Prenatální a novorozenecké období – psychologie

 

   Otázka: Prenatální a novorozenecké období

   Předmět: Psychologie a komunikace

   Přidal(a): Marek Braun

 

Prenatální období

  • vzniká od splynutí vajíčka se spermií až po narození

 

Fáze prenatálního období:

1) období blastuly

  • zygota se dostává do děložní sliznice, kde se zahnízdí (= nidace) ­
  • nejprve vzniká morula ­> blastula ­> gastrula ­> 3 zárodečné listy (vnitřní–eutoderm, vnější–ektoderm, střední­mezoder) ­
  • toto období trvá do 3. týdne těhotenství

 

2) období embryonální

  • trvá od 3.týdne do 12.týdne těhotenství ­
  • toto období označujeme také jako období organogeneze ( vytváří se jednotlivé orgány)

 

3) období fetální

  • trvá od 12.týdne až do porodu ­
  • dochází k dozrávání orgánů, k růstu plodu a zvětšování hmotnosti ­

 

  • ve 2.měsíci prenatálního období jsou u embrya naznačeny končetiny, oči, uši, obličej , plod nepatrně reaguje na podněty ­
  • ve 3.měsíci se plod dokáže spontánně pohybovat, polyká a gestikuluje ­
  • ve 4.měsíci plod zavírá a otevírá ústa a dá se poznat pohlaví plodu ­
  • v 5.měsíci se objevuje mimika, otevírá víčka a dokáže reagovat na podněty ­
  • v 6.měsíci dokáže reagovat na řadu podnětů – chuťové podněty, sluchové podněty (mámin hlas – kladná odezva), emotivní podněty = citové ­
  • 9.měsíc – narůstá hmotnost, ztrácí stařecký výraz, zvyšuje se psychická aktivita plodu a objevují se reflexi – sání, polykání, Morův obranný reflex ­
  • 10.měsíc – plod je připraven na porod, rozvinutá činnost všech orgánů, dozrání orgánů ­
  • postoj matky k dítěti – rozhovor beze slov = matka si hladí bříško, povídá si s miminkem, změna polohy ­

 

Co ovlivňuje matku: ­

  • jestli je dítě chtěné nebo nechtěné (= odmítá to dítě) ­
  • plánované nebo neplánované dítě ­
  • osobnost partnera ­
  • sociální situace ­
  • prostředí ze kterého pochází ­
  • postoj k okolí ­
  • zdravotní stav – geneticky podmíněná choroba, drogová závislost ­
  • osobnost ženy – jestli si uvědomuje důsledky těhotenství ( jestli se o dítě dokáže postarat) ­

 

Co později matku ovlivňuje: ­

  • průběh těhotenství např. žaludeční problémy ­
  • změna postavy – fyziologicky by žena měla žena přibrat 10 kg
  • nakupování věcí, vymýšlení jména

 

Porod

  • je proces, který je obtížný pro matku ale i pro dítě

 

typy porodů: ­

  • císařským řezem ­
  • přirozený porod

 

bezbolestný porod

  • záležitost epidurálního vpichu, který píchá lékař ­
  • stříknutí anestetika do epidurálního kanálu ­
  • některé ženy cítí kontrakce málo jiné zase hodně je to individuální ­
  • epidudál se používá hlavně u komplikace, kdy děláme císařský řez

 

klasický porod

  • žena je na gynekologickém stole a při kontrakci má nohy u brady
    • není to moc přirozená poloha
  • přirozené polohy:
    • ve dřepu
    • v polosedě

 

typy porodů:

  • porod do vody
  • porod s tatínkem – měl by být souhlas jak matky tak otce dítěte

 

Novorozenecké období

  • je období od narození do 1. měsíce nebo do 28. dne ­
  • období na adaptaci vnitřního prostředí – naučit se samo dýchat, udržovat vnitřní teplotu, vyprazdňovat se, naučit se sát mléko ­
  • adaptace je jiná u dítěte nedonošeného, donošeného a přenošeného ­
  • přenošené dítě se adaptuje nejhůře ­
  • pro vývoj novorozence je důležité uspokojování biologických a psychických potřeb

 

biologické potřeby:

  • najíst se – mateřské mléko vyprázdnit se

 

kdy matka nemůže kojit: ­

  • když se jí netvoří mateřské mléko ­
  • když má přenosnou nemoc ­
  • když bere drogy ­
  • když má zánět mléčné žlázy = mastitída ­
  • když matka krvácí z okolí bradavky

 

kdy matka nemůže kojit ze strany dítěte: ­

  • když chybí sací reflex ­
  • odmítá sát ­
  • při roštěpu = mohlo by dojít k aspiraci = udušení ­
  • matka by měla pojit podle potřeby dítěte

 

Vyprazdňování

  • v prvních dnech se objevuje smolka = první novorozenecká stolice ­
  • při používání jednorázových plen se objevují opruzeniny ( opruzeniny vznikají také v oblasti třísel z utažené gumičky) ­
  • při opruzeninách používáme Betantel ( používáme spíše mazání, zásypy dělají žmolky, které nedělají kůži dobře)

 

Spánek

  • miminko spí přibližně tak 20 hodin ­
  • u krmení by dítě nemělo spinkat

 

  • Potřeba čistoty
  • Potřeba tepla
  • Psychické potřeby – potřeba lásky – mazlení …

 

Vrozené nepodmíněné reflexy novorozence ­

  • pohybové reflexy – plavání, úchopový reflex, reflex chození ­
  • potravní reflexy – hledací reflex, polykací, sací ­
  • obranné reflexy­ kašlací, kýchací, zornicový reflex ­
  • Morův obranný reflex – při leknutí objímá ručičky ­
  • reflex ustrnutí – chvilinku na něco kouká

 

Vývoj vnímání u novorozence ­

  • vnímá nasládlé chtě, jiné jsou mu nepříjemné ­
  • dotyk se postupně rozvíjí pomocí chování, mazlení ale hlavně plaváním ­
  • sluch – lobě reaguje na mámin hlas a na hudbu, kterou matka poslouchala v těhotenství ­
    • dítě nemá rádo hluk, jiný jazyk, když maminka má jiný tón hlasu ­
    • miminko vyhledává zvuk maminčina srdce ­
  • zrak – zpočátku vnímá obrysy a kolem 1 měsíce se na krátkou dobu dokáže na něco zaměřit ­
  • po 14ti dnech se vnímat barev ­
  • kontakt mezi matkou dítětem:
    • je založen na vzájemném kontaktu a vytváří se mezi nimi tzv. synchronie => jsou tam zapojeny všechny smysly ­
  • projevy spokojenosti miminka => nepláče a spí ­
  • projevy nespokojenosti miminka => pláče, křičí, nespí => nemá naplněné své biologické potřeby






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: