Otázka: Psychické procesy
Předmět: Základy společenských věd
Přidal(a): Rosova12
- Děj, část průběhu činnosti, které má krátké trvání
- Dělí se: Poznávací-vnímání, představy, řeč
: Paměti-zapomínání, uchování
:Motivační-citové a volné
- Poznávací=>Kognitivní
ð Zahrnují: procesy názorného poznávání, myšlení, řeč
ð Umožňují: seznamovat se s novými skutečnostmi
: poznávat, co nezbytně potřebujeme, co nás zajímá, co nám přináší radost
ð Procesy názorného poznávání je vnímání
ð Vnímání- psychický proces, který zachycuje to, co v přímém okamžiku působí na naše smyslové orgány=informuje nás o vnějším světě(barvy,vůně,zvuky) a o vnitřním stavu (bolest, dýchání..)
ð Rozdělení vnímání:
ð Zrakové, sluchové, čichové, chuťové, hmatové, vnímání pohybu a prostoru, stavu vnitřních orgánů
ð Počitky a vjemy
ð Vjem=> obraz předmětu nebo jevu jako celku
ð Počitek=>obraz některého jednotlivého znaku vnímaného jevu nebo předmětu(silný, modrý, lesklý)
ð Vnímání závisí na tom, jakým způsobem obraz podnětů zpracujeme
ð Působí zkušenost, vlastnost, další psychické stavy a procesy
ð Představa
ð Názorný obraz něčeho, co v daném okamžiku nepůsobí na naše smysly
ð Představu dělíme: Vzpomínková=>co už jsme vnímali
: Fantazivní-obrazy relativně nové, vytváření nových nebo neobvyklých spojení našich dosavadních zkušeností (kreativita), vznikají záměrně i bezděčně, jsou součástí snění
ð Myšlení
ð Poznávací proces, kterým získáváme zprostředkované a zobecňující poznávání skutečnosti, jejich podstatných znaků a vztahů
ð Základním výsledkem učení je POJEM
ð Pojem=zobrazení obecných a podstatných znaků určité skupiny jevů
= má nenázorný charakter
= vymezujeme pouze slovně
ð Poznávací procesy myšlení
ð Základní myšlenkové procesy
ð 1. Analýza a syntéza
ð 2. Srovnávání a třídění
ð 3. Abstrakce a konkretizace
ð Neoddělitelnou součástí myšlení je řeč
ð Řeč je nástroj myšlení
ð Řeč se rozvíjí současně s myšlením
ð Je to forma dorozumívání, je to základní podmínka k vzniku a zachování společnosti
ð Základním produktem řeči je slovo
ð Řeč je mluvená nebo psaná
ð Řeč
ð Mluvená: interpersonální=mezi lidmi
: Intrapersonální=obracíme se k sobě
ð Psaná: osvojujeme si ji později
ð Mimoslovní sdělování: doprovází řeč, můžeme usnadnit, upřesnit, nahradit řeč
- Paměti
ð Paměť= soubor psychických procesů a vlastností, které umožňují osvojení zkušeností, jejich zapamatování, uchování a vybavení
= jedna z nejdůležitějších vlastností živých organismů
= zajišťuje elementární přežití a přizpůsobení se živ. Podmínkám
ð Procesy paměti:
ð 1. Zapamatování- vštípení, uložení do paměti
ð 2. Uchování-přebývání v paměti
ð 3. Vybavení-aktualizace paměti do živ. Reality
ð 4. Zapomínání-vyhasínání spojů
ð Co paměť usnadňuje?
ð Znalost významu a obsahu zapamatovatelného
ð Zapojení více dílčích psychických jevů=vnímání, myšlení, řeč, emoce
ð Druhy paměti:
ð 1. Názorná paměť(Pamatování vjemů,spojeno s vnímáním) X Slovně logická paměť (vyjádřeno slovy=myšlením)
ð 2. Mechanická(šprtání) X Logická
ð 3. Bezděčná(silný emoční zážitek) X Záměrná(cíl,vůle,úsilí)
ð 4. Krátkodobá X Dlouhodobá
ð Zapomínání
ð Přirozený proces, má ochranou funkci
ð Chrání psychiku před přemírou informací
ð Pokud si chci pamatovat, musím paměť zdokonalovat cvičením, opakováním, přidám svou aktivitu, motivaci, myšlení, vůli
- Motivační
ð Emoce=psychické jevy, které hodnotí objekty našeho poznávání a našich činností, jejich průběh a produkty
= emoce je širší pojem než cit
ð Emoční procesy:
ð 1. Základem je Afekt=bouřlivá reakce jedince, výraz silné emoce(hněv,radost,zoufalství)
ð 2. Nálady= silný déletrvající cit
ð 3. Vášeň= silný dlouhodobý cit
= výrazně ovlivňuje osobnost
ð City:
ð 1. Psychické vlastnosti=citový vztah
ð 2. Psychický proces=prožitek
ð 3. Psychický stav=nálada
ð Volné procesy:
ð Základem je rozhodování
ð Volíme, rozhodujeme se mezi cíli
ð Rozhodujeme na základě motivu=motivace
ð Základ motivu je potřeba
ð Temperament=jediná vrozená vlastnost
ð Poznávací procesy
ð Souvisí s vůlí a vůle je výsledkem učení
ð Cílevědomý proces učení je výchova
ð Psychické stavy
ð Stav jedince po určitou dobu
ð Vyjadřuje aktuální úroveň funkční zdatnosti (psychické) jedince
ð Výsledkem je nálada(nedobrý stav)
ð Může překrýt vlastnosti osobnosti
ð Během dne se rytmicky mění
ð Aktuální pohotovost při aktivitě
ð Nedílnou součástí organismu
ð Ovlivněn: okolím, vnitřním fyz. stavem (zdravotním), motivací, emocemi
ð Druhy:
ð 1. Nálada ( souvisí s emocemi)
ð 2. Inspirace (poznávací procesy)
ð 3. Nerozhodnost (volné procesy)
ð 4. Pozornost – zajišťuje soustředění ( na určitou dobu, na určitou věc)
ð Bezděčná (vyvolává silné podněty)
ð Záměrná(regulována cílem a volným úsilím)
Rozvíjí se věkem, posiluje se návykem, všechny stavy lze regulovat=ovlivnit
—————————————————————————
◆ Stáhnout práci v PDF ◆ ◆ Upozornit na chybu ◆
◆ Učebnice k maturitě ◆ ◆ Maturitní kurzy◆
◆ Učebnice k VŠ přijímačkám◆ ◆ Kurzy na přijímačky◆
—————————————————————————