Otázka: Sociální skupiny a jejich typy, znaky a vlivy
Předmět: Psychologie a komunikace
Přidal(a): JaničkaSestřička
Funkce řeči
- Nástrojem myšlení
- Dorozumívací (komunikační)
Dělí se
VNĚJŠÍ
- MLUVENÍ- nejčastější forma komunikace
- PSANÍ- jeho přínosem je dokumentace toho co sdělujeme, jeho záporem je ovšem bezprostřední reakce
VNITŘNÍ: v duchu
Mluvená řeč
- OBSAHOVÁ (co říkáme)
- FORMÁLNÍ (jak to říkáme)
=> když jsou v nesouladu = IRONIE
Komunikace
- VERBÁLNÍ (20%): slovní nebo taky mluvená
- NEVERBÁLNÍ (80%)
- Mimika
- Gestika
- PROXEMIKA- zdělávání něčeho podle vzdálenosti od sebe
- HAPTIKA- komunikace tělem
- PANTOMIMIKA=KINETIKA- pohyby celého těla
Potuchy řeči
RECEPTIVNÍ SLOŽKY (není schopnost řeči rozumět)
PORUCHY EXPRESIVNÍ (člověk nemůže mluvit)
- Dysfázie: zhoršení řeči
- Afázie: po CNS
- Mutismus: onemocnění, kdy pacient mluví, ale dnes už mluvit nechce, kvůli psychickým problémům nechce
- Elektivní mutismus: nemluví v konkrétních situacích
- Koktavost (balbuties): opakování první slabiky
ASERTIVITA=SEBEPROSAZENÍ
- Znamená stát si za svými vlastními názory, aniž by se poškodila pravá druhých
Asertivní jednající člověk
- Dokáže formulovat, co chce, popř. to, co nechce (bez úzkosti, nejistoty, napětí, ironie, sarkasmu)
- Neposazuje se na něčí úkor, respektuje práva druhých, ale nenechá na sobě ,,dříví štípat´´
- Vyjadřuje, co mu patří, aniž by poškozoval druhé
- Stojí si za svým
- Umí požádat druhé o pomoc
- Umí se domluvit a hledat kompromis
Asertivní lidská práva
- Sami posuzovat své myšlenky a emoce a nést za ně zodpovědnost i za jejich důsledky zodpovědnost (každý má právo být rozhodčím ve vlastních životních situacích)
- Nenabízet žádné vymluvit či omluvy ospravedlňující naše chování
- Sami posoudit, zda natolik odpovědní za problémy druhých lidí
- Změnu svého názoru (pokud se změnou názoru dostaneme blíže k pravdě, ale i proto, že se nám nějaká věc jednoduše přestala líbit)
- Dělat chyby a být za ně odpovědní (kdo nic nedělá nic nezkazí, ale také nic nevytvoří)
- Právo říct ,,já to nevím´´
- Být nezávislí na dobré vůli ostatních (nejde se zavděčí všem)
- Dělat nelogická rozhodnutí
- Právo říct ,, já nerozumím´´ (není naší povinností číst druhým jejich přání přímo z očí a nevyřčené představy plnit na počkání
- Právo říct ,, mně je to jedno´´ (tzn. máme právo nebýt perfektní podle definic někoho druhého)
Komunikační styly
PASIVNÍ CHOVÁNÍ
- Snaží se vyhnout konfliktům, nedokáže se rozhodovat a snaží se vždy každému ve všem vyhovět
- Respektuje práva druhých, ale opomíjí svá vlastní práva
- Je nejistý, stále se omlouvá, vyhýbá se výměně názorů
- Obvinuje okolí s agresivity
- Má pocit, že ho druzí využívají ( často také využíván je)
- Někdy si vybije vztek na někom ještě slabším
AGRESIVNÍ CHOVÁNÍ
- Chová se hrubě, násilně, nebere ohledy na druhé
- Prosazuje sebe na úkor druhých, vždy se snaží vyhrát
- Nedbá na chování druhých, ponižuje je
- Myslí , že pravdu má jen on
- Rád druhým káže, vyčítá nebo moralizuje
- Neumí si přiznat chybu
- Zaměňuje upřímnost s útočností
- Často svou agresivitou kompenzuje své komplexy
MANIPULATIVNÍ CHOVÁNÍ (SKRYTÁ AGRESE)
- Je agresivní nepřímo, snaží druhé ovládat skrytě
- Používá emoční vydírání nenápadně porušuje práva druhých
- Snaží se dostat druhého člověka do takového rozpoložení, ve kterém manipulaci podlehne
- Pláče, křičí, vyčítá, předstírá, bezmocnost, lichotí…
ASERTIVNÍ CHOVÁNÍ
- Uznává vlastní nedostatky a přednosti, respektuje osobní potřeby (své)
- Nese zodpovědnost za své činy
- Vždy bere ohled na ohled na práva druhých
- Sleduje přímo své pocity a o co mu jde
- Nepovyšuje se a zásadně se neponižuje
- Umí naslouchat druhému
- Dokáže přiznat chybu
- Umí přistoupit na kompromisy
- Chce s druhými spolupracovat, ne vyhrávat
TECHNIKY
SCHOPNOST ŽÁDAT TO, NA CO MÁME PRÁVO
§ Jasně a srozumitelně definujeme svůj požadavek
§ Opakuje se stále dokola tak jako jehla proskakující na poškozené gramofonové desce
§ Zůstat klidní a uvolnění (pozor verbální a neverbální pasivity či agresivity)
§ Jasně a jednoznačné definujte
—
Matka: ,, Vynes prosím ten koš, je už zase plný. ´´
Dcera: ,, No jo. ´´
Matka: ,, Vynes prosím ten koš, je už zase plný. ´´
Dcera: ,, No jo. ´´
POŽÁDÁNÍ O LASKAVOST
§ Může mít osobní charakter (,, Udělej to pro mě´´) nebo ICH FORMOU ( ,, Mohu tě požádat o laskavost? ´´)
§ Svá přání definujeme jasně a srozumitelně
§ Tón hlasu musí odpovídat prosbě, ne rozkazu nebo výčitce
§ Mluvte v krátkých větách, pozor na verbální a neverbální symetrii
§ Není-li vám vyhověno, berte to sportovně a radujte se z toho, že jste to aspoň zkusily.
—
A: ,, Promiňte prosím, mohl bych vás požádat o laskavost? ´´
B: ,, Co je ? ´´
A: ,, Kdybyste byl tak hodný a podval se na nevhodnější spojení ráno do Ostravy. Potřeboval bych tam dojet před devátou. ´´
B: ,, No dobře. ´´
ODMÍTNUTÍ
§ Jasně konstatuje své ne (děkuji), nechci
§ Nevysvětluje důvody, neomlouvejte se nejistě, úzkostně
§ Dejte najevo, že chápete stanovisko druhé strany a uznejte je, ale pro vás je to nepřijatelné (empatie)
§ Snažte se o dosažení kompromisu
§ Janě opakujte ne
—
,, Ne tu halenku ti nepůjčím. ´´
,,….protože jí mám ráda. ´´
,, Můžu ti půjčit jinou halenku.´´
,, Ale tuto halenku ti nepůjčím.´´
VYJEDNÁVANÍ, DOSAŽENÍ KOMPROMISU
s Naslouchejte druhému, respektujte jeho oprávněné požadavky
s Pokuste se vymyslet třetí, pro obě strany, výhodnější řešení problému
s Přistupte na nabídku kompromisu, nebo ho sami navrhněte
s Snažte se problém vyřešit, ne druhého porazit, prosadit se za každou cenu
—
Lucie: ,, Karle, ráda bych jela v pátek na Lipno. Koupila jsem už pro oba místenky na vlak a objednala telefonicky nocleh.´´
Karel: ,, Do pondělí musím mít dokončenou smlouvu. Potřebuju pracovat. Je mi líto , ale nemůžu jet. Ale mohla by s tebou jet Olga. Ta ráda cestuje. Zkus jí zavolat. A my budeme mít příští víkend společný.´´
REAKCE NA OPRÁVNĚNOU KRITIKU
§ Souhlaste s oprávněnou kritikou a přiznejte chybu
§ Nejlepší je přiznat chybu dříve, než vás druhý napadne
§ Stručně se omluvte
§ Můžete popsat vlastní emoce
§ Navrhněte a co nejdříve realizujte nápravu
—
A: ,, Zase pozdě!!´´
B: ,, Jo promiň. Po ránu je to se mnou hrozný. Tak jdem na to ne?´´
A: ,, Tak ty přijdeš o 15 minut pozdě a potom mě ještě honíš!!´´
B: ,, Jo, honím. Jednak mě na tom projektu zaleží, a taky bych měl rád dušičku v peří, že jsem to dohnal. ´´
REKCE NA NEOPRÁVNĚNOU KRITIKU
§ Držte pravdivého popisu vašeho chování a se vším souhlase (kritici postupně ztrácí energii a hledají další argumenty)
§ Nebraňte se útokem a ani unikem
§ Zůstaňte v klidu, ať bude kritik říkat sebevětší nehoráznost
§ Přeformulujte kritikova slova
§ Ohraďte se ve věcech, které vás ponižují
—
A: ,, A zase pozdě!!´´
B:,, Máš pravdu, přišel jsem pozdě.´´
DOTAZOVANÍ
- Součástí práce zdravotníka je zjišťování mnoha údajů o klientovi
- Zjišťujeme
- Osobní potíže
- Zdravotní obtíže
- Sociální zázemí
- Pracovní zařazení
- Údaje k ošetřovatelské anamnéze atd.
- Nejlepším způsobem, jak dané údaje zjistit, je dotazování
- Rozlišujeme několik druhů otázek, které však většinou klademe bezděčně, a tak si mnohdy neuvědomuje, jak mohou na druhé (klienta) působit
OTEVŘENÉ OTÁZKY (např. ,, Co vás bolí ? ´´ nebo ,, Jak se cítíte. ´´)
VÝHODY
§ Umožňuje sebevyjádření
§ Člověk může vlastními slovy popsat, co je pro něj důležité
NEVÝHODY
§ Těžko se dá zabránit odbočování, dosažení stanovených cílů, zastavení řeči hovorných lidí
UZAVŘENÉ OTÁZKY (např. ,, Bolí vás levá strana břicha. ´´)
VÝHODY
§ Umožňují rychlé, přesné, jednoznačné zjištění specifických informací
NEVÝHODY
§ Omezení na odpověď posluchače
§ Zaměřené na otázky
USMĚRŇUJÍCÍ OTÁZKY (např. ,, Řekněte mi tedy, bolí vás břicho ?´´)
VÝHODY
§ Umožňují člověku lépe formulovat odpověď na otázku
§ Drží se tématu
NEVÝHODY
§ Omezují sebevyjádření klienta
§ Pokud jsou vnímány výhružně, mohou vyvolat zlostnou reakci
OVĚŘUJÍCÍ OTÁZKY (např. ,, Říkáte, že vás bolí břicho. ´´)
VÝHODY
§ Zvýrazňují oblast, která dotazující zajímá
§ Mohou dát specifické informace, mohou přistihnout respondenta, když není ve střehu
NEVÝHODY
§ Respondentovi mohou připadat výhružně
§ Mohou vyvolat hněvnou reakci
MNOHOZNAČNÉ OTÁZKY (např. ,, Bolí vás břicho nebo cítíte jen nevolnost ? ´´)
VÝHODY
§ Jednou otázkou získáte více informací
NEVÝHODY
§ Velmi matoucí, protože klient neví, na co odpovědět nejdříve
§ Nemusíme získat žádnou logickou odpověď
POVZBUZOVÁNÍ
CÍL
1. Projevit zájem
2. Povzbudit mluvčího k dalšímu hovoru
JE TŘEBA
§ Nevyslovovat souhlas či nesouhlas
§ Neužívat neutrální slova
§ Měnit tón hlasu
PŘÍKLAD
,, Můžete o tom říct více? ´´
,, Co se vlastně stalo? ´´
OBJASŇOVÁNÍ
CÍL
1. Objasnit to, co vám druhý říká
2. Získat více informací
3. Pomocí mluvčímu, aby viděl i další hlediska problému
JE TŘEBA
§ Novým způsobem přeložit myšlenky a fakta
§ Shrnout sdělení
PŘÍKLAD
,, Takže bys rád, aby ti učitel více důvěřoval…´´
,, Jestli tomu dobře rozumím, tak bys chtěl… ´´
PARAFRÁZE
CÍL
1. Ukázat mluvčímu, že nasloucháme a že mu rozumíme
2. Ověřit si, zda jeho slova správně chápeme
JE TŘEBA
§ Novým způsobem přeložit myšlenky a fakta
§ Shrnout sdělení
PŘÍKLAD
,, Takže ty bys rád, aby ti učitel více důvěřoval… ´´
,, Jestli tomu dobře rozumím, tak bys chtěl… ´´
REFLEXE (ZRCADLENÍ)
CÍL
1. Projevit, že chápeme a rozumíme tomu, co mluvčí cítí
2. Pomocí znovu přehodnotit klientovi jeho pocity
JE TŘEBA
§ Vyjádřit základní pocity a emoce mluvčího
PŘÍKLAD
,, Vypadá to, že tě to pěkně štve… ´´
,, Cítím ve vašem hlase smutek… ´´
SHRNUTÍ
CÍL
1. Zhodnotit dosažený pokrok
2. Shrnout důležité myšlenky a fakta
3. Položit základ další diskusi
JE TŘEBA
§ Parafrázování hlavní vyřčené myšlenky a pocity
PŘÍKLAD
,, Takže to, co jsi mi řekl… ´´
,, Chci si být jist, že mi nic neuteklo, takže… ´´
UZNÁNÍ (POTVRZOVÁNÍ)
CÍL
1. Uznat význam druhé osoby
2. Dát jí najevo, že jí věříme
JE TŘEBA
§ Uznat závažnost pocitů mluvčího
§ Projevit uznání s úsilím a s činnostmi
PŘÍKLAD
,, Skutečně si cením tvé snahy o … ´´
,, Děkuji ti za ochotu. ´´