Otázka: Učení
Předmět: Základy společenských věd
Přidal(a): Rosova12
- Učení je interakce s prostředím
- Probíhá při všech lidských činnostech
- Základní dělení učení: hry
Učební činnost
Pracovní činnost
Činnosti ve volném čase
- Získávání zkušeností a utváření jedince v průběhu života
- Získávání předpokladů pro plný, aktivní a tvořivý život
- Zvyšování možností člověka
- Osobnost se rozvíjí neustále
Fáze učení
- 1. Motivační (Proč?)
- 2. Poznávací=> člověk proniká do úkolu-k řešení problému využívá minulé zkušenosti, získává další potřebné informace k řešení
- 3. Výkonná=>došlo k pochopení a vyřešení úkolu-problému naučené a osvojení učebního materiálu
- 4. Kontrolní=>prověřujeme si správnost svého řešení
Formy učení
- Krátce=> Při cestě domů nebo do školy, o přestávce
- Dlouze=> Doma
- Rozmanitě=> Potichu, nahlas, samostatně- nejlépe všemi smysly
- Střídavě=> Zatěžujeme mozková centra (AJ X MAT)
- Nutný je pravidelný režim pro domácí přípravu=>vytvoříme si návyk
Druhy učení
- Učíme se poznatkům=> osvojování vědomostí a informací
- Senzomotorické učení=> smyslově pohybové
- Učení intelektovým činnostem=> rozvoj myšlenkových procesů
- Sociální učení=> osvojování soc. dovedností- komunikace, interakce díky sociálního učení se formují motivy a charakter
Výsledky učení
- Vědomosti=>soustavy představ a pojmů
- Dovednosti=> Senzomotorické (psaní, pletení)
ð Intelektové (řešení soustavy rovnic…)
ð Sociální (vést skupinu, vcítit se, spolupráce)
- Návyky=> dílčí psych. Předpokladů vybízejí vv určité situaci k určitému chování
- K osvojení vědomostí, dovedností a návyků dochází záměrně i bezděčně
- Jednotlivé druhy učení jsou navzájem propojené
- Fyziologickým základem učení je mechanismus, který vytváří dočesné nervové spoje, pokud tyto spoje neposilujeme, vyhasnou
Faktory ovlivňující učení
- Kognitivní a studijní typ osobnosti
- Postup při učení-metody
- Výsledky z předchozího učení
- Motivace
- Přítomný stav jedince (napjatá situace, nemoc)
- Psychol. Rysy a vlastnosti jedince
- Vnější podmínky (obsah učiva, vybavení, postoje, emoční atmosféra)
Selhávání při učení
- Všechny faktory navzájem souvisí
- Nejsou vždy v souladu
- Není snadné odhalit příčin selhávání při učení
Chyby v učení
- Vždy souvisí s postupný procesem osvojování vědomostí a dovedností
- Nejsou projevem neschopnosti=>není důvod k trestu, ale jsou předmětem pro další práci
- Je třeba zjistit, jak došlo k chybě, v čem je podstata=>najdeme cestu k odstranění chyby
Biologická determinace
- Dědičnost– dědičná výbava=>vrozené předpoklady=dispozice vlohy
– Nejvíce temperament, pak schopnosti a nejméně rysy osobnosti
- Vlivy na dítě- v prenatálním, perinatálním, postnatálním
Sociální determinace
- Soc. prostředí= rodina, vrstevníci, zájmové skupiny, způsob výchovy
- Výchova=je záměrné, cílevědomé a soustavné působení na jedince
- Cíl= vytvořit u jedince takové vlastnosti, které odpovídají stanoveným výchovným cílům společnosti ( normy chování)
Sebepojetí
- Soubor pojmů k sobě samému
- Sebepoznávání (poznávací)
- Sebehodnocení (emočně hodnotící)
- Seberealizace (volná)
Skupiny postojů
- Reálné já- jaký jsem, co umím, kam patřím
- Zrcadlové já- jak mě vidí ostatní, soc. okolí
- Ideální já- jaký bych chtěl být, kým bych se chtěl stát
Budování sebepojetí
- Probíhá od raného dětství při soc. interakci
- Základem je láska, úcta, porozumění, přiměřené požadavky
- !!Neneseme zodpovědnost za to, že nedosáhneme toho, co si ostatní lidí myslí, že byste měli dosáhnout!!