Psychické procesy – maturitní otázka

 

   Otázka: Psychické procesy

   Předmět: Společenské vědy

   Přidal(a): mirka

 

 

1) Poznávací procesy

A) vnímání = proces, kterým zachycujeme to, co v daném okamžiku působí na naše smysly

  • podnět-> počitek-> vjem
  • podnět = to, co působí na naše smysly
  • počitek = jeden znak určité věci (barva, tvar…)
  • čití = vnímání jednoho počitku
  • vjem = celý obraz, souhrn počitků
  • smyslové klamy – vnímání části je ovlivněno vnímáním celku
  • platí př.: zákon uzavřenosti, blízkosti, podobnosti
  • př.: Müller-Lyerův klam
  • analyzátor – zisk informací o vnějším světě (výsledek – počitek)
  • složení – receptor (= smyslový orgán)
  • dostředivé nervové vlákno
  • mozkové centrum
  • druhy – vnější – dálkové – zrakový, sluchový, čichový, vibrační
  • dotykové – chuťový, tlakový, tepelný
  • vnitřní – pohybu a rovnováhy – polohy, pohybu, rovnováhy
  • útrobní – trávení, dýchání, únavy
  • bolest spadá do všech kategorií
  • podprahové podněty – pod hranicí našeho rozlišení
  • podprahové vjemy – nejsme schopni si je v okamžiku jejich působení uvědomit
  • individuální rozdíly – ovlivněny zkušeností
  • druhy vnímání – analytické – vnímá detaily
  • syntetické – vnímá objekty jako celky
  • analyticko-syntetické – vnímá detaily i objekty
  • emoční – vnímá podle citů, neobjektivní

 

Proces vnímání

  • 1) recepční analýza – rozbor situace pomocí receptorů
  • 2) mozková analýza – dokončení recepční analýzy
    • souvislost mezi pojmy
  • 3) mozková syntéza – skládání pojmů v celkový obraz
    • základní druhy vnímání – tvaru
    • prostoru
    • hloubky
    • pohybu
    • času (závisí na zkušenosti)

 

B) představy a fantazie

  • představy = názorný obraz předmětů a jevů, které v danou chvíli nevnímáme
  • jedinečné – jednotlivé věci
  • druhy – zrakové
  • sluchové
  • pohybové
  • smíšené
  • obecné – přechod k pojmovému myšlení
  • obecné označení př.: pes

 

Fantazie = psychický proces, který nám umožňuje vybavovat si předměty a jevy, které jsme nikdy nevnímali

  • rekonstrukční – na základě popisu, not, grafu
  • konstrukční – vytváříme něco, co ještě nebylo vytvořeno
  • bdělé snění – představa o budoucnosti

 

c) myšlení a řeč

  • myšlení = zobecněné a zprostředkované poznání podnětů a jevů na základě

 

Pochopení vzájemných souvislostí

  • pojmy k myšlení poskytuje vnímání a paměť
  • druhy – vyšší (=abstraktní)
  • bez praktické odezvy
  • nižší (=konkrétní)
  • praktické
  • konvergentní (=sbíhavé)
  • postupné řešení, předem dané možnosti
  • divergentní (= rozbíhavé)
  • nové, kreativní řešení problémů
  • logika = nauka o správném myšlení
  • zakladatel Aristoteles
  • pojem-> soud-> úsudek
  • pojem – základní jednotka poznání
  • soud – vztah mezi 2 pojmy
  • úsudek – vztah mezi dvěma soudy
  • metoda -> sylogismus
  • myšlenkové operace – indukce – obecný závěr z jednotlivostí
  • dedukce – aplikace obecných tvrzení na jednotlivé
  • analýza – rozdělení celku na části
  • syntéza – sloučení jednotlivostí do celku
  • abstrakce – podstatné znaky jevů, dáme na základě

 

Zobecnění do celku

  • analogie – usuzování na základě podobnosti
  • poruchy myšlení – ulpívavé myšlení
  • zabíhavé myšlení
  • paralogické myšlení (nenavazující myšlenky)
  • symbolické myšlení
  • řeč = prostředek dorozumívání, nástroj myšlení
  • pojem – vyjádření podstaty jevu
  • vztah mezi pojmy – podobnost, protikladnost, nadřazenost, souřadnost
  • ovlivněny vzděláním, zkušeností, kulturou
  • kognitivní mapa = soubor pojmů
  • pojmové myšlení – v duchu si to říkáme
  • poruchy řeči – koktavost
  • němota
  • porucha artikulace
  • němota
  • Wernickeovo centrum – při jeho porušení člověk normálně mluví, ale nechápe význam toho co říká on, nebo co mu někdo říká
  • Brocovo centrum – při jeho porušení člověk chápe význam toho, co mu ostatní říkají, je schopný přemýšlet, ale není schopný mluvit




Další podobné materiály na webu: