Úvod do psychologie, vývoj škol, rozdělení věd

 

   Otázka: Úvod do psychologie, vývoj škol, rozdělení věd

   Předmět: Psychologie, Společenské vědy

   Přidal(a): Tereza

 

 

  • Psyché= duše, logos= slovo (nauka) => nauka o duši
  • Empirická, přírodně-společenská věda o člověku
  • Jejím předmětem je prožívání a chování

 

Prožíváni

  • Všechny vnitřní specifické projevy, procesy, stavy, které tvoří celek (vjemy, emoce, paměť)
  • Stránky prožívání
    • Poznávací- Přijímání informací a podnětů o světě našimi smysly a jejich zpracování rozumem= Myšlení, paměť
    • Citová- City, emoce
    • Snahová-volní- Schopnost člověka něco vydržet, překonat

 

Chování

  • soubor vnějších projevů člověka, které můžou vyjadřovat i vnitřní situaci (pláč, pocení, rudnutí)
  • Formy chování
    • Expresivní= přirozená- Skutečné myšlení, city, je očekávané x Adaptivní= chování ovlivněné společností- Předstírané v dané situaci, více vyžadované
  • Chování bývá projevem prožívání člověka, ale mnohdy z chování prožívání neodhadneme (přetvářka, lež)
  • Složky chování
    • Jednání– činnost řízená vůlí
    • Reakce– činnost svalů a žláz s vnitřní sekrecí- nepodmíněné reflexi, instinkty
    • Odpovědi– reakce na naučeném základě (zamávání, pozdrav)
    • Řeč– zvukové sdělení obsahu
    • Výraz– mimika, pantomimika
  • Druhy chování
    • Podle původu
      • Vrozené
        • Nepodmíněné reflexi- bez chtění (hlad, žízeň, ucuknutí před ohněm)
        • Instinkty- nepodmíněně řízené reflexi (poznat hrozící nebezpečí
        • Pudy- puzení k projevení instinktu
      • Naučené
        • Návyk- zautomatizovaná činnost člověka (chůze, čtení, jízda na kole, psaní)
        • Zvyk- vnitřní tendence k určitému chování, opakováním se stává potřebou (pití kávy, kouření)
        • Zlozvyk- zvyk, který je společností považován za špatný
        • Z osvojeného návyku, zvyku a zlozvyku vznikají postupně vlastnosti osobnosti (pořádkumilovnost, nedochvilnost, přesnost)
        • Volné chování- člověk si nevystačí s ustálenými formami chování, reaguje nově (řeč, vůle, myšlení)
    • Podle podnětů
      • Spontánní– vychází z vnitra, uspokojuje biologické, kulturní a fyzické potřeby x Vyvolané– podnět vychází z okolí

 

Dějiny psychologie

  • Do druhé poloviny 19. století byla psychologie součástí filosofie
  • Počátky vědecké psychologie- univerzita v Lipsku- 1879 byla založena první psychologická laboratoř pro experimentální psychologii- podobné počiny i jinde- USA (rozvoj psychologického experimentování)
  • Experimentální psychologie
    • Poznávání duševních pochodů pomocí vědeckých metod
    • Zakladatel- Wilhelm Wundt (1832-1920)
  • S postupujícím vývojem se v psychologii rozvinulo několik proudů- soustředily se na to, co považovaly v psychice člověka za určující:

 

Behaviorismus (z angl. behaviour= chování)

  • Jeden z nejvýznamnějších směrů v psychologii
  • Psychologická věda o chování
  • Zakladatel- John Watson- navázal na I.P. Pavlova
  • Opustili zkoumání subjektivních pocitů a zaměřili se na zkoumání chování člověka, které vysvětlují zejména jako reakci na stimuly- podněty
  • Osobnost, která je mezi stimulem a reakcí, nazývají nepoznatelnou černou skříňkou
  • Chápou chování jako sled naučených odpovědí na opakovaném podnětu
  • Výsledky jejich teorie jsou využitelné v praxi- pěstování empatie u dětí, odvykací terapie související s psychickými i fyzickými závislostmi (z naučeného změním podnět- odnaučím)
  • Teorie přeceňovala význam učení a výchovu, podceňovala vrozené vlohy a dispozice

 

Psychoanalýza

  • Zakladatel Sigmund Freud
  • Existují další pochody, které ovlivňují naše chování a to je především podvědomí
  • Nevědomí je podle Freuda plné strachu, tužeb, přání a vrozených pudových podnětů. Nad obsahem svého nevědomí nemáme kontrolu
  • Předvědomí- myšlenky, city, zážitky mezi vědomí a podvědomím, které jsme zapomněli, ale můžeme si na ně vzpomenout, než půjdou do nevědomí
  • Podle něj se obsahy našeho podvědomí dostávají nepřímo do vědomí- sny, žerty, chybné výkony (např.: přeřeknutí)
  • Psychiku vykládal jako soubor vědomých i nevědomých projevů
  • Rozhodujícím činitelem psychického vývoje jedince jsou pudy (sexuální, mateřský)
    • Libido- sexuální pud (nejen ve smyslu fyzickém, ale i psychickém- citovost)
    • Thanatos- destrukční pud (touha člověka dosáhnout klidu a míru podobnému tomu, který si představujeme po smrti- ukončit něco, abych měl klid)
  • Přecenil sexualitu v psychologii
  • Podle Freuda má lidská psychika tuto podobu
    • Id- nevědomé já
    • Ego- vědomé já
    • Superego- nad já- tlak z vnějšku, morálka, výchova, svědomí
  • Oidipovský komplex- psychické trauma, láska a nenávist k otci- soupeření o matčinu lásku
  • Elektřin komplex- láska k otci, soupeření s matkou

 

Analytická psychologie

  • Zakladatel: Carl Gustav Jung
  • V otázce nevědomí navázal na Freuda, kritizoval přeceňování sexuality
  • Nevědomí rozdělil na osobní a kolektivní podvědomí lidstva, soubor předobrazů, ze kterých je složena naše kultura
  • Obsahy podvědomí rozdělil na:
    • Osobní- touhy, přání, vzpomínky
    • Kolektivní- tzv. paměť lidstva
    • Archetypy- předobrazy
      • Stín- tmavá stránka osobnosti- zlo v člověku
      • Animus anima- duševní obsah opačného pohlaví (žena má něco z muže a naopak)
      • Mudrc- představa, že správné rozhodnutí nemá původ v nás, ale mimo naši vůli (ráno moudřejší večera)
      • Dítě- dětské vnímání světa po celý život (fantazie, hravost, umíněnost)
  • Oproti Freudovi chápal jinak libido= celková psychická energie, směřující buď
    • Ven- otevřený typ- extrovert- potřeba kontaktovat lidi
    • Dovnitř- uzavřený typ- introvert- vyhýbá se venkovnímu světu

 

Individuální psychologie

  • Představitel Alfred Adler- Fredův žák. Zavedl komplex méněcennosti- hybnou silou psychiky je kompenzace tohoto komplexu

 

Tvarová psychologie

  • Všechny psychologické, biologické a sociální jevy a procesy jsou celky a vlastnosti nelze odvodit pouze z částí. W Kohler

 

Humanistická psychologie

  • Opozice behaviorismu. Zdůrazňuje tvořivost, kreativitu, klade důraz na vědomí a sebevědomí. Abraham Maslow

 

Současné psychologické proudy

Hlubinná psychologie

  • Zakladatel Sigmund Freud. Zahrnuje psychoanalýzu, analytickou, individuální psychologii a neopsychoanalýzu.
  • Erich Fromm– Přehodnotil Freudovi teorie- osobnost člověka je vždy syntézou naší přirozenosti a zvnitřněných hodnot a norem společenského systému.
  • Na rozdíl od Freuda vidí člověka jako produktivní, tvořivou, společenskou bytost, ne jakou soubor v zásadě protispolečenských pudů

 

Neobehaviorismus

  • Na základě vztahů mezi chováním a podněty vznikají pochody uvnitř organismu, které tyto podněty zprostředkovávají.
  • Tolman- zakladatel, Skinner- zkoumal vliv odměny a trestu při formování odpovědi na podnět

 

Kognitivní psychologie (poznávací)

  • Za rozhodující považuje poznávací procesy (vědomí), kterými si vytváříme modely vnějšího světa
  • Soustřeďuje se na to, co je mezi stimulem a reakcí. Zdůrazňuje roli myšlení a poznávacích schopností člověka. (George Kelly)

 

Humanistická psychologie

  • Sebevyjádření a seberealizace.
  • V opozici k behaviorismu zdůrazňovala tvořivost člověka, proti psychoanalytickému nevědomí zdůrazňovala vědomí a sebeuvědomování
  • Důležité je, jak člověk vnímá sám sebe, jak o sobě uvažuje, jak prožívá dění- zabývá se sebevyjádřením člověka
  • Nehledá hlavní hybnou sílu psychiky- psychiku chápe jakou celek pro každého jedinečný- celoživotní proces ve snaze o pochopení sebe sama, mít se rád
  • Maslowova pyramida potřeb
    • Potřeba seberealizace- něčeho dosáhnout, uskutečnění osobního potenciálu
    • Estetické potřeby- být obklopen něčím, co vnímáme jako krásné
    • Kognitivní potřeby- poznání, pochopení, vzdělávání se- zkoumání, vědecké bádání
    • Potřeba kladného sociálního přijetí- potřeba respektu, uznání
    • Potřeba lásky a sounáležitosti- někam patřit, mít druhého, který nám rozumí, cítí s námi, rodina
    • Potřeba bezpečí- být zajištěn a chráněn před nebezpečím
    • Fyziologické potřeby- jídlo, pití, spánek, teplo, sexuální potřeby
  • Pokud uspokojíme své fyzické potřeby a pocit bezpečí, pak nám jde hlavně o to, abychom byli přijímání rodinou a společností, následně se budeme starat, aby si nás druzí vážili, teprve potom se budeme starat o poznání, estetiku a seberealizaci

 

Transpersonální psychologie

  • zabývá se mystickými praktikami, meditací, popřípadě drogami. (Stanislav Grof)

 

Psychologické vědy

  • Základní
    • Obecná psy.- základní, teoretické otázky, celkový obraz o člověku (poznávací problematika, dynamika citového života)
    • Osobnostní psy.- struktura a vývoj osobnosti, podobnosti a odlišnosti lidí
    • Vývojová psy.- zkoumá život od narození do smrti
    • Sociální psy.-studuje začleňování lidí do vztahů, skupin, společnosti
    • Psychopatologie- zkoumá psychické poruchy, příčiny a léčbu
  • Aplikované
    • Pedagogické psy.- zkoumá vývoj člověka v podmínkách výchovy, vyučování
    • Klinická psy.- diagnostika duševních nemocí, psychoterapeutická péče
    • Poradenská psy.- výchovné, manželské, školní poradenství
    • Soudní psy.- zločiny, psychologie pachatelů, expertízy
  • Speciální
    • Zoopsychologie- živočichové, modelové výzkumy, srovnání člověka a zvířat
    • Psycholingvinistika- vztahy myšlení- řeč
    • Psychometrie- měření psychologických jevů ( např. při zátěži)
    • Farmakopsychologie- účinky toxických látek na psychiku

 

Metody výzkumu v psychologii

  • Pozorování
    • Extrospekce- pozorování jedince v určitých situacích
    • Introspekce- pozorování vlastních psychických jevů
  • Experiment- vědecká metoda zkoumající osobu tak, aby všechny proměnné byly kontrolovány a ze všech se dali vyjádřit souvislosti (..dotazníky, analýzy)
  • Explorační
    • Zjišťující- sběr dat (rozhovory, dotazníky)
    • Sociometrie- analýza vztahů členů skupiny, preference volby
    • Obsahová analýza- zkoumá výskyt témat v médiích historické proměny, srovnávání a měření významu různých objektů
  • Psychodiagnostika
    • Měření IQ, dyslexie, poruchy chování
    • Postihují vývoj člověka, vlastnosti osobnosti
    • Možnosti dalšího vývoje
    • Syndromy, symptomy






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: