Platón – maturitní otázka

 

   Otázka: Platón

   Předmět: Základy společenských věd

   Přidal(a): Kolda

 

PLATÓN (427 – 347)

– původně Aristokles
– platon = široký  (přezdívka)
– nejkomentovanější filozof všech dob

 

literatura:

  • František Novotný – nejlepší překlad Platona (4 dílná publikace – Platón – život a doba, nástin jeho myšlenek, jeho otázky, vliv platona na filozofii)
    Jan Patočka – Platon (série přednášek)

 

  • platónský vliv:
    – Endre von Ivánka – Platochristianus (vliv Platona na křesťanství)
    – Plháková – Dějiny psychologie (Platonsky medailon)
    – vykladatelství Oikumené

 

3 fáze

  • Malé sokratovské dialogy (referát Sokratovy pozice)
  • Platón středního období – Symposion, Faidon/Faidros
  • pozdní Platón – ústava

 

– styl – píše divadelní hry
– v mládí si myslel že z něj bude básník
– chtěl být politikem a velkým básníkem, byla samozřejmost, že půjde do politiky, že může proniknout na polydramatickou scénu
– jako16-ti letý potkal Sokrata (šedesátníka) – otočilo mu to život – ohromující vliv

 

Sokrates

  • umělec dosahuje účinku, ale neví jak to dělá
  • bytost principiálně nevědomá, nedbá na následky, nerozlišuje mravní dimenze
  • umělec se stává filozofem ve chvíli, když si uvědomí co dělá a jak to dělá
  • filozof stojí výš než umělec
  • připomíná magnétský kámen – magnet – 1.umělec (médium), 2. interpret, 3. divák

 

– Platon se odvrátí od dramatické poezie k logu
kvůli Sokratovi se odvrací od politiky (myslí si že má chorobu, nabízí ozdravění)
– na začátku cestuje, a věnuje se svým věcem – není pro filozofa normální (filozof se stará o ostatní, on žije život soukromníka, věnuje se filozofii v kruhu svých přátel)
– v Syrakusy (největší polis v Sicílii) se zamiloval do Dióna – probudil v něm pedagoga
– Platón koupil pozemek, zasvěcený hérovi Akadémosovi – a na tomto pozemku založil největší filozofickou školu všech dob Akademie (1.třetina 4.st.ante) , zrušil ji až 6.st. po Kristu Justinián I (Byznac) ->filozofové odešli do Persie ->  fungovala více jak 1000 let – nebylo normální ‚
– Platonuv vliv přesahoval ještě rámec Akademie
– položil všechny základní otázky – má velký vliv
KALOS ION AGATHOS – harmonie těla a ducha , mladý a krásný (fyzicky i psychicky)
PSÝCHÉ = duše
SÓMA = forma
SARX = maso
– Psýché – duševní stránka člověka, Soma a Sarx materiální stránka člověka

 

Akademie

  • člověk zde může zůstat 14 dní, nebo celý život
  • žádný ředitel, nebo rámec
  • Platon – nezpochybnitelná neformální autorita
  • stírá se hranice mezi vyučujícím a studentem
  • Aristoteles – 17-36 byl na akademii, 3 roky student, od 20 měl nějaké přednášky (byl obojí)
  • nejsou limitováni zkouškama nebo rukama
  • otázkou zůstává, kde vzali peníze – studenti tam spali i jedli ( -> bohatší studenti dávali víc)
  • jsou tam i studentky – ale velmi málo, nesmírně silné osobnosti (platon se nevzpírá názoru dívek
  • za Platonova života měla Akademie problematickou pověst
  • přijímá tam jen studentky které uznává za vhodné (že na to mají, být filozofem)
  • platon píše učební pomůcky pro Akademii
  • zde nalezl těžiště svého života
  • zrno pro mravní obrodu obce

 

Jeho práce

  • rozsáhlá, platonské myšlení vychází ze Sokrata
  • hledání života autenticus (autentického) -> pointa jeho filozofie – shoda se sebou samým, se svým životem (nepíše knihy)
  • Platon je dílem samým, inspirace Sokratovým
  • AGATHON – u Sokrata – průběh, žádná finální verze, zkoumání mravní podstaty situace (LOGOS je produktem PSÝCHÉ)
  • Platon se pustí do hlubokého projasňování pojmu centra člověka – PSÝCHÉ (zabývá se tím celý život)
  • nauka o ideích
  • pokusil se nastolit novou kosmologii
  • 1 komplexní filozofický obraz, nenechává žádnou dimenzi světa nepovšimnutou (dějinama se ale zas tolik nezabývá)
  • těžiště platonské duše – VĚČNOST (dějiny jsou pro něj stínová hra)
  • POLIS – vše má směřovat k prospěchu obce – obec je obraz duše a duše je obraz obce

 

PSÝCHÉ podle Platona

  • rozum (hlava), cit (hrudník), pud (od pasu dolů) -> u člověka nerovnovážné, v rozporu
  • UMĚŘENOST = SOFROSNE – pud – nenechá vášně přeplavit, staví je odpovědnosti, vždy tam je limita
  • ODVAHA = THÝMOS – cit – odvaha k činnému výrazu, emocionální proces spojen s činností srdce
  • CTNOST/MOUDROST = SOFIA – rozum – intelekt sám o sobě ctností není, rozum krocený kázní -> moudrost
  • → SPRAVEDLNOST – harmonický stav lidské bytosti, výchovně činný, vnitřní stav
  • pud – řemeslníci (živí spol.), cit – strážci (chrání spol.), rozum – vládci (vládnou spol., vidí) → harmonie těchto 3 skupin odpovídá harmonii člověka
  • otázka je, jak tohoto stavu dosáhnout? – Platon bere myslitele vážně po 50 – už něco ví, a tělo ještě funguje
  • společnost vede k tomu samému → aby byla spravedlivá
  • obec se stává lidskou až poté, co se snaží o harmonickou spravedlnost

 

– Platon chápe filozofii jako nejlepší (optimální) metodu jak rozkrývat bytí světa (umístit člověka do neznámého prostředí).
– člověk by měl dotáhnout věci do konce, temné projasnit
– TECHNE TOU BIOU (umění života, vyplývá ze života samého – Sokrates) –způsob existence, není dovolen každému, měl by být chápán a respektován
– EROS – podnět pro filozofii, to co popisuje člověka pravdivou (reálnou) dimenzí
– DAIMON – prostředník mezi sférou lidskou a božskou

 

Symposion

 

Ústava

  • dialog, fenomén jeskyně (nejslavnější platonský symbol/obraz)
  • vypovídá o jeho rozhodnutí -> vystoupení z nitroděložního stavu
  • ORGIASMUS – nejpřístupnější forma jak se ocitnout v mimořádnosti
  • Více zde: https://zsv-maturita.cz/ustava-platon/

 

Typy Psýché

  • Homér – duše – fotka posledního okamžiku bytí, živoří, paměťový odraz
  • Eschatologická duše – orgán, který projde mysteriem, má vyšší úroveň -> větší možnost být nesmrtelná (eschatologie – přemítání o věcech, když umřu, zůstane duše – ale nemá identitu, „to“ – neutrum – jen záznam o bytí)
  • Sokrates – duše – vnitřní mravní, možnost techne tou biou, díky tomu víme co je dobré a co ne
  • to vše dohromady – vysvětlení Platona – existence této reality v nás, nám umožňuje tu cestu ven (k slunci)

 

Platónský trojúhelník

  • IDEA (vzor)
  • PSÝCHÉ 
  • SVĚT – PHENOMENON (fenomén, jev)
  • EMPEIRIÁ – zkušenost, víme jak se světem zacházet
  • PHENOMENON – nevidíme věc, vidíme pouze jevy, vidím, jak se mi jeví, vidím její názor
  • vidím svět jaký je, a vypovídá to o něm, nebo o mě, jak ho vidím?
  • máme výbavu (formy)– díky které mám možnosti jevů
  • jak moc se mi kryje to co vidím, a co to je?
  • IDEA – metafyzický vzor, základní program kosmu (vzorníková matrice, díky které vidím všechno)
  • METHEXIS – všechno co je, podílí se na idee
    – když řekneme pes – je to idea psa – máme ji všichni stejnou, podílíme se na této idee
    – idea vlastnosti – potíže….je krása krásná? je malý malý?
  • jev (to co je dobré) se podílí na idee dobra
  • psýché je ze světa ideí -> rovzpomínka – ANAMNESIS
  • podle Platona nepoznávám ale rovzpomínám se

 

17.st. – novověká filozofie – umění těžiště idea i svět je závislé na psýché (subjeklinizace)
– Sokrates – Logos – nastavuje duši slovem
– DOXA – názor, dívat se na něco
– EPISTÉMIE – adekvátně nastavená duše, pravdivost/pravda, lze dospívat k míře pravdivosti – adekvátní kázeň, umět používat Logos (Herakleitos) – Dialektika
– IDEA

  • stále se upřesňuje, otvírá, je originál, něco co je původní, neodvozený, celistvý
  • věčnost – nepodléhá destrukcím času (tomu podléhá vše, až na duši) kruh – čas napodobuje věčnost -> jsoucno napodobuje ideu
  • trojnost – stále trvá, nezaniká
  • to co je krásné – podílí se na idey krásy
  • naše duše ví o ideích -> podle toho rozlišuje jsoucna
  • relace podobnosti – rodová jména rostlin/zvířat (kočkovité šelmy) àzaložené na jejich podobnosti – eidetická variace – rozpoznáme podobnosti a rozdíly
  • ve formální blízkosti poznáme zda jde o podobnost nebo stejnost, platí pro pozorování variace přírody – ani dítě nezaváhá (pes x kočka)
  • předobraz všeho, všechno co jest má ideu
  • umělá tvorba člověka – idee působící přes rychlou evoluční obrazotvornost
  • AGATHON – sjednocuje kosmos, dobro, idea všech věcí
  • ideu si nemůžeme představit, je idea krásy krásná?
  • dokonalý vzor, který nám zakládá různé variace, díky kterým nám vzniká svět, a díky kterým umíme myslet
  • EROS – člověk bytostně touží po něčem dokonalém ale to ve světě není
  • idea nám dává distanci od smyslovosti, kvůli ideím lidé utíkají od toho co jest -> chtějí to pravé – ale to není

 

Společnost, koncepce státnosti

  • nemyslí si že by lidský život měl být zábava
  • analyzuje Řecké ústavy
    1)tyranie – jedinec vládne
    2) demokracie – vláda většiny
    3) oligarchie – vláda menšiny (majetek/rod)
  • Dialog – Ústava, Zákony, Timaios

 

  • 1) tyranie
    vláda jedince, mimořádná osobnost, opírá se většinou o široké „lidové“ vrstvy
    – moderní diktatury – nejsou prvky řecké tyranie
    – do jaké míry může lidství unést všechnu moc
    – nejubožejší z duší – duše tyrana
    – zlikviduje všechny své nepřátele, (je důležité mít lidi, kterým věříte )
    – paranoia, vidí nebezpečí všude, neunesou tíhu moci -> nestabilní, není ideální typ uvažování

 

  • 2) demokracie
    tu Platon také nevidí pozitivně – lid se dá koupit, říkají co chce demos slyšet, co se mu líbí (vyjímka je Perikles)
    – kupovat si hlasy lidí – rovnostářství (prostě není pravda, lidé si nejsou ani _______, sociálně, _______, intelektuálně, rovni)
    – žárlivost, chaos, nestimuluje k výkonu (jendobarevné)
    – demos chce jen plnit své potřeby
    – Platon – nevidí jak ideální pro společnost jako takovou

 

  • 3) oligarchie
    – vládnout má kompetentní menšina
    – otázka kdo bude ta menšina – bud krví – aristokrati nebo majetek – kdo se postará sám o sebe, se může postarat i o ostatní – ukotvenost majetkem
    – Aristokrat – výchova, tradice, vědění, nezaručitelná je dědičnost kvality (Periklovy synové), mravně to nemusí být dědičný stav (nějak ano ale ne stoprocentně)
    – Majetní – připoutaní k majetku, ne vždy hezké lidské typy, pouze v 1.generaci/ děti, ti další už vydělávat ani dřít nemusí, konservují společenská pravidla která se jim hodí, důležité jsou také schopnosti
    -> musíme hledat jinou kvalitu, která nám bude vládnout „vláda těch kdo vědí“ (vědoucích – od Sophia)
    – vzdělaní, vědoucí, bezúhoní (lidé nad 50 let) -> člověk se může propracovat od píky
    – Utopie – neexistující místo, nenaplnitelný ideál, nadrealizací pravém – úplného optima -> že člověk může žít ještě lépe – kultivace touhy po snu
    – Platon – nerozumí rodině, nechápe děti
    – Vládci – může jich být 5 i 500, starší 50 let, musí si projít školním systémem (do 20), filozofickým (20-30), pak dostává úkoly, které je prozkušují (40-50) -> podle toho kolik vládců vygeneruje tolik jich je

 

Polis

  • Platon se domnívá, že obec (polis) má být aktivní
  • dobrý stát tě nechá vládnout a neplete se ti do toho (tak vznikla VB) -> prosadil se , člověk si má svůj smysl formulovat sám, nenechat si kecat do toho od státu (ne všichni jsou toho schopni)
  • obec netvoří jen sociální rámec, ale udává platformu aby byl člověk lepší, měla by motivovat lidi (opak – totalitní režimy – komunisté – tvoří lidi bez mozku)
  • Platon nemá tyto zkušenosti (komunisti), ztráta ideí (může se zdát že to je fašista ale to je blbost)
  • aktivní obec -> vede k vyššímu lidství
  • pomalu se rozlévá masovost, démos je třeba vychovávat
  • Více zde: https://zsv-maturita.cz/polis-platon-maturitni-otazka/

 

Platonova úsečka

ODRAZ VZOR POJEM IDEA
Dívající se do jezera srnka společná realita všech srnek, působí v tom, že si jsou podobné esence

 

  • Vzor = idea se zrcadlí v pojmu
  • když nemám ideu, soustředím se na to, jak se zrcadlí
  • když vyškrtneme metafyziku, zabýváme se jen odrazy – jedna velká hra






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: