Otázka: Problematika metod sociální péče
Předmět: Základy společenských věd
Přidal(a): Kenzi Scissorhands
Pojmy:
sociální – společenský
sociální politika – řídí jí MPSV, souhrn zásad směrujících k odstranění nebo zmírnění vad společenského života
socializace – začlenění člověka do společnosti, začíná narozením a končí smrtí, člověk si osvojuje schopnosti, vědomosti, komunikaci…, když socializace neprobíhá správně vznikají u člověka poruchy chování
disociální chování – probíhá v pubertě, objevují se problémy jako vzdorovitost a negativismus
asociální chování – jedinec porušuje mravní normy společnosti
antisociální chování – jedinec porušuje mravní i právní normy společnosti
sociální péče – snaží se odstranit nebo zmírnit problém nebo postižení u klienta, formy kterými odstraňujeme postižení jsou dávky, poradenství, služba
sociální práce – konkrétní práce sociální pracovníka s klientem
Funkce sociální práce
preventivní – předcházíme vzniku sociálního problému, formou přednášek, filmů, časopisů, letáků, peer-program (skupina, 15-20 let)
paliativní – zmírňujeme a odstraňujeme dopad postižení u klienta formou dávek, služeb, poradenství
kurativní – (nápravná, resocializační), opětovné začlenění člověka do společnosti, může být použit nátlak
Vědy spolupracující se sociální péčí
lékařství – první pomoc
právo – listina základních práv a svobod, úmluva o právech dítěte, zákony
informační technologie – práce na PC
pedagogika – známe výchovné postupy, jsme schopni sestavit denní plán, umíme doporučit vhodné vzdělávání
psychologie – víme jak s lidmi zacházet, dokážeme reagovat na danou situaci, jsme empatičtí
speciální pedagogika – víme jak výchovně působit na postiženého jedince
Podoby speciální pedagogiky
somatopedie – osoby se zdravotním a tělesným postižením
tyflopedie – osoby se zrakovým postižením
surdopedie – osoby se sluchovým postižením
etopedie – osoby s poruchami chování
psychopedie – osoby s mentálním postižením
logopedie – osoby s vadou řeči
U těchto lidí uplatňujeme individuální přístup.
Historický vývoj v Anglii
16.století
-
největší problém s chudobou, začali se stavět útulky pro chudé
-
vyšel zákon, který měl lidem zabezpečit práci a slušný výdělek
-
vyšel zákon, aby se tuláci, bezdomovci a chudí lidé shromažďovali na okrajích měst a tam měli povoleno žebrat
19.století
-
velká myšlenka, že chceme pomoci všem
Octavia Hillová – založila komunitní práci, pracovala s větší skupinou lidí nebo s větším územním celkem, řešila bytovou problematiku, vystavovala hřiště pro chudé děti, zakládala kluby
motto: “Chudí lidé nepotřebují peníze, ale potřebují přítele.”
Elizabeth Fryová – pracovala s odsouzenými ženami, organizovala výuku jejich dětí, pro vězenkyně organizovala kurzy šití
Historický vývoj v Americe
-
hlavním tématem byla individuální práce s jedincem, cílem bylo poznat charakter člověka
Jane Addamsová – nositelka Nobelovy ceny míru za rok 1931, zabývala se problematikou přistěhovalců, založila pro ně dům, kde mohli překonávat své životní situace, také řešila prostituci a tuberkulózu
Richmondová – řešila individuální životní situace jednotlivce, člověka brala jako člena rodiny, zkoumala sociální role v rodině, tvrdila že rodina může člověka dostat výš
Robinsonová – kritizovala paní Richmondovou, zabývala se prostředím ve kterém se klient nachází, zdůrazňovala že vztah mezi klientem a pracovníkem by měl být profesionální, klienta brala jako osobnost, individualitu
Hollisová – vyučovala sociální práci na VŠ, založila sociální diagnózu => pojmenovat problém, hledat příčiny problému, klady a zápory problému, plán práce (řešení)
Historie sociální práce v ČR
Středověk
-
pomoc poskytovala církev, zřizovala útulky pro chudé, postižené, sirotky, rodiny bez otce
-
vznikali špitály
-
13.-14.století – církev se starala o nejpotřebnější občany, díky tomu město začalo poskytovat bezplatnou lázeňskou péči
Renesance a osvícenství
-
v 16.století vznikali sirotčince
-
zákon, že žebráci mohou žebrat jen na vyhrazeném území
-
v roce 1620 vznikla největší Pražská nemocnice “Milosrdných bratří”, v jednom úseku pouze zdravotní péče a v druhém sociální péče
-
významná představitelka Marie Terezie, zabývala se problematikou školství, zavedla základní školství, povinnou školní docházku, školy vyššího stupně, univerzitní studia a učitelské ústavy
-
v roce 1789 vznikl v Praze na Karlově náměstí chorobinec, starali se tam o duševně nemocné, o staré muže a ženy, otevřena porodnice, vznikl Pražský nalezinec => útulek pro nemanželské děti
Rakousko-Uherská monarchie
1.světová válka
-
v roce 1868 vznikl zákon, že obec má povinnost pečovat o chudé, zajišťovat jim výživu, ošetření v nemocnici, pomáhat jim s péčí o děti
-
v roce 1881 vznikl občanský zákon, který upravuje postavení dítěte v rodině (právo na výživu, výchovu, má opatrovatele)
-
v roce 1883 první opatrovna pro chlapce
-
v roce 1902 první dávka pro pěstouny, příspěvek na dítě v cizí péči
-
v roce 1918 vznik samostatné republiky do roku 1945, závislí na dovozu potravin, objevili se patologické jevy – alkoholismus, prostituce, rozvody, trestná činnost mladistvých
-
většina dělníků žila na pokraji nouze
-
k odstranění těchto problémů vzniklo Ministerstvo sociální péče – rozdělovali potraviny, pečovali o válečné poškozence, nezaměstnané, chránili děti, mláděž a ženy, chudinská péče, zavedli sociální pojištění – garantovalo pomoc v nemoci a invaliditě
Alice Masaryková – založila vyšší školu pro sociální péči, studovala se pouze jeden rok, později už dva roky po maturitě
-
1932-1948 vycházel časopis Sociální pracovnice
Od 2.světové války až po součastnost
50.léta – období komunismu
-
sociální péče šla do úpadku, protože se věřilo, že budou odstraněny třídní rozdíly
-
sociální péče měla hlavně finanční účel – lidem bylo poskytováno minimální sociální zabezpečení, člověk byl závislí pouze na státu
-
pouze 1 škola se zaměřením na sociální péči
-
nebyl dán prostor neziskovým organizacím
60.léta
-
sociální politika byla centrálně řízena státem
-
byla snaha obnovit ve školství obory sociální péče, ale zabránil tomu vpád sovětských vojsk
-
v roce 1969 vznikla společnost sociálních pracovníků, až do roku 1990 se snažili obnovovat sociální péči
70.-80.léta
-
fungovalo Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV)
-
vznikali posudkové komise, komise sociálního zabezpečení => nárok na důchod, pracovní úrazy, invaliditu…
-
dávková komise => rozhodovala o tom, zda máme nárok na dávku a v jaké výši
-
komise pro rodinu a děti => potraty, rozvody, problematika s výchovou dětí
-
objevuje se zde znovu sociální práce
-
řeší se problematika alkoholismu, vězňů, romů => první novinové články o drogové problematice, prostituci, alkoholismu, finanční nouzi
-
začali se znovu objevovat pomaturitní obory sociální péče
90.léta až současnost
-
obnovilo se studium sociální péče na VŠ
-
začali se řešit nové sociální problémy – finanční problémy, nezaměstnanost, bezdomovectví, přistěhovalci, rasismus, násilí, sexuální zneužívání, týrání dětí, drogová problematika, prostituce
-
zákon o sociálních službách
Etický kodex
Etické zásady
-
nezávislost – sociální pracovník se řídí platnými zákony a vyhláškami a vede klienta k nezávislému životu, vedeme ho aby převzal zodpovědnost sám za sebe
-
demokracie a lidská práva – sociální pracovník se řídí a dodržuje základní listinu práv a svobod a dodržuje úmluvu o právech dítěte
-
protidiskriminační přístup – sociální pracovník přistupuje ke všem stejně, co se týče pohlaví, sexuální orientace, náboženství, barvy pleti nebo národnosti
-
sebeurčení – sociální pracovník nesmí používat nátlak, vyjímkou je kurativní funkce
-
spoluúčást klientů – sociální klient spolupracuje se sociálním pracovníkem, pokud klient odmítá spolupráci, pracovník se ho může vzdát, vyjímkou je soudně nařízený klient
-
ochrana integrity klienta – povinnost mlčenlivosti, nesmíme vynášet problémy ven, klienta informujeme o všech krocích, které provádíme v jeho případu
-
odpor proti násilí – sociální pracovník stojí proti rasismu, fašismu, xenofobii a nacionalismu
-
osobní zodpovědnost – sociální pracovník se zavazuje k tomu, že nebude hájit své známé ani příbuzné, rozhoduje kdy terapie začne a kdy skončí, vždy hájí děti a seniory
-
osobní ochrana – sociální pracovník dodržuje duševní hygienu, pečuje o sebe jak po fyzické tak i psychické stránce
rasismus – nenávist mezi rasami
xenofobie – strach z cizinců, nesnášenlivost vůči jejich tradicím, kultuře
nacionalismus – národovectví, týká se celých společenských skupin
fašismus – v čele státu požaduje silného vůdce, manipuluje s fakty, využívá násilí, usiluje o samostatný stát
Pravidla chování sociálního pracovníka
ve vztahu ke klientovi
-
vedeme klienta, aby převzal zodpovědnost sám za sebe, přistupujeme k němu tak, abychom zachovali jeho důstojnost, nepoužíváme diskriminaci a snažíme se abychom klientovi poskytli služby a dávky na které má nárok
ve vztahu k zaměstnavateli
-
máme povinnost dodržovat veškeré povinnosti, které nám vycházejí z pracovní smlouvy a prezentujeme zaměstnavatele, dodržujeme nejlepší postup při práci
ve vztahu ke kolegům
-
respektujeme své kolegy, jejich postupy práce, spolupracujeme s nimi, respektujeme názory i když jsou odlišné od našich, nevyměňujeme si názory před klientem
ve vztahu k odbornosti povolání
-
snažíme se zvyšovat prestiž, zvyšujeme úroveň svých znalostí, zabraňujeme aby sociální práci vykonával nekvalifikovaný pracovník
ve vztahu ke společnosti
-
povinnost informovat veřejnost o tom, co nabízíme, snažíme se aby byli spravedlivě rozděleny dávky a služby, snažíme se o zlepšení kvality života obyvatelstva
—————————————————————————
◆ Stáhnout práci v PDF ◆ ◆ Upozornit na chybu ◆
◆ Učebnice k maturitě ◆ ◆ Maturitní kurzy◆
◆ Učebnice k VŠ přijímačkám◆ ◆ Kurzy na přijímačky◆
—————————————————————————