Problematika mentálního postižení – psychologie a komunikace

 

   Otázka: Problematika mentálního postižení

   Předmět: Psychologie a komunikace

   Přidal(a): Marek Braun

 

Problematika mentálního postižení

  • postižení psychických funkcí a to hlavně funkcí rozumových
  • neschopnost dosáhnout odpovídajícího stupně vývoje vzhledem k věku

 

Projevy ­

  • porucha poznávacích procesů,snížená chápavost a adaptabilita ­
  • pasivní,nesamostatní,po citové stránce nezralý ­
  • závislost na jiném člověku ­
  • nedostatečně rozvinutá řeč,chudá slovní zásoba,obtížné učení,slabá paměť

 

Stupně ­

  • těžší trvalé opoždění ve vývoji psychických funkcí nazýváme ­mentální retardací ­
    • slabomyslnost,oligofrenie

 

  • 1) lehká retardace ­
    • od útlého věku,dítě zaostává ve všech stránkách ­
    • vychovatelné,vzdělavatelné,manuálně zručné ­v dospělosti mohou žít sami,jednostranně geniální
    • ­neumí řešit náročné problémy ­
    • využití mechanické paměti,zvládají sebeobsluhu
    • ­IQ ­50­-70

 

  • 2) středně těžká
    • ­již od malička ­
    • dítě je vychovatelné, ale těžce vzdělavatelné ­
    • základy sebeobsluhy,jednoduché manuální činnosti
    • ­opožděna řeč a motorika,nesamostatní ­
    • neumí řešit problémy života ­
    • IQ ­35-­49

 

  • 3) těžká ­
    • nevzdělavatelný,nevychovatelný ­
    • na úrovni malého dítěte ­
    • nenaučí se základy sebeobsluhy,nemluví nebo pár slov
    • ­trvalá péče od druhé osoby ­
    • snížená imunita
    • ­spojeno s vegetativními projevy pokud pouze leží
    • ­IQ­ 20­-34

 

  • 4) hluboká retardace­
    • neudrží čistotu
    • ­nepohybují se sami ­
    • neartikulované zvuky
    • trvalá péče ­IQ ­20

 

Přístup k takovým lidem ­

  • zjistíme úroveň soběstačnosti
  • ­respektujeme osobnost ­
  • přistupovat k nim jako k ostatním (takt,trpělivost,klid) ­
  • komunikovat s K/P přestože je doprovod ­
  • úroveň a obsah sdělení přizpůsobit možnostem K/P ­
  • pokyny předávat stručně,jasně,využití hovorových výrazů
  • ­kontrolovat ho,vždy jít s ním na vyšetření jako doprovod

 

Problematika tělesného postižení ­

  • omezený pohyb ­
  • kvalita života je určována úrovní soběstačnosti ­
  • vady jsou viditelné na první pohled (deformace) ­
  • často postižena osobnost K/P

 

Míra závisí na ­

  • způsob postižení ­
  • věku,kdy postižení došlo
  • ­vrozené
  • ­získané
  • ­příčina vrozená deformita, nevyvin. končetin,degenerativní změny ­
  • porucha nervové regulace,invalidizující operace

 

Projevy ­

  • snížená činnost navázat sociální kontakty ­
  • sociální izolace a podnětová deprivace ­
  • projevy infantilismu
  • ­velice dobrá integrace ­
  • větší citlivost a vnímavost ohledně života ­
  • postižení snižuje sebehodnocení vyvolává zlost a hněv

 

Přístup ­

  • vnímat K/P ­
  • přes různé atypické projevy předpokládat normální inteligenci
  • ­zjistit míru soběstačnosti ­
  • nabídnout pomoc,ale respektovat pokud ji odmítne ­
  • věnovat čas,být trpělivý ­
  • pokud je na vozíku,lůžku,nestát nad ním ale sednout si
  • ­dodržovat zásady produktivního chování ve vztahu ­
  • vytvářet a pomáhat vytvořit bezbariérové prostředí






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: