Prenatální, perinatální a novorozenecké období

 

   Otázka: Prenatální, perinatální a novorozenecké období

   Předmět: Vývojová psychologie

   Přidal(a): JaničkaSestřička

 

Vývojová psychologie patří mezi základní psychologické disciplíny.

  • Zabývá se vývojem člověka od početí do smrti a zabývá se studiem změn, ke kterým dochází v průběhu života. Nejznámější český psycholog zabývající se vývojovou psychologií byl profesor Zdeněk Matějček.

 

ZÁKLADNÍ POJMY

  • Fylogeneze- vývoj lidského druhu
  • Ontogeneze- vývoj jednotlivce v celém životě
  • Ontogenetická psychologie- vývojová psychologie

 

PERIODIZACE LIDSKÉHO VĚKU

  1. Prenatální vývoj- od početí do porodu
  2. Perinatální období- období během porodu
  3. Novorozenecké období- od narození do 4-6 týdne
  4. Kojenecké období- 4-6 týdnů do 1 roku
  5. Batolecí období- od 1 roku do 3 let
  6. Předškolní věk- od 3 let do 6-7 let
  7. Mladší školní věk- od 6-7 let do 10-11 let
  8. Starší školní věk
    • Prepuberta (10-12 let)
    • Puberta (13-15 let)
    • Adolescence- 15-22 let
  9. Dospělý věk
    • Ranná dospělost- 20-30 let
    • Střední dospělost- 30-45 let
    • Pozdní dospělost- 45-60 let
  10. Stáří
    • Ranné stáří – presenium (60-74 let)
    • Pozdní stáří – senium (75- 89)
    • Dlouhověkost – kmetství (nad 90 let)

 

ZÁKONITOSTI VÝVOJE

  • Vývoj je individuální
  • Vývojové fáze na sebe navazují (při hospitalizaci může dojít k regresi → návrat do předchozí vývojové fáze
  • Vývoj probíhá od méně dokonalého k dokonalejšímu
  • Nerovnoměrně se vyvíjí
  • Nejintenzivnější je do 4 let
  • Každé vývojové období má svou úlohu-
  • Například novorozenecké= adaptace na vnější svět

 

PRENATÁLNÍ OBDOBÍ

  • Začíná početím a končí porodem. Trvá 280 dní (10 lunárních měsíců, 9 kalendářních měsíců).
  • Vývoj plodu dělíme do 3 období

 

A) OBDOBÍ BLASTÉMOVÉ

  • Od početí do prvních srdečních ozev, zhruba do 4 týdnů
  • V tomto období dochází k velkému vývoji CNS

 

B) OBDOBÍ EMBRYONÁLNÍ

  • Od 4 týdnů do 3 měsíce
  • Je to nejcitlivější období (na škodliviny, nemoci- zarděnky- nyní očkování)
  • Dokončuje se vývoj CNS
  • Začínají se objevovat první reflexy (sací = cucání palce)
  • Začíná reagovat na podněty z vnějšího okolí (poloha matky, ozvy srdce matky)

 

C) OBDOBÍ FETÁLNÍ

  • Od 4 měsíce do narození
  • Dochází k růstu plodu a ke zlepšování všech funkcí
  • Bylo zjištěno, že plod je brzy připraven na mimoděložní činnost (např. sací reflex, úchopový reflex)
  • Od 3 měsíce je plod velmi aktivní, pohybuje hlavou, rukama a nohama
  • Jeho aktivita se uplatňuje i během porodu
  • Dítě má schopnost sociální interakce (zklidnění během hudby, kterou dítě vnímalo i během prenatálního období, přitisknutí na hruď)
  • Vliv na vývoj plodu má i postoj matky, jestli je dítě chtěné nebo nechtěné.

 

D) NEGATIVNÍ FAKTORY

  • Stres matky (noční práce, vedoucí pozice)
  • Alkohol, kouření, drogy
  • Úrazy
  • Během prvních 3 měsíců nejlépe žádná těžká námaha
  • Nemoci matky např. zarděnky, diabetes, pohlavní nemoci
  • Neshody Rh faktoru matky a otce

 

PERINATÁLNÍ OBDOBÍ

  • Období během porodu. Velký význam má přítomnost partnera při porodu (nebo blízkého člověka). V 70. letech zavádí do praxe Frederick Leboyer šetrný neboli něžný porod.

 

ŠETRNÝ NEBOLI NĚŽNÝ POROD

  • porod probíhá v přítmí
  • může hrát hudba
  • přítomnost otce
  • žena může rodit do vody
  • po narození se nechává dotepat pupečník-> dítě se nemusí najednou nadechnout
  • dítě se po porodu přikládá na matčino tělo, má možnost se přisát -> pozitivní vliv na laktaci
  • → dítě neustále zaujímá embryonální polohu
  • po porodu systém room – ing in (matka má pořád dítě u sebe) -> navázání vztahu, nácvik péče o novorozence

 

NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ

  • Od narození po 28 den
  • Váha: 3000-4000g
  • Délka: 50-52 cm
  • Dech: 40-60 min
  • Pulz: 150-180 min
  • V prvních 3 dnech se váha sníží až o 7%
  • VÝVOJOVÝ ÚKOL: adaptace na vnější prostředí
  • LANUGO: prvotní ochlupení
  • MOTORIKA: je závislá na zralosti CNS (novorozenec je vybaven reflexi)

 

Druhy reflexů

  • SACÍ
  • MOORŮV OBJÍMACÍ REFLEX- do 3 měsíce
  • ROBINSONŮV ÚCHOPOVÝ REFLEX- do 3 měsíce
  • TOMICKO – ŠÍJOVÝ REFLEX-hlava je obrácená ke zvednuté ruce
  • REFLEX CHŮZE
  • PUPILÁRNÍ CHŮZE

 

Pohyby jsou neuspořádané impulzivní

  1. REAKTIVNÍ- nepodmínění reflex
  2. SPONTÁNNÍ- mávání rukama a nohama

 

  • Reakce jsou mimovolné=nejsou ovládány vůlí vylívají z nezralosti mozkové kůry
  • Psychické stavy dítěte jsou pohyby celého těla
  • Smyslové vnímání /citlivost/- nejvíce vnímají HAPTICKY (dotyky těla)
  • Vestibulární vnímání – vnímání pohybu a polohy těla (uklidnění dítě pomocí houpání)
  • Zrakové vnímání
    • Novorozenec dokáže rozlišit světlo; tmu a obrysy
    • Ve 14 dnech dokáže očima ulpívat na daném předmětu
    • Koncem 1 měsíce jsou oční bulvy v souhře a dítě dokáže vydělit předměty z prostředí
  • Sluchové vnímání
    • Na silné zvukové podměty reaguje celým tělem
    • Ve 2 měsíci tzv. SLUCHOVÉ SOUSTŘEDĚNÍ
  • Čich a chuť jsou nediferencována
  • Je termolabilní reaguje na malé teplotní rozdíly
  • Dítě 20h spí a 4h bdí = tímto si vytváří BIORYTMUS- střídání spánku a bdění
  • Vytváří si vztah z matkou
  • Matka se učí rozpoznávat, co dítě chce a v toto období je spojeno s psychosomatickým stavem






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: