    podobnosti x rozdíly

    vede ke klasifikaci, třídění

  • Abstrakce

    vyčleňování podstatných a obecných vlastností předmětů a jevů

    vyčlěňování podstatných znaků

  • Zobecňování

    myšlenkové zjišťování a spojování společných a podstatných vlastností předmětů a jevů určité skupiny

    generalizace – spojování podstatných vlastností

  • Indukce

    myšlenkové vyvozování obecného tvrzení na základě znalosti jednotlivých případů

    delfín, kočka a kráva jsou savci

  • Dedukce

    aplikace obecného poznatku, pravidla na konkrétní příklad, problém

    mezi savce patří delfín, kočka a kráva

  • Analogie

    myšlenkové vyvozování nového poznatku o nějakém předmětu nebo jevu na základě jeho podobnosti s jinými předměty

    na základě zkušenosti dělám jiné věci stejně jako tu samou věc dřív

 

Typy myšlení:

  • Praktické – řeší praktickou činnost – oprava věcí
  • Názorné, konkrétní – využívání názorných představ – šachy – promýšlím dopředu tahy
  • Abstraktní, teoretické – uplatňujeme denně

 

Další dělení:

  • Konvergentní – sbíhavé myšlení

    řešení problémů, kde je jedno správné řešení

  • Divergentní – rozbíhavé myšlení

    tvořivé problémy, několik řešení, kreativita, originalita, umění

 

Vlastnosti myšlení:

  • přesnost
  • rychlost
  • pružnost
  • samostatnost
  • hloubka
  • kritičnost
  • tvořivost

 

Problém:

  • je to situace, úloha nebo činnost, kterou má člověk vyřešit či vykonat, při čemž mu nejsou známy cesty řešení
  • uplatnění myšlení – řešení problémů

 

Fáze řešení problému:

  • Seznámení se s problémem – píšu test z psychologie
  • Rozbor problému – budu se učit ve středu
  • Vlastní řešení problému – zvolím řešení – vhledem (aha efekt), pokus-omyl, postupná plánovitá myšlenková činnost – využívání analýz a syntéz
  • Nalezení řešení problému/konstatování neúspěchu – písemka
  • Kontrola vyřešení problému – při neúspěchu evaluace, zdokonalené řešení – známka – buď dobré nebo špatné

 

Řeč:

  • prostřednictvím řeči se uskutečňuje myšlení
  • řeč = nástroj myšlení x jazyk = nástroj řeči
  • slouží k dorozumívání, komunikaci, kooperaci
  • nástrojem řeči – jazyk – systém slov a znaků
  • učení řeči – nápodobou (děti opravovat, nežvatlat na ně)
  • patlavost – dyslálie
  • neumí říkat R – rotacismus
  • neumí říkat Ř – rotacismus bohemicus (může být naparaveno v dospělosti)
  • koktavost – balbuties
  • naučení řeči – 5-6 věku dítěte (při neosvojení do 6 let se už nikdy nenaučí mluvit)
  • 3 stránky řeči:
    • fonetická – zvuková
    • lexikálně/sémantická – význam slov
    • gramatická/mluvnická – co je obsahem a formou řeči

 

Typy řeči:

1) Vnitřní – myšlenkové pochody v naší hlavě, většinou navenek nevyjadřujeme

2) Vnější – komunikace

  • Verbální
  • mluvená – zdůrazňování hlasem, možnost reagovat na druhého x málo času na výběr slov
  • psaná – možnost přípravy, objektivnější
  • Nonverbální
  • gesta

 

Vývoj řeči:

  • člověk – 40 000 – 200 000 slov
  • fonémy = hlásky – první rok života
  • morfémy = slova
  • skladba/syntax = věty






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: