Učení

 

   Otázka: Učení

   Předmět: Základy společenských věd

   Přidal(a): Rosova12

 

 

 

 

  • Učení je interakce s prostředím
  • Probíhá při všech lidských činnostech
  • Základní dělení učení:   hry

 

Učební činnost

Pracovní činnost

Činnosti ve volném čase

  • Získávání zkušeností a utváření jedince v průběhu života
  • Získávání předpokladů pro plný, aktivní a tvořivý život
  • Zvyšování možností člověka
  • Osobnost se rozvíjí neustále

 

Fáze učení

  • 1. Motivační (Proč?)
  • 2. Poznávací=> člověk proniká do úkolu-k řešení problému využívá minulé zkušenosti, získává další potřebné informace k řešení
  • 3. Výkonná=>došlo k pochopení a vyřešení úkolu-problému naučené a osvojení učebního materiálu
  • 4. Kontrolní=>prověřujeme si správnost svého řešení

 

Formy učení

  • Krátce=> Při cestě domů nebo do školy, o přestávce
  • Dlouze=> Doma
  • Rozmanitě=> Potichu, nahlas, samostatně- nejlépe všemi smysly
  • Střídavě=> Zatěžujeme mozková centra (AJ X MAT)
  • Nutný je pravidelný režim pro domácí přípravu=>vytvoříme si návyk

 

Druhy učení

  • Učíme se poznatkům=> osvojování vědomostí a informací
  • Senzomotorické učení=> smyslově pohybové
  • Učení intelektovým činnostem=> rozvoj myšlenkových procesů
  • Sociální učení=> osvojování soc. dovedností- komunikace, interakce díky sociálního učení se formují motivy a charakter

 

Výsledky učení

  • Vědomosti=>soustavy představ a pojmů
  • Dovednosti=> Senzomotorické (psaní, pletení)

ð  Intelektové (řešení soustavy rovnic…)

ð  Sociální (vést skupinu, vcítit se, spolupráce)

  • Návyky=> dílčí psych. Předpokladů vybízejí vv určité situaci k určitému chování

 

  • K osvojení vědomostí, dovedností a návyků dochází záměrně i bezděčně

 

  • Jednotlivé druhy učení jsou navzájem propojené

 

  • Fyziologickým základem učení je mechanismus, který vytváří dočesné nervové spoje, pokud tyto spoje neposilujeme, vyhasnou

 

Faktory ovlivňující učení

  • Kognitivní a studijní typ osobnosti
  • Postup při učení-metody
  • Výsledky z předchozího učení
  • Motivace
  • Přítomný stav jedince (napjatá situace, nemoc)
  • Psychol. Rysy a vlastnosti jedince
  • Vnější podmínky (obsah učiva, vybavení, postoje, emoční atmosféra)

 

Selhávání při učení

  • Všechny faktory navzájem souvisí
  • Nejsou vždy v souladu
  • Není snadné odhalit příčin selhávání při učení

 

Chyby v učení

  • Vždy souvisí s postupný procesem osvojování vědomostí a dovedností
  • Nejsou projevem neschopnosti=>není důvod k trestu, ale jsou předmětem pro další práci
  • Je třeba zjistit, jak došlo k chybě, v čem je podstata=>najdeme cestu k odstranění chyby

 

Biologická determinace

  • Dědičnost– dědičná výbava=>vrozené předpoklady=dispozice vlohy

–          Nejvíce temperament, pak schopnosti a nejméně rysy osobnosti

  • Vlivy na dítě- v prenatálním, perinatálním, postnatálním

 

Sociální determinace

  • Soc. prostředí= rodina, vrstevníci, zájmové skupiny, způsob výchovy
  • Výchova=je záměrné, cílevědomé a soustavné působení na jedince
  • Cíl= vytvořit u jedince takové vlastnosti, které odpovídají stanoveným výchovným cílům společnosti ( normy chování)

 

Sebepojetí

  • Soubor pojmů k sobě samému
  • Sebepoznávání (poznávací)
  • Sebehodnocení (emočně hodnotící)
  • Seberealizace (volná)

 

Skupiny postojů

  • Reálné já- jaký jsem, co umím, kam patřím
  • Zrcadlové já- jak mě vidí ostatní, soc. okolí
  • Ideální já- jaký bych chtěl být, kým bych se chtěl stát

 

Budování sebepojetí

  • Probíhá od raného dětství při soc. interakci
  • Základem je láska, úcta, porozumění, přiměřené požadavky
  • !!Neneseme zodpovědnost za to, že nedosáhneme toho, co si ostatní lidí myslí, že byste měli dosáhnout!!
💾 Stáhnout materiál   🎓 Online kurzy
error: Content is protected !!