Syndrom vyhoření, supervize – maturitní otázka

 

   Otázka: Syndrom vyhoření, supervize

   Předmět: Společenské vědy

   Přidal(a): zd.polackova

 

 

SYNDROM VYHOŘENÍ

= stav psychického, fyzického a emocionálního vyčerpání

  • Způsobené dlouhodobým stresováním v emocionálně těžkých situacích
  • Vzniká u jinak zdravého člověka

 

Proces vyhoření

  • Nadšení
  • Přestává nacházet smysl své práce, pracuje „za něco“
  • Ztráta úcty k druhým a k vlastnímu životu

 

Obtíže pomáhajících profesí

  • Pracovník musí navázat kontakt se všemi klienty
  • Konflikt mezi požadavky klienta a možnostmi sociálního pracovníka
  • Citlivější pracovníci mohou mít pochybnosti, jestli jsou dobrými pracovníky
  • Pracovník od sebe hodně očekává
  • Pracovník má problém přijímat pomoc od druhých
  • Organizace preferuje bezproblémového a silného pracovníka
  • Nejnáročnější práce je s klienty, kteří nejsou v zařízení dobrovolně, u vážně postiženými a umírajícími klienty

 

Projevy

  • Deprese
  • Lhostejnost
  • Ztráta citlivosti pro potřeby klientů
  • Cynismus
  • Práci věnuje jen nutné minimum energie
  • Ztráta sebedůvěry
  • Preferuje administrativní činnosti
  • Důraz klade na mzdu
  • Omezuje komunikaci a kolegy
  • Často nemocný

 

Základní předpoklady pro vznik syndromu vyhoření

  • Přítomnost stresorů
    • Obavy, aby dobře zvládl péči, obavy z kritiky
  • Frustrace
    • Nedostatek uznání a respektu
  • Negativní vztah mezi spolupracovníky
  • Vliv prostředí

 

Co můžeme pro sebe udělat

  • Péče o sebe a zdravý životní styl
  • Sociální opora
    • Setkávání se s kolegy
  • Profesní růst
  • Není nutné zůstávat za cenu ztrát
    • Raději změna než ztratit duševní pohodu a zdraví

 

SUPERVIZE

  • Metoda, která umožňuje pochopit, co brání pochopení mezi pracovníkem a klientem nebo navzájem mezi kolegy
  • Může se zabývat i kazuistikou obtížného případu
  • Využívá se v profesích zaměřených na práci s lidmi
  • Může chránit před syndromem vyhoření
  • Zodpovědnost zůstává na klientovi
  • Předpokladem je, že pracovník má zájem poskytovat kvalitní péči a chce změnit slabá místa

 

Supervizor

  • Odborný pracovník se supervizním výcvikem
    • Většinou psycholog, pedagog, speciální pedagog nebo sociální pracovník
  • Externí nebo interní
  • HLAVNÍ ÚKOL → pomáhat pracovníkům v práci a v její reflexi
  • Nabídne pohled zvenčí, své zkušenosti
  • U složitých případů je pracovníkovi oporou
  • Vybízí k novým postupům

 

Supervidovaný

  • Pracovník, který chce řešit svou práci
  • Jednotlivec i skupina
  • Volí téma a má chuť na něm pracovat

 

Cíl supervize 1

  • Krátkodobé
    • Získávání profesionálních dovedností
    • Vytvoření základních podmínek pro úspěšnou práci
  • Dlouhodobé
    • Monitorace plánů osobního rozvoje pracovníků
    • Harmonizace fungování celé organizace

 

Cíl supervize 2

  • Vzdělávací
    • Rozvoj dovednosti, vědomostí
  • Podpůrné
    • Naučit se hovořit o prožívání náročných situací
      • Supervizor je ochotný pochopit náročnou práci s klienty
    • Řídící
      • Supervizor je určitou kontrolou kvality
        • Ale konečná zodpovědnost je na pracovníkovi
      • Supervizor pomáhá najít dobré způsoby péče

 

Základní znaky špatné supervize

  • Ponižování, kritizování
  • Špatný vztah mezi supervizorem a supervidovaným
  • Nekompetentnost supervizora

 

Formy supervize

  • Podle počtu účastníků
    • Individuální
      • 1 pracovník a 1 supervizor
    • Skupinová
      • Supervizor a 8 – 10 pracovníků
    • Podle frekvence
      • Pravidelná
      • Příležitostná
      • Krizová (aktuální)






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: