Religionistika – maturitní otázka ZSV (2)

 

   Otázka: Religionistika

   Předmět: Základy společenských věd

   Přidal(a): NN

 

 

 

 

  • Oddělila se od filozofie ve 20. Stol.
  • Nyní je samostatnou disciplínou
  • = NAUKA O NÁBOŽENSTVÍCH (více, všechny)
  • Říká, kde se tu vzalo náboženství, teorie vzniku, funkce náboženství, postavení náboženství ve společnosti, vztah člověk x víra
  • Zabývá se jednotlivými náboženskými směry (vývoj a srovnávání)
  • Objektivní věda
  • „věda“
  • Zabývá se jedním náboženstvím,
  • Zabývá se otázkami víry: Co je to víra? Proč vzniklo náboženství?

 

  • VÍRA
    • V podstatě cit/vztah, který vyjadřuje vztah mezi člověkem a předmětem víry (cokoliv)
  • DYNAMISMUS – víra v přírodní síly
  • ANIMISMUS – víra v duchy (anima = duše zemřelých předků)
  • DÉMONISMUS
  • TOTEMISMUS = předmět, ve kterém je moc/síla
  • TALISMAN = věc co nosíme při sobě a ochraňuje nás

 

  • TEISMUS = víra v osobního Boha, různé formy
    • ATEISMUS – bez víry, „věřím v to, že nevěřím“, 2 výklady
    • MONOTEISMUS – víra v 1 Boha (křesťanství, islám, judaismus)
    • POLYTEISMUS – víra ve více Bohů (přírodní náboženství, kmenová náboženství, starověký Egypt, antika, …)
    • PANTEISMUS – Bůh je obsažen ve všem a všude, ztotožňuje se s celou přírodou/univerzem
    • HENOTEISMUS – 1 nejvyšší Bůh, kterému pomáhají další „pomocníci“
    • DEISMUS – forma, kdy Bůh je ten, co stojí na začátku („nakopne vývoj) a dál už vývoj pokračuje sám podle přírodních zákonitostí (racionalismus)

 

TEOLOGIE

TEORIE VZNIKU NÁBOŽENSTVÍ

  1. Lidé si nedokázali vysvětlit přírodní jevy => nadpřirozené síly
  2. Dnes víra vzniká jako psychická podpora (smrt bližního, ztráta majetku, atd.)

VÍRU V NĚCO NÁM NEMŮŽE NIKDO SEBRAT!

 

Vývoj a vznik západní filozofie

  • Kořeny 5 – 6. stol. př. n. l.
  • Mýtus -> filozofie
  • Chaos -> řád
  • Mýtus – na začátku všeho chaos, Bohové vytvořili to co je kolem nás
  • Celá příroda se označuje jako univerzum (=kosmos)
  • Člověk hledá řád v přírodě
  • Řekové princip řádu nazývali LOGOS (= řád, rozumné slovo, vrchol vědění/poznání) -> základní obrat
  • Lidé se odklání od chaosu (Boha) k řádu (logos) v přírodě
  • = název tohoto období, období přírodní filozofie
  • Dochází k odvratu od Bohů k přírodě
  • Jak se začalo rozvíjet rozumové poznávání?
  • Co stojí za vším? Co nastolilo řád/odvrácení od chaosu?
  • První města (pobřeží Malé Asie – MILÉTOS) – nejvyspělejší –> obchod, otroci => bohatství, výborné přírodní podmínky -> PROSTOR PRO PŘEMÝŠLENÍ NAD PŘÍRODOU
  • Rozvíjení rozumového poznání (3 cesty):

 

Kosmologie (5-6. stol. př. n. l.)

1)     Skepse

  • Pochybování (hlavně o Bozích) o cestě k poznání
  • Bohové mají lidské vlastnosti => pochybovali o tom, že znají správnou cestu
  • Klademe si otázky
  • Začátek kladení otázek, hledání odpovědí, pochybování o to zda je najdeme

2)     Dogmatismus

  • Snaží se na něco přijít, a když dojde k poznání -> nezpochybnitelný fakt
  • Dál se s tím nezabývá

3)     Kriticismus

  • Kritický tvořivý přístup
  • Nejvyšší forma myšlení, tvořivý a nejnáročnější přístup
  • Člověk není spokojen s výsledkem, postupuje dál a hledá další souvislosti
  • Nekonečné – zvažování a posuzování stále nových faktů
  • Snaha najít 1 jediný princip (ze kterého vše vzniklo)
  • Hledali PRALÁTKU (ARCHÉ) – 2 složky:
    • HÝLÉ – materiál, hmota
    • ZOÉ – oživující prvek, duchovní, to co látce dodává život
  • Směr, kterým můžeme označit začátek lidského myšlení od chaosu
  • Hledá začátek úplně všeho ->směr uvažování
  • Zabývali se jím v Kosmologii
  • ŠKOLY (Řecko):

 

Logos = princip řádu

Hylozoismus

a)      Milétská škola

  • První škola, která se odklonila od Bohů k přírodě
  • THALLES Z MILÉTU

–        Jeden ze 7 mudrců

–        Matematika – Thaletova kružnice

–        První dokázal změřit výšku pyramid

–        Domníval se, že na začátku všeho stojí VODA (první princip)

  • ANAXIMANDROS

–        Základem všeho je APEIRON = filozofický princip, něco co nemůžeme definovat, neurčité, neomezené, obsaženo ve všem, stojí na začátku všeho

  • ANAXIMÉNES

–        Za vším stojí APEIROS AER (složka zoé) = vzduch

b)     Pythagorejská škola

  • Významné tím, že vzdělávala i ženy (literatura, hudba,…), askeze
  • PYTHAGORAS ZE SAMU

–        Zakladatel této školy

  • Domnívali se, že celý vesmír, svět je řízen ČÍSLY, čísla znamenají vztahy

–        1= celek, pevný bod, neobyčejné číslo, pochází od Boha

–        2 = protiklady (den x noc), pár, úsečka

–        3 = uzavřený celek, trojúhelník, třílístek

–        4 = 4 živly, čtverec, světové strany, spravedlnost

–        5 = prsty na ruce, síla, moc, manželství

–        6 = štěstí

–        7 = kosmické číslo (Slunce, Měsíc, planety)

–        8 = solidarita, stabilita

–        9 =

–        10 = jsoucno, dokonalost, harmonie

–        0 = dokonalé číslo

–        Sudá = ženská

–        Lichá = mužská

Symbolikou čísel se dali vysvětlit přírodní děje, vztahy

Nehledali pralátku, ale vztahy

c)      Eleatská škola

  • Elea = město v Itálii
  • Významná tím, že zakladatel XENOFANÉS začal veřejně vystupovat (bohové), „nej“ je obsaženo ve všem
  • nej“ má mít jednu podobu = co je božské má být jen jedno
  • XENOFANÉS

–        PANTEISMUS

  • Bůh je obsažen ve všem
  • Božské je základ jsoucna a je všudypřítomné, neexistuje prázdné místo
  • Nic se nehýbe, protože není kam
  • Nauka o věcném a neproměnlivém jsoucnu
  • ZENON Z ELEJE

–        Chtěl toto tvrzení poprvé dokázat

–        Jeho důkaz APORIE (důkaz logickým paradoxem) – využití dialektiky jako metody

  • Důležitá tím, že chtěli něco dokázat!!!!

d)     HERAKLEITOS Z EFESU („TEMNÝ FILOZOF“)

  • Domníval se, že pralátkou je PRA OHEŇ (kvůli protikladným funkcím – světlo x tma, teplo x zima)
  • Svět funguje na principu PANTA REI (……)
    • Vše plyne a nic netrvá věčně
    • „Nikdy nevstoupíš dvakrát do stejné řeky, protože plyne“.
    • Neztotožňoval se s Parmenidem
    • Domníval se, že pohyb nastává, když se potkají 2 protiklady
    • Jako první formuluje 1. Zákon všeho v univerzu (konkrétní, ucelený)

–        1. DIALEKTICKÝ ZÁKON – zákon jednoty a boje (sounáležitost a spolupůsobení)

  • Herakleitovo učení označujeme jako VARIABILISMU
  • POLEMOS = boj protikladů, jejich střet
  • Jako první přichází s uceleným názorem (determinismus, materialismus, racionalismus, idealismus)
  • 1. ucelený idealistický systém

 

Zdroje (jak zjišťujeme, jak mysleli):

1)      FRAGMENTY (zlomky)

2)      DOXOGRAFIE–zprostředkovaně, spisy novějších osobností






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: