Psychologie dětí do 3 let

psychologie

   Otázka: Psychologie dětí do 3 let

   Předmět: Společenské vědy, Psychologie

   Přidal(a): Jury

 

 

NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ

  • 1 měsíc (6 týdnů)
  • 3 300 g, 50 cm, adaptace na vnější prostředí

 

ZNAKY:

  • KRÁTKÉ ČASOVÉ ÚSEKY BDĚNÍ – prospí 20-22 hodin denně
  • REFLEXY – vrozený způsob chování
    • Životně důležité – sací, hledací
    • Nevýznamné – uchopující, chůze, plavací, zadržení dechu
  • VROZENÉ ZPŮSOBY CHOVÁNÍ – tendence vnímání, dýchání, reagovat křikem
  • ROZVOJ NOVOROZENCE JE ZÁVISLÝ NA PŘÍSUNU PODNĚTŮ
    • Sluchové podněty – musí mít přiměřenou intenzitu, dítě lépe vnímá vysoké zvuky
    • Dotykové podněty – novorozenci mají citlivou pokožku, citlivě vnímají dotyky např. masáže nebo hlazení
    • Zrakové podněty – novorozenci vidí ostře jen do 20-30 cm, nejzajímavější je pro ně světelný kontrast nebo změna pohybu a předmět v jejich zorném poli

 

PSYCHIKA

  • Pro rozvoj vnímání a učení mají význam primární projevy pozornosti novorozence, trvají několik vteřin, jsou reakcí na výrazné podněty
  • Temperament se projevuje v rozdílné reaktivitě – křik, kopání, citlivost na hluk
  • Emoce – vyjádří libost a nelibost
  • Pravidelný režim vytváří pocit jistoty

 

KOJENECKÉ OBDOBÍ

  • Měsíc – 1 rok
  • Alespoň 10 kg, 80 cm
  • Kolem 2. měsíce se začínají vědomě smát
  • Kolem 4. měsíce uchopování různých věcí, předmět strká do pusy na ohmatání
  • Mezi 5.-6. měsícem se začínají otáčet na bříško
  • Kolem 7. měsíce přitahování do sedu
  • 8.-9. měsíc samostatné sezení
  • 9.-10. měsíc postaví se s oporou (ovládá lození po čtyřech)
  • Kolem 12. měsíce samostatné první krůčky

 

BIOLOGICKÉ POTŘEBY – jídlo, teplo, bezpečí

 

PSYCHICKÉ POTŘEBY

  • Přiměřené množství podnětů – zrakový, sluchový, hmatový
  • Málo podnětů způsobí deprivace a zpomalení vývoje
  • Velké množství podnětů přetěžuje dětský organismus, může dojít k obranné reakci a odlišnému vývoji

 

ROZVOJ ŘEČI

  • Ve 3. měsíci broukání – nenapodobitelné zvuky
  • Po 6. měsíci žvatlání – slabiky
  • 9.-11. měsíc první slova
  • Důležité je porozumění řeči a schopnost reagovat na pokyn (Jak jsi veliký?)

 

BATOLECÍ OBDOBÍ

  • 1–3 roky
  • Ve 3 rocích 100 cm, 15 kg
  • Období osamostatňování

 

ZNAKY:

  • Osvojení chůze
  • Orientace v běžném prostředí
  • Rozvoj pasivní a aktivní řeči
  • Rozvoj sebeuvědomění

 

BIOLOGICKÉ POTŘEBY

  • Klesá potřeba spánku
  • V 18 měsících se nají sami lžičkou
  • Kolem 2. roku udrží čistotu bez plenek
  • Zvládnou se oblékat, ale nezapnou knoflíky ani nezaváží tkaničky

 

PSYCHICKÉ POTŘEBY

  • Dítě potřebuje citové zázemí zajištěné dospělými osobami (pro pocit bezpečí, ochrany, důvěry)
  • Potřeba přiměřených podnětů
  • Potřeba vlastního projevu

 

EMOCIONÁLNÍ VÝVOJ

  • Emoce jsou silné, vyjadřují se fyzickou aktivitou
  • Nastává proces sebeuvědomění (od 3. os. do 1. os.)
  • Objevuje se pocit strachu, nejdříve z neznáma, později např. z pohádkových postav
  • Mívají pocit obliby a neobliby (jídlo)

 

SOCIÁLNÍ VZTAHY

  • Přetrvává silný vztah s matkou a navazuje více kontaktu i s ostatními příbuznými
  • Začíná osamostatňování
  • Kolem 2. roku navazuje vztahy s vrstevníky, ale hrají si jenom vedle sebe

 

MOTORIKA

  • Vyvíjí se chůze, ve 3 letech umí běhat, skákat, chodit po schodech
  • Ovládají tříkolku, koloběžku
  • Umí vhazovat kostky do otvorů, malovat

 

VÝVOJ VNÍMÁNÍ

  • Zdokonalují smysly i vnímání
  • Rozlišují tvary, barvy, velikost, zvuky
  • Souvisí s ním i rozvoj paměti
  • Učí se rychle, ale bez opakování rychle zapomínají
  • Jsou schopni bezděčně soustředit svou pozornost na zajímavý podnět
  • Soustředí se několik minut

 

VÝVOJ ŘEČI

  • Je důležité, aby děti samy mluvily a rozuměly mluvené řeči
  • Kolem 1 roku zná dítě kolem 30 slov, může mít jedno, které používá pro víc věcí
  • Řeč se postupně zlepšuje
  • Ve 2 letech ovládá 200 slov a mluví ve větách
  • Kolem 3. roku 1000 slov, zvládá souvětí

 

VÝVOJ MYŠLENÍ

  • Úzce souvisí s vývojem řeči
  • Kolem 2. roku jsou časté otázky
  • Ve 3 letech se ptají na otázky Kdo je to? Co je to?






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: