Otázka: Formování osobnosti člověka
Předmět: Základy společenských věd
Přidal(a): Pavla297
Psychologie jako věda, základní disciplíny
- původ slova
- předmět psychologie
- základní disciplíny
- aplikované disciplíny
- speciální disciplíny
- Freud
- Lidskápsychika
- Srovnání přístupů k výkladu lidské psychiky – Freud, Watson
- Předpoklady a možnosti vývoje člověka
- determinanty lidské psychiky
- podíl dědičnosti a prostředí
- Sociálníučení = socializace
- Osobnost a její struktura
- co je to osobnost
- vlastnosti a rysy
- Učení – u psychických stavů, za myšlením
- Vlčí děti-Kamala a Amala
- KašparHauser
- 1. Psychologie jako věda, základní disciplíny
– řecky psyché = duše, logos = věda, nauka
– zabývá se prožíváním a chováním člověka
– Aristoteles (O duši) – zakladatel, ale jako věda v 19. století
Úkoly psychologie
1) poznávání druhých lidí a jejich vlastnosti -> pochopení
2) působení na lidi
3) uspořádání podmínek pro život
Psychologické disciplíny
1) Základní (teoretické)
a) obecná – podává obecný obraz o člověku
b) sociální – zabývá se psychikou člověka ve společnosti
c) psychologické osobnosti – vysvětluje podobnosti a odlišnosti mezi lidmi
d) vývojová psychologie – zabývá se psychologií člověka od početí po smrt
e) metodologie – teorie metody
f) psychopatologie – řeší psychologické poruchy
2) Aplikované (praktické)
a) poradenská psychologie – pomáhá orientovat se v životě
b) pedagogická – určena pro žáky, problémy v učení, výběr školy
c) klinická – diagnostika duševních poruch
d) soudní (forenzní) – psychologie zločinců
e) práce, sportu, reklamy, zdraví
3) Speciální
a) zoopsychologie
b) farmacopsychologie – účinky léků na psychiku
c) psychometrie – tvoří psychické testy
– 2. polovina 19. století vzniká psychologie jako věda v Lipoku
Sigmund Freud
– věnoval se osobnosti, věří, že ji formulují ji 3 faktory
1) fyziologické síly (jídlo, sexuální pudy)
2) libido (sexuální pud)
3) ledovec
– pohled na osobnost
Vědomí (myšlenky)
Předvědomí (=vzpomínky)
Nevědomí (=hluboko uložené vzpomínky)
Struktura osobnosti
- ID: temná složka naší osobnosti, neřídí se rozumem=iracionální, řídí se slastí, nehledí na ostatní lidi – silné ID mají kojenci a vrazi
- EGO: řídí se rozumem, hledá způsob k uspokojení ID potřeb, zákony
- SUPEREGO: morální hodnoty (zakazuje něco udělat), např. černé svědomí
Rozpory mezi složkami
– ID x EGO: vzniká neurotická úzkost – porucha spánku, počůrávání, okusování nehtů => neuspokojení potřeb
– ID x SUPEREGO: vzniká morální úzkost
– EGO x SUPEREGO: lidé chtějí něco udělat, cítí to jako etické, ale ví, že porušují zákon (krádež léků)
Carl Gustav Jung
– minulost jednotlivce – ontogenická dimenze
– minulost celého lidstva – fylogenetická dimenze
a) nevědomí: vzpomínky, širší pojetí než Freud – neseme si to, co prodělali naši předci (kolektivní nevědomí našich předků)
– osobnost=PSYCHÉ (duše)
– faktory osobnosti:
– kolektivní nevědomí: zděděné po předcích, obsahuje v sobě zkušenosti našich předků (negativní i pozitivní)
– vznikají archetypy=předobrazy našeho chování, ve snech…malé sny-nedůležité, velké sny-emočně ovlivněné, ve chvílích rozhodnutí
– osamostatněné archetypy 1. persona (=maska) – vzbuzení dojmu
– 2. stín – zvířecí stránka osobnosti, nejtajnější stránka
– 3. anymus (mužská) a anyma (ženská)
– b) osobní nevědomí – zkušenosti člověka
– – komplexy: vznikají z traumatických zážitků
– c) EGO a bytostné já: kontrolují, řídí osobnost a dávají rozkazy
- 2. Lidská psychika
– chování – vnější projev
a) expresivní – city, myšlení, prožívání
b) adaptivní – přetváření, přizpůsobení chování
– prožívání – vnitřní projev
- 3. Srovnání přístupů k výkladu lidské psychiky
Behaviorismus
– směr, který vznikl v USA, zakladatel John B.Watson
– chování lze vědecky zkoumat bez odkazu na vnitřní duševní stavy
– čistě objektivní, experimentální přírodní věda – jejím cílem je předvídání a ovládání chování
– svobodná vůle je pouhou iluzí, chování je určeno kombinací sil zahrnující činitele prostředí
- 4. Předpoklady a možnosti vývoje člověka
Determinanty lidské psychiky
= faktory ovlivňující lidskou psychiku
- biologické = vnitřní (vrozené)
a) předem dané – instinkty = vrozené způsoby chování, reflexy – odpověď organismu na nějaký podmět (podmíněné, nepodmíněné = vrozené)
b) dědičnost – přenos vlastností (genů) z generace na generaci (inteligence)
c) nervový systém – mozek, mícha
d) hormonální systém
- sociální = společenské (vnější faktory)
a) prostředí – přírodní
b) rodina, škola
– děti žijící s vlky – Kamala a Amala = vlčí děti
– izolován od společnosti – Kašpar Hauser
c) kultura – materiální / duchovní
d) učení – poznatkům / dovednostem / sociální
e) společenské normy a zákony
- 5. Sociální učení = socializace
– učení se dovednostem
– probíhá celý život (nejvíce v adolescenci)
- 6. Osobnost a její struktura
Člověk jako osobnost
– v psychologii je osobností každý člověk, není vrozená
– projevuje se v chování, jednání a prožívání
– složky osobnosti
1) tělesné vlastnosti
2) psychické – jevy, stavy, vlastnosti, procesy
3) sociální – společenský x nespolečenský,…
Psychická struktura osobnosti
– 2. polovina 20. století psychologové využívají 5 faktorů osobnosti (big five)
- extraverze – vztahy, uzavřenost
- přívětivost
- svědomitost
- emocionální stabilita
- intelekt, otevřenost ke zkušenostem
Vlastnosti
– relativně trvalé charakteristiky jedince, kterým se vyznačuje a které ovlivňují chování, prožívání či myšlení
– na jejich základě můžeme předvídat, jak se člověk zachová a jak bude jednat
Rysy
– psychologické vlastnosti člověka projevující se v jeho chování a jednání
– příznačné pro určitého jedince, odlišují se od ostatních = „povahové vlastnosti“
Důležité rysy:
družnost X uzavřenost
sklon vést (dominance) X podřizovat se (submisivita)
svědomitost X nezodpovědnost
sebedůvěra X sebepodceňování
ovládání citových projevů silné X slabé
- 7. Učení
– získávání nových znalostí a dovedností
– celoživotní proces
1) poznatkům – učení znalostí a fakt – škola
2) učení logickým operacím – dáme věci do souvislosti
3) sociální učení – začleňování do společnosti
– zapamatujeme si 10%, co slyšíme / 20%, co vidíme / 25%, co vidíme a slyšíme / 40% diskuse / 80%, co prožijeme / 90%, co sami uděláme
– záměrné – chci se něco naučit / nezáměrné – naučím se něco, aniž bych chtěla
– efektivní učení – záleží na různých faktorech: vnější podmínky (prostředí), psychický stav jedince, charakter učení, metoda učení
- 8. Vlčí děti – Kamala a Amala
– vychovávala je vlčice
– vyrůstaly v odloučení od lidské společnosti
– nezískaly lidské návyky
- 9. Kašpar Hauser
– chlapec, který žil v lidské společnosti
– byl izolován a s lidmi se často nesetkával
– nezískal lidské návyky