Výchovné a výukové metody a pedagogické principy

 

   Otázka: Výchovné a výukové metody, organizační formy výuky, pedagogické principy

   Předmět: Pedagogika

   Přidal(a): Verca

 

 

Výchovné a výukové metody

  • základem je řecké slovo METHODOS – cesta k dosažení určitého cíle
  • způsoby předávání poznatků a získávání poznatků (předávání pedagog a získávání žák)

 

1) Metody výchovné

  • typické pro výchovu v užším slova smyslu

 

Odměny

  • Účinky: jako motivace, podnět (pozor!)
  • odměna jako povzbuzení, uznání ocenění
  • slovní – pochvala (písemná, ústní), souhlas, uznání
  • sociální – úsměv, políbení, pohlazení, přivinutí
  • mimika, gesta – neverbálně vyjádříme spokojení
  • věcná – sladkost, peníze, mobil, hračka atd.
  • další: razítka, samolepky, obrázky, medaile, diplomy, prodloužení vycházek, zmírnění nebo prominutí trestu

 

Tresty

  • účinky: následek nesprávného zacházení
  • ponaučení, prevence, předcházení (rodiče se bojí)
  • slovní – pokárání, napomenutí
  • sociální – zamračení, odmítnutí komunikace (nepoužívat!), vyloučení z kolektivu (nepoužívat!)- Nikdy neposílat za dveře!!
  • věcné – odebrání nějaké věci (notebook, mobil)
  • zákaz PC, nemohou jít ven, zákaz TV
  • nikdy dítěti nebrat hračky
  • jako učitelka nemůžu používat tělesné tresty
  • tělesné tresty nesmí přejít k týrání
  • další: poznámka do ŽK, zůstat po škole, písemka, napomenutí třídního učitele, na středních školách – vyloučení, zákaz vycházek, odnětí nějaké výhody
  • požadavky na trest:
    • neodkladnost (dítě si to už nepamatuje)
    • přiměřenost (podle toho, co dítě udělalo, věk)
    • nezakazovat chození ven
    • neukládat mnoho trestů
    • jednotnost
  • Metody výchovné – příkaz, rozkaz – vyjádřen jasně, srozumitelně, klidně, nezapomínat na kontrolu – tak aby byl účinný

 

2) Metody výukové

Podle zdroje poznání

  • metody slovní
    • základem je slovo – v ústní i písemné podobě
    • monologické – výklad, vyprávění, popis, přednášky
    • dialogické – zkoušení, beseda, diskuze, dramatizace
    • písemná cvičení – písemka
    • práce s texty – časopis
  • metody názorně demonstrační
    • prevence, předvádění, ukázka
    • př: schémata, mapy, pokusy, projekce (statická- promítání obrázků, dynamická- něco se hýbe- Tv, video, kino)
  • metody praktické
    • TV kotoul- hned ho předvedu

 

Typ poznatků z hlediska fází a VVP metody

  • motivační
    • připravit děti na činnost, vzbudit u nich zájem
  • expoziční
    • vyvozování nových poznatků, děti se seznamují s něčím novým
    • př: výklad, popis
  • fixační
    • upevnění návyků, poznatků, opakování
    • př: práce s pracovními listy
  • diagnostické
    • prověřování, zjišťování, zpětná vazba
    • př: testy, zkoušení
  • aplikační
    • jak dokážeme využít vědomosti v praxi
  • hodnocení
    • známky na vysvědčení (slovní hodnocení)
    • pro malé razítka, odměny

 

3) Z hlediska aktivity samostatnosti žáků

  • heterodidaktické
    • aktivní učitel, žáci jen poslouchají
  • autodidaktické
    • aktivní práce, samostatná práce
  • aktivizující
    • metody tvořivého vyučování
    • heuristické – heuréka – našel jsem, objevil jsem, žáci sami něco objevují
      • Sokratovský dialog – nutí děti přemýšlet, aby sami něco vymysleli
      • Problémové úlohy – hlavní problém
      • Pojmové mapy – přehlednost, vzájemné souvislosti
      • Rébusy, doplňovačky
      • Úlohy dle obtížnosti (diferencované)
      • Brainstorming – anglický původ- mozková bouře
        • pedagog učí slovo (téma) zadá čas a žáci píší během tohoto času, to, co ho napadne
        • nejsou pevná pravidla (ostatní nesmí záporně hodnotit)
    • zaměřené na praktickou činnost
      • Inscenační (dramatizace) – u pohádek, nějakých představení (hraní divadla)
      • Případová studie (situační metody) – základem je typický případ
        • studenti práv, medici, pedagogové
      • Projektová metoda
      • Inspirativní – životopisy, úryvky života nějaké slavné osoby
        • pedagog vybere zajímavou část, aby žáky inspiroval

 

Organizované formy výuky

a) z hlediska způsobu řízení žáků při výuce (podle vztahu k žákům)

  • Hromadná (frontální)
    • jeden pedagog pracuje s jednou třídou
    • poprvé až v 17. století, zavedl J. A. Komenský
  • Individuální
    • pedagog se věnuje intenzivně jen jednomu žákovi
    • typické pro starověk a středověk
    • dnes v ZUŠ (hra na hudební nástroj), doučování, autoškola atd.
  • Skupinová
    • 3 až 6 dětí + pedagog
    • každá skupina plní stejné nebo odlišné úkoly
    • dělení jazyků při hodině – zeměpis – hledání na mapě, každý hledá jiné místo
  • Individualizovaná
    • celá třída dostane nějaký úkol, ale někdo se přihlásí, že tomu nerozumí, pí. učitelka se mu věnuje, ale celá třída stále pracuje
    • pedagog se žákovi věnuje individuálně pči skupinové formě nebo hromadné
    • př: měsíční práce, děti si mohou vybrat téma a práci mohou odevzdat dříve nebo až v určitém termínu

 

b) z hlediska prostředí (prostoru)

  • školní třída (učebna) – nejčastěji
  • tělocvična, příroda, místnost s PC, exkurze (knihovna, muzeum, kulturní zařízení atd.)
  • dílny, práce na pozemku, školní kuchyň, laboratoř
  • řadí se sem i domácí úkoly – mají být vypracovány doma

 

c) z hlediska času podle délky trvání)

  • základní organizační forma – 1 hodina (45 minut)
  • pedagogická praxe – 1 hodina (60 minut)
  • přednášky, semináře – 90 minut
  • na 1. stupni ZŠ mají hodiny rozdělené třeba na polovinu (v 1 hodině čtení a psaní)
  • přednáška – jen posloucháme
  • semináře – můžeme si i zapisovat

 

Pedagogické principy

  • nejobecnější požadavky, základní pravidla normy o tom, jak správně vychovávat, vzdělávat, vyučovat, jak dosáhnout cíle

 

Princip cílevědomosti

  • každý pedagog si musí uvědomit, čeho chce dosáhnout, měli bychom vědět PROČ!

 

Princip názornosti

  • názor může být přímý a nepřímý (předchozí znalosti)
  • přímý názor:
    • přirozené (skutečné předměty) – skutečná zvířata
    • zprostředkující – obrázky, fotografie, nahrávka
      • musí vždy odpovídat realitě (velikost, barva) – ne plyšák!!
  • funkce pomůcek
    • děti mají větší zájem k činnosti
    • zdroj poznatků, zajištuje reálnost, konkrétnost
    • pomůcka usnadňuje a ulehčuje proces poznávání
    • slouží k rozvoji smyslových orgánů, rozvoj vnímání, představivosti a myšlení
    • usnadnění zapamatování
  • požadavky na pomůcky
    • pomůcku by měli vidět všechny děti (sedět v půlkruhu, předmět mít na výši očí)
    • vhodný materiál (čtvrtka, barevný obrázek)
    • promyslet výtvarnou techniku (né- křídy)

 

Princip přiměřenosti

  • týká se věku a individuálních zvláštností (množství, velikost pomůcek, cíl, obsah, metody, organizační formy, výrazové prostředky)

 

Princip systematičnosti, soustavnosti a postupnosti

  • návaznost poznatků, činností – aby tvořili systém
  • k tomu, aby si děti něco zapamatovaly pomáhají mimo technické pomůcky, opakování, procvičování, zapojení nejvíce smyslů

 

Princip uvědomělosti

  • požadavkem je, aby tomu žák porozuměl
  • přispívá k tomu i princip trvalosti, názornosti
  • důležitá je nejenom snaha pedagoga, ale i dětí

 

Princip aktivnosti

  • děti by měli být aktivní, souvisí s principem uvědomělosti, motivace, přiměřenost

 

Princip asociálnosti

  • citové procesy, city
  • odpovídající vztah mezi pedagogem a dětmi
  • A. Komenský: „Veselé nálady je třeba, aby se nedostavilo znechucení nebo ošklivost, pravý to mor vyučování!“

 

Princip jednotnosti

  • měl by být dohodnutý, jednotný

 

Princip spojování praxe a teorie

  • ideální je vycházet z praktických činností

 

Princip důslednosti

  • pedagog trvá na svých požadavcích, zkontroluje, jestli to bylo splněno

 

Princip individuálního přístupu

  • bereme ohled na věk a individuální zvláštnosti, bereme ohled na rodinné prostředí
  • pokud dítě zaostává v hygieně, neumí držet tužku, štětec – dáme dětem rozdílné úkoly
  • děti s postižením mají individuální plán

 

Princip vedoucí úlohy hry v MŠ

  • hra by měla být nejdůležitější činností
  • v MŠ bychom neměli používat odborné termíny a měli bychom mluvit spisovně






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: