Vývoj výchovy od pravěku – maturitní otázka ZSV

 

Otázka: Vývoj výchovy od pravěku

Předmět: Základy společenských věd

Přidal(a): jakty

 

 

 

 

PRAVĚK

  • Výchova pokusem a omylem

  • Chlapci a dívky se vychovávali jinak

→ chlapci lovit a chránit

→ dívky udržovat oheň, sbírat plody

  • Učení hrou

  • Žádné tresty

  • Na konci tohoto období (pravěku) přestávají kočovat → přenášení zkušeností z generace na generaci

  • Diferenciace rolí – ne všichni dělají totéž, objevují se privilegovaní

  • Výchova je spojena s vírou – rituály (zkoušky dospělosti,…)

  • Poprvé se projevuje instituce učitele – šaman, který přenáší vědomosti a informace vybraným „žákům“.

  • Edukační proces – zkoušky (přirozený důsledek → zkusíš → zvládneš nebo nezvládneš)

STAROVĚK

Mezopotámie, Egypt, Čína, Indie

  • Dochází k rozdělení obyvatelstva do vrstev podle majetku → tím vznikají rozdíly ve výchově

  • Dům tabulek (Mezopotámie) – vzdělávací instituce

  • Vynález písma (obrázkové, později písmové)

  • Největší váhu ve vzdělávacím procesu bylo náboženství. Až na dalším místě bylo počítání, čtení a psaní

  • Způsob vyučování spočíval na drilování a tresty

  • Vznikají chrámové (duchovní) školy

  • Vojenská a úřednická výchova

  • Vzdělávání patřilo pouze mužům

STAROVĚK

Řecko

Sparta – vojenský stát → vyspělé zemědělství, vzdělání – tělesná stránka

Athény – kulturní stát → obchodní stát, rozvinuté řemeslo, vyspělejší vzdělání na více stránek člověka – rozumová složka, umění a estetika

  • Ve Spartě se uplatňovala koedukace (vzdělávání obou pohlaví), v Athénách se vzdělávali pouze chlapci

  • Víra má velký vliv

  • Plnoprávný občan ve Spartě byl ve třiceti letech, v Athénách již ve dvaceti letech

  • Kalokaghatia – ideál

  • V tomto období probíhá veliký rozvoj filozofie (Sokrates)

  • V Athénách se vyučovalo – psaní, počítání, čtení, umění (hra na nástroj, zpěv, tanec), víra a pohybová výchova

  • Vojenská výchova v Athénách probíhala pouze dva roky

  • PAIDAGOGOS – otrok, který doprovázel děti do školy, většinou byl vzdělaný – pomáhal dětem s úkoly,…

  • Sofisté – soukromí učitelé, byli svobodní, filozofovali, učili starší děti – rétoriku, právo, přírodní vědy, dělali výklady

  • Sokrates – snaží se zaměřit na objektivní pravdu, odklání se od vesmíru, ale zaměřuje se k člověku

STŘEDOVĚK

  • Rozpad Římské říše, zrovnoprávnění a šíření křesťanství (313) – nositelka vzdělání

  • Církevní výchova jen pro muže

  • Šlechta poskytovala vzdělání všem, ale mezi způsob a jak dlouho výchova trvala, byl velký rozdíl

Muži → soukromí učitelé

→ posíláni na panství

Ženy → zůstávali doma – učili se vyšívat, příst, zpívat, náboženství

  • Do 10 let – základní vzdělání – náboženství, poslušnost

  • V 10 letech byli posílání na jiné panství

  • Do 14 let – pážecí výchova

Bohatší → panošové

Chudší → zbrojnošové

  • Sedmero rytířských cností, umění – náboženství, střelba, jezdectví, hudba (tanec, hra na nástroj, poezie), plavání, šer, hra dámy

  • Po pážecí výchově se vraceli zpět na svá panství (cca ve 21 letech)

  • Začala se poskytovat institucionální vzdělání – kláštery

  • Klášterní školy, katedrální školy (při biskupství)

  • Mnohem později vznikají farní školy

  • Sedmero svobodných umění

    • Trivium – rétorika, dialektika, dramatika

    • Kvadrivium – aritmetika, geometrie, astronomie, muzika + náboženství a latina

  • Vzniká měšťanská výchova

    • Náboženství, sedmero svobodných řemesel (zemědělství, obchod, lov, lodní doprava, zbrojířství, lékařství)

    • Začali vyučovat v mateřském jazyce

Vznikají první univerzity

  • První univerzity po Evropě:

    • r. 1088 Bologna (Itálie)

    • r. 1150 Sorbona (Paříž)

    • r. 1167 Oxford (Anglie)

    • r. 1175 Modena (Itálie)

    • r. 1209 Cambridge (Anglie)

    • r. 1212 Salamanca (Španělsko)

  • Praha ve 14. Století měla 20 tisíc obyvatel, Brno 8 tisíc, ale nízký počet gramotných

  • 23. Ledna 1347 papežská bulla umožňuje v Praze zřídit univerzitu, která vzniká 1348 jako Pražská univerzita, měla 4 fakulty: artistickou, teologickou, lékařskou a právnickou. Udílí tituly bakaláře, mistra a doktora

  • Artistická má charakter přípravný pro další studium, trvá 1,5 až 2 roky

  • r. 1366 je založena Karlova kolej – celibát pro 12 mistrů Sedmera svobodných umění (Carolinum)

  • V r. 1409 přináší Dekret Kutnohorský volební práva Němců v poměru 3:1, což vyvolalo nevoli např. u Mistra Jana Husa

  • Další středoevropské univerzity po Praze:

    • r. 1364 Krakov (Polsko)

    • r. 1365 Vídeň

    • r. 1367 Pécs (Maďarsko)

    • r. 1386 Heidelberg (Německo)

💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Content is protected !!