Období puberty a adolescence – maturitní otázka

tvarova-psychologie

 

   Otázka: Období puberty a adolescence

   Předmět: Základy společenských věd

   Přidal(a): JaničkaSestřička

 

 

Období puberty a adolescence = psychomotorický vývoj, psychosociální problematika daných období

 

PREPUBERTA

  • období od 10- do 12 let
  • dochází ke změnám tělesných proporcí= růst končetin
  • disproporce vzrůstu mění motorickou koordinaci pohybů
  • chůze klátivá, pohyby neobratné
  • více přemýšlení o sobě
  • utváření svého vlastního názoru
  • přestávání souhlasit s dospělými
  • prosazování své JÁ
  • vznik nesrovnalostí s rodiči, svými vrstevníky
  • uznává toho, kdo ho umí pochopit
  • je- li tělesně potrestán, cítí se ponížen a špatně to snáší

 

PUBERTA=PUBESCENCE(12.-18. let)

Tělesný a pohybový vývoj

  • Utváří se tělo (nárůst váhy a výšky)
    • Dívky 5 cm za rok do 14 let
    • Kluci dorůstají později
  • Zvyšuje se hmotnost u dívek (zaoblení, prsa, dívky získávají svou postavu)
  • Kluci mají větší ramena, užší boky
  • Mění se vztahy mezi děvčaty a hochy (kamarádí se KLUCI S KLUKAMA a HOLKY S HOLKAMA navíc je to OBDOBÍM PRVNÍCH LÁSEK)
  • Dozrávají pohlavní orgány
  • V 16-ti letech se již všichni cítí dospělí (proto začínají patologické jevy jako kouření nebo alkohol→ ALE NEJSOU DOSPĚLÍ POUZE TĚLESNĚ ALE NE PSYCHICKY
  • Nedobré vztahy mezi dětmi a rodiči→ ROZPORY MEZI OBĚMA TÁBORY!!!!!

 

Zvláštnosti chování

  • Impulzivní
  • Zvýšeně kritičtí
  • Unáhlené závěry
  • Nedostatek sebeovládání
  • SEBEUVĚDOMĚNÍ SE
  • Osobní hrdost
  • Vzdor a odmlouvání
  • Neochota plnění povinností (požadavků) OD DOSPĚLÝCH
  • Zvýšená pozornost k vlastní osobě (neustále koukání se do zrcadla)
  • Sebepodceňování je velmi časté

 

ADOLESCENCE

  • Od 16. let do 22. let
  • Končí dospělostí (hlavně psychologicky dospějí)

 

Kritéria psychické dospělosti

  • Výběr povolání nástup do práce
  • Uvážená volba životního partnera→ MANŽELSTVÍ
  • Osamostatnění se od rodičovské kontroly a opory
  • Sebekontrola, spoleh na sebe a na své jednání
  • Získávání emocionální rozvahy převahy pozitivních citů nad negativními city
  • Objektivní posuzování situací hlavně životních→konflikty, překážky
  • Samostatnost a kritičnost myšlenek
  • Vytvoření názorů na svět (vlastní morální kodex)
  • Vsazení se do skupiny=společnosti

 

Tělesný vývoj

  • Pomalé ustávání růstu (muži rostou a ženy nerostou)
  • Vývoj se projevuje v pohybové oblasti (taneční)
  • Intelektuální vývoj →DALŠÍ STUDIUM NEBO PRÁCE

 

Citový vývoj

  • Pozitivní city
  • Emocionální rovnováha
  • Život kolem nás
  • Sociální vztahy k dospělým
  • Závisí na rodičích, jestli jsou nebo nejsou samostatní
  • Rodiče mají styl nás vést
  • Kamarádské vztahy jsou hlubší než před tím
  • Přetrvají do teď (vztahy k přátelům)
  • Změny v heterosexuálních vztazích






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: